Troffar eller något annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norpan
    Användare
    • augusti 2004
    • 103

    Troffar eller något annat?

    Har precis startat ett kar (275 liter) som det ska bli Tanganyika i, nu funderar jag på vad jag ska välja för arter, snäckskalslekare är självskrivet, men sen? Jag har funderat på en grupp med troffe-yngel som får ett större akvarium när de växer till sig, men jag vill gärna ha fler förslag och råd, gärna någon art som går att kombinera med troffar.. Inga prinsessor dock, de får vara i ett eget akvarium om det blir sådana.

    //Jenny, som är totalnovis på ciklider..
    //Jenny
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    kravet är väl till stor del beroende på vilka arter som kan leva väl på troffarnas grönfoder.
    att mata en art med ett foder och en annan med ett annt foder i samma burk funkar ju inte och troffarna ska ju inte äta annat än grönfoder för att överleva på lång sikt.

    ett gott sällskap till troffarna kan ju vara Cyprichromisar av någon art tex.

    Tänk också på att inte överfylla en så pass "liten" burk.
    räkmixen som är det lämpligaste troffefodret skiter ju ner en hel del, så det gäller att ha bra filtervolym också.
    detta gäller fö. oavsett storlek på burken.

    Kommentar

    • Norpan
      Användare
      • augusti 2004
      • 103

      #3
      Ja, det blir ju räkmix till dem.. Jag har hyfsad filtervolym och ett extra pumphuvud för cirkulation, hoppas att det ska räcka.. Cyprichromisar, ska kika på dem.. Någon mer idé? Hur mycket fisk för att inte överfylla, men ändå kunna få en fungerande grupp?
      //Jenny

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        "Hästnosen" är nog den optimala fisken att ha ihop med Tropheus,tror jag.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Norpan
          Användare
          • augusti 2004
          • 103

          #5
          Jag har funderat på hästnosar också, är de spännande fiskar? Jag vet inte särskilt mycket om dem mer än att de lever av samma typ av föda som troffar..
          //Jenny

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Kräver,skulle jag vilja påstå,samma foder som troffarna.Eretmodus är en MKT spännande fisk.Rekomenderas varmt!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Norpan
              Användare
              • augusti 2004
              • 103

              #7
              Tål verkligen att tänkas på! Nu har jag suttit och surfat lite dök på viktioriaciklider, verkar ju vara grymt vackra (de sorter jag såg..) någon som vet någon lämplig som går att få tag i? Men då måste jag ju skaffa ett annat akvarium till "snäckisarna", för sådana vill jag ju verkligen ha..
              //Jenny

              Kommentar

              • lotta
                Användare
                • februari 2003
                • 80

                #8
                hej!
                jag tycker nog du ska kolla vilka arter som passar bäst vad det gäller foder och inte utseende o beteende.

                Sen som du började det hela med att snäckskalslekare var självskrivet. gör att jag inte ens skulle blanda tropheus i det karet överhuvudtaget.för att ge en så smal kost till dina snäckskalslekare tycker jag är lite sjaskigt
                jag tycker att om du ska ha troffar, så ha bara det och ev ngn hästnos variant med dom, annars skulle jag nog lägga i en av de mindre cyprichromisvarianterna i det karet som sällskap till snäckisarna
                När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                Kommentar

                • Norpan
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 103

                  #9
                  Jag vet att det finns folk som har blandat snäckskalslekare med troffar med bra resultat och det då fungerat med den mat som troffarna äter, antog att det funkade att kombinera dessa.. Får kolla upp det lite bättre..
                  //Jenny

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Om man enbart matar sina troffar med tex spirulinaflingor så tynar snäckskalslekarna bort i längden, men med räkmix på 30 % räkor fungerar det bra enligt min erfarenhet.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Är det helt hopplöst att trycka ner vettig mat till snäcklekarna? Det skrevs om Cyprichromis. Det är ju en zooplanktonätare. Pallar inte troffar att man matar lite med nykläckt Artemia, Cyclops och Daphnier? Särskilt om man trycker ner det till snäcklekarna. Kan Troffar kunkurrera i artemiajakt med så kraftigt specialicerade fiskar som Cyprichromis (och då menar jag att få i sig tillräckligt med "farlig" mat). Räkmix med 30% räker innehåller ju hysteriskt mycket mer räkor än vad jag kan tänka mig att de får om man matar med räkmix + smått frysfoder samtidigt. Det här är en fråga. Min enda erfarenhet av troffar är 40 ungdjur (3-5 cm) i 180 liter i ett par månader (bekanta som renoverade). De var rätt kul faktiskt.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Om man har en hel grupp (20+) med troffar så är deras hysteriska ätbeteende nog det som skrämmer andra fiskar. Jag har Cyprichromis med en stor grupp troffar och det tar en stund sedan lugnar det ner sig och leptosomorna kan skickligt skjuta fram och pricka partiklar rakt framför näsan på troffarna.

                        Det kan nog fungera att få ner maten som du säger Ola men jag tycker troffar är svåra att få till att lägga på hullet och vill gärna få i dem ordentligt med räkor om det går, och det gör det med långsam tillvänjnig. Jag vet inte riktigt hur det kan komma sig att vilda troffar inte är magra, det är väl den konstanta fodertillgången kan jag tro.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        Arbetssätt...