mat och tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    mat och tanganyika

    Hej
    Jag är medveten om att det just nu diskuteras livligt om mat i malawikar. I den tråden finns en länk till en artikel skriven av kjell, en förövrigt mycket bra artikel. Den fick mig att tänka igenom mina matningsrutiner.

    I mitt kar har jag bara fiskar som lever på kött i naturen (plankton,fiskyngel, sniglar osv), vad jag förstår så är detta den näst vanligaste blandningen i tang kar näst efter tropheus. Jag har sen jag skaffade dom blandat olika frysfoder av olika räkdjur (mysis, artemia, bosmider osv), men i samma veva slänger jag i ärtor till mina ancistrusar och äpplesniglar. Givetvis äts ärtorna ävan av mina andra fiskar. Jag har inbillat mig att dom äter mindre av ärtorna om jag matar med dom sammtidigt som den andra maten. Någon gång i veckan får fiskarna godis i form av levande sötvattensräkor som jag odlar själv, det är kul för mig och det stimulerar lite jaktbeteénde.

    Nu har jag äntligen fått råd att köpa en hushållsasistent till min flickvän, så då tänkte jag börja göra min egen mat. Då kommer frågan: Behöver/bör jag ha grönt i foderet överhuvudtaget? I naturen äter dom ju inget grönt alls. Om jag nu skall utelämna det gröna, vad finns kvar då att ha i? Räkor,fisk, pellets? Vad mer?

    Om det är någon därute som har gjort egen mat till sina tang/köttätare under längre tid och tror sig dra några slutsatser så vill jag gärna höra dom.
    MVH
    Magnus
  • Teju

    #2
    Ingen expert men funkar riktigt bra till Frontosa, compressiceps, leleupi mm. 1kg räkor,100g cyclops,100g musslor, 600g fisk (torsk, sik, sej mm)en matsked fiskrom (ej med färgämne), citronsaft(C-vitamin)1/3 banan (Vitaminer)200g ärtor, gelatin. Det blir en jämnare smet med ärtorna om du blandar i vatten ca1/2-1 liter så sjunker mixen om man vill. Jag mixar allt tills det blir en jämn smet och blandar i gelatinet.
    Cyklopsen har jag i mixen för att den innehåller mycket caroten (naturliga färgämnen)

    Jag matar även med mysis, cycklops och hela räkor till frontosorna som kompliment

    Kommentar

    Arbetssätt...