Hjälp! Honan spottar inte ut ynglen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robban S
    Användare
    • augusti 2004
    • 15

    Hjälp! Honan spottar inte ut ynglen

    Jag skulle behöva lite akut hjälp. Min Lombardoi-hona vägrar spotta ut avkomman. Nu ser det ut som hakan börjar spricka på henne. Den är lite röd och blodig från insidan. Vad ska jag göra? Är det normalt? Är det bara att vänta? Som ni förstår så är detta min premiär i odlarbranschen, jag har tidigare låtit naturen ha sin gång i det stora akvariet. Tacksam för svar.
  • Centurion
    Användare
    • oktober 2003
    • 210

    #2
    Se till att honan känner sig någorlunda trygg --> ordna en sten eller grotta av stenar där hon finner skydd för sig och ynglen...
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • juli 2004
      • 428

      #3
      Hon spottar till slut!!
      /Lasse

      Kommentar

      • Cyntolopia afra
        Användare
        • juli 2004
        • 29

        #4
        Tja

        Du skulle ju kunna tömma henne om du tror att hakan kan ta skada.

        Kort insruktion på hur man tömmer:
        Fånga upp honan och ta ett stadigt grepp om henne och håll henne så att munnen pekar nedåt(givetvis inte så hårt att hon kan bli skadad). Ta din nagel och öppna försiktigt munnen på henne. Håll så i ungefär 15sek. Om du ser att inte alla yngel har trillat ut så kan du skaka henne ytterst försiktigt. När alla yngel har kommit ut så kan du lägga tillbaka honan i det vanliga karet.
        Om du lägger tillbaka henne bland ynglena så tar hon upp dem i munnen igen.
        PS: Se till att du har kortklippte naglar

        Mvh cyntolopia afra
        Malawiciklider

        Kommentar

        • ZakatH
          Användare
          • april 2004
          • 313

          #5
          Dom spottar när det är dags. Jag tyckte att min permutt hona gick en evighet, men det beror nog bara på att man går och väntar.

          Är det min dator som spelar mig ett spratt på Centurions inlägg idag eller blir det massa skumma tecken för andra oxå när han skriver åäö? =)

          Kommentar

          • Centurion
            Användare
            • oktober 2003
            • 210

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av ZakatH
            Är det min dator som spelar mig ett spratt på Centurions inlägg idag eller blir det massa skumma tecken för andra oxå när han skriver åäö? =)
            Nej det var nog jag som mekkade sönder firefox... mitt fel
            http://www.adelgren.se/akvarium/

            Kommentar

            • Per H
              Användare
              • mars 2004
              • 147

              #7
              Min röd zebra-hona (Metriaclima estherae) har gått minst 26 dagar så jag börjar också undra. Vad är rekordet? Jag lyfte över henne till en bur i akvariet då det gått 21 dagar.

              PH

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Så länge honorna känner sig oroliga och otrygga spottar de inte. Jag har hört om honor som har sina yngel i munnen tils de stupar.
                I bland går mina tropheus honor långt över 4 veckor och ibland har det varit så att de har spottat ut yngel för att sedan klara av att bara ha några få men större yngel kvar. Likaså är det med mina nigripinnis. De vågar inte spotta ut ynglen som då blir magra och snedvridna för att de ligger för länge i munnen. Nu har jag inte varit hemma över sommaren utan låtit dem få spotta i sällskapskaret. De har då blivigt uppätna av jullar och plerrar. men jag tog över en hona häromadan som fick spotta i 150 liters karet och fick då 3 men mycket stora yngel.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Robban S
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 15

                  #9
                  Jo det gick bra till slut. Ungefär 20-25 st blev det. Honan är kvar i för att läka ihop. Nu kommer nästa fråga. Kan jag lägga i en annan tuggande hona av samma art i akvariet med ynglen eller blir det problem då? Akvariet är rätt litet, ca 50l.

                  Kommentar

                  • Per H
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 147

                    #10
                    Min röda zebra tuggar fortfarande (29 dagar!) Tänkte nu flytta henne från min lilla bur till ett lite större yngelakvarium.
                    Fråga: När hon, förhoppningsvis, har spottat tar man bort henne med en gång, eller finns det ngn mening med att hon ska gå några dagar tillsammans med ynglen
                    Fråga 2: Någon sa att hon riskerar bli "ihjälslagen" då hon flyttas tillbaka till malawiakvariet igen och att man bör möblera om samtidigt. Är det nödvändigt? Jag flyttar gärna några stenar, men drar mig lite för att göra större ommöbleringar.

                    PH

                    Kommentar

                    • elli

                      #11
                      Jag är ingen expert men detta har funkat för mig :-)

                      1. Jag låter honan vara kvar ett par dagar i yngelkaret för att göda upp henne lite innan hon får flytta tillbaka. Anledningen till det är ju att hon inte fått mat på länge och förmodligen kommer bli jagad vid tillbakasläppet och att hon därför behöver energi. Vissa låter aldrig honan vara kvar pga risk att hon tar yngel. Jag har aldrig sett att det hänt, men har många små gömslen för ynglen.

                      2. Ja, visst finns det risk för det, särskilt eftersom hon kan vara svag efter att ha fått lite mat under tiden som hon tuggat. Om du vill kan du ju testa att flytta några stenar, men se framför allt till att hon har gömställen också. Flytta henne helst under natten när det är mörkt.

                      Kommentar

                      • Per H
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 147

                        #12
                        35 dagar har min zebrahna nu gått! rekord? Eller normalt?
                        Det HAR blivit fyra yngel men hon har fortf. kvar i munnen. Ngn skrev att honorna kan gå tills "de stupar" om de ej känner sig trygga. Min har ett eget kar nu. Det är väl bara att vänta. Nytt dop eller begravning?

                        Kommentar

                        • Per H
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 147

                          #13
                          Födda: 16 yngel av Röd Zebra! Lycka!! 36 dagar gick hon till slut. Honan har nu spottat alla yngel o börjat äta igen. Enligt instruktion ska jag låta henne gå kvar i yngelkaret ett par dagar och äta upp sig innan hon får flytta tillbaka. Kan två dagar vara lagom?

                          PH


                          PS
                          "Robban" fick aldrig svar på sin fråga

                          "Kan jag lägga i en annan tuggande hona av samma art i akvariet med ynglen eller blir det problem då?"

                          Fråga 2 Kan man lägga i en ny tuggande hona tillsammans med alla yngel?

                          Kommentar

                          • Pettson
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 86

                            #14
                            Ville ha yngel av mina Cyrtocara moori, så jag lät dem gå i ett 110L tills honan började tugga. Avlägsnade då hanen, och honan fick gå själv. Hon släppte första gången ut ynglen (40-50) efter 14dgr. De hade då en del av gulesäcken kvar. Ynglen har sedan dess varit ute längre o längre stunder. De är nu färdigutvecklade (21dgr) och honan tar bara in dom kortare stunder.

                            Min tanke är nu:
                            Att låta honan gå med ynglen tills hon inte längre tar in dom. Detta för att ynglen skall lära sig ett "korrekt" beteende vad gäller yngelvård.
                            Att sedan återinsätta hanen tillsammans med hona o yngel, så att dom kan gå som en hel familj.

                            Är tankegången riktig?
                            Vad kan gå fel?

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #15
                              skulle också vara intresserad av ett svar om att ha två tuggande honor i samma kar. Jag har tre som tuggar nu. en röd rubin (hopplös att få tag på), en bright blue och en Johannii. skulle helst vilja lägga över Röd Rubin honan och ev. Johannii.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...