Hanne/hona ? Blir knäpp (är ju nybörjare på detta)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan
    Användare
    • september 2004
    • 14

    Hanne/hona ? Blir knäpp (är ju nybörjare på detta)

    Hej alla..

    Tar nu expertisen till hjälp igen. Eftersom jag är totalt nybörjare. Har snart haft cikliderna en vecka.

    Mina Cynotilapia afra är konstiga. Jag är nu rädd att jag har fått bara hannar.

    Jag har tre grottor i mitt kar och nu är det så att alla grottorna är tagna av affrorna (eller hur det nu blir när de är många). De jagar bort de andra fiskarna när de närmar sig.
    Den ena är en hanne som har börjat färga ut. De andra är grå med svaga ränder när han är i närheten. Annars är ränderna mer mörka och de går även lite i blått när de är i resp. grotta.
    Den stora hannen har också en fin äggfläck. Tycker mig se tendenser till små äggfläckar även på de andra, fast dessa fläckar är små och upp till tre stycken och sitter inte riktigt på samma ställe som den utfärgade stora hannen.

    Nu till frågan. Kan det vara så att jag har fått bara hannar? Eller är det så att honorna också tar grottor i besitning och försvarar dessa mot andra fiskar, utom den store hannen för kommer han sticker de från "sin" grotta.

    Hur skiljer jag hannar från honor?

    Blir snart knäpp.. maken är inne på att jag ska ringa djuraffären där jag har köpt dem..
    Fast jag vill rådfråga er först...

    Vänligen Mysan som snart blir knäpp...
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    #2
    Har själv just köpt en liten grupp Cynotilapia afra. Förlåt Mysan, har ej ngt svar på din fråga utan vill bara ställa samma själv. Är fenornas form till ngn hjälp när de är små o ej utfärgade än? Äggfläckar har både han o hon, mina hanar har tre äggfläckar, de -som jag tror är- honorna har en. Några har dock två?! Hanarna är ju i allmänhet större men det är ju ej en så säker metod..
    / PH - som också känner sig lite knäpp.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      När ni inte säger vilken variant ni har så är det mycket svårare men honor saknar hanarnas fina färger och har mindre/inga äggfläckar,

      Kommentar

      • Mysan
        Användare
        • september 2004
        • 14

        #4
        De gick under benämningen "Red top afra" i affären om det är till någon hjälp.

        Kommentar

        • Per H
          Användare
          • mars 2004
          • 147

          #5
          Korrekt invändning HeNkEdeh, jag väntade mig smisk
          Mina heter Mara Rocks.

          PH

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Mara Rocks honorna saknar hanarnas snygga färger och ränder man kan dock se lite svaga ränder på honorna med,honorna har mindre eller inga äggfläckar alls och honor får inte svarta fenor som hanarna får,men så länge dom inte har färgat ut helt kan det vara svårta att bedöma.

            Kommentar

            Arbetssätt...