Pseudotropheus species newsii ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • geggag
    Användare
    • juli 2004
    • 108

    #16
    http://hem.passagen.se/geggag/ nu!!
    Non sum pisces

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Jag måste säga att jag tycker det liknar den lila hanen här och även de honor som visas. Jag kollar på fiskarnas anatomi och då tycker jag att huvud, mun, ögon och kroppsform passar in på beskrivningen.

      Att de har ränder behöver inte menas med att de ser så ut egentligen...det kan skifta beroende på stress eller oro hos fiskarna.

      The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...


      Jag menar hanen där du ser 4 olika hanar på bild...den hane som är nere till vänster liknar dina...
      Ynglen är ju också gula vid födsel.

      Kommentar

      • geggag
        Användare
        • juli 2004
        • 108

        #18
        http://hem.passagen.se/geggag/ nu!!
        Non sum pisces

        Kommentar

        • johan eriksson
          Användare
          • maj 2004
          • 159

          #19
          The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...

          Tror fortfarande att det är saluosi.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • augusti 2002
            • 330

            #20
            Ps "Newsi" har väl hängt med sen sjuttio talet?,Läste om den i tidskriften akvariet för länge sedan,hittar ej tidningen nu,en liten sort på 7-8cm ,hanar knall blå ,honor mörkgula(typ johnni honor i färg)om jag inte missminner mig.Newsi tror jag är ett handels namn.

            Kommentar

            • geggag
              Användare
              • juli 2004
              • 108

              #21
              ok, låt säga att det nu är salousi, varför har då honan antydan till svarta ränder ? eller har salousi det med ? tycker ni att jag e jobbig ? =)
              Non sum pisces

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #22
                Jag tycker inte det ser ut att vara saulosi, huvudet ser lite för "spetsigt" ut. De saulosi jag haft har vart mer trubbiga.

                Antydan till svarta ränder eller fläckar kan dock mycket väl dyka upp hos saulosihonor.

                Tony Englund

                Kommentar

                • johan eriksson
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 159

                  #23
                  Tony: jag håller med om att formen inte riktigt stämde överens med saluosi men färgerna gjorde det, iaf med mina. Kan iofs vara att mina är "gödda" så att de inte ser lika spetsiga ut.

                  qeqqaq: min saluosi hona kan ibland få ganska tydliga svarta ränder och när jag hade trötta lysrör skiftade hon tydligt i orange.

                  Kommentar

                  • geggag
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 108

                    #24
                    ok, vi/jag får helt enkelt avvakta, för att se om hanarna färgar ut något mer.. för dom som är intresserade lovar jag att ta upp detta igen=) åtminstonde för min del =)

                    tack så mycket för hjälpen !!!

                    ps, kallar dom saulosi så länge =) ds
                    Non sum pisces

                    Kommentar

                    • johan eriksson
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 159

                      #25
                      Suck, nu fick jag det jag fruktat ett längre tag bekräftat, min finaste saulosi hona är en hane ;(

                      Hade från början bara 1+1 och det var ett väldigt fint par där honan var sådär jättegul och hanen var som en demasoni i färgen. Tyckte det var väldigt konstigt att det inte blev några yngel eftersom hannen verkligen försökte med alla tänkbara knep för att få igång honan, men icke. Köpte för en vecka sen ytterligare 6 st yngel och självklart har nu "honan" börjat färga ut till hane och det är fullt krig mellan det före detta paret.

                      Lite tråkigt att det inte var ett par men ändå skönt eftersom jag nu vet varför det inte blivit några yngel. Ska bli skoj att se vad som händer nu eftersom åtminståne ett av de små ynglena har börjat färga ut det också.

                      Måste säga att jag blir mer och mer förtjust i Saulosi eftersom de överraskar mig så ofta


                      ps. qeqqaq: hur går det för dig med artbestämningen?

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        #26
                        Har haft ett VF par Metriaclima heteropictus "newsii", så hette dem när vi köpte dem, hanen är ljusblå och bara stymällsen till ränder när den drar på för fullt, vit spettsar på ryggfenan och svarta spettsar på buk och analfena. Honan är ljusgul. Ynglen är grådassiga och när hanen färgar ut blir den mörkare blå med svarta ränder (3-4cm) sen sålde jag alla så mer vet jag inte, honorna blir ljusgula vid samma tid ungefär.

                        Har inte hittat ngn bild på nätet tyvärr, och din länk funkar inte.

                        Dem du har?

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #27
                          Föresten, sluta yra som saulosi de är fina men slår inte heteropictusen jag hade på lååååånga vägar hade dem samtidigt.

                          Kommentar

                          • geggag
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 108

                            #28
                            japp vi slutar yra! det är "metriaclima hetero pictus" Msobo
                            Non sum pisces

                            Kommentar

                            Arbetssätt...