korsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    citat:Men det gäller väll inte alla malawi i naturen har jag för mig att jag läst.
    Jag uttryckte mig rejält otydligt. Det jag menade var att hos de arter som ägnar sig åt "sperm shopping" så har äggen befruktats av mer än en hane. Självklart dräller det av arter i sjöarna som inte ägnar sig åt "sperm shoping" men gissningsvis så är "sperm shopping" vanligt hos fiskar med lekarenor (lekk) där hanen har en bestämd lekplats. I akvarium så trycker den dominanta hanen oftast ner de andra och "sperm shopping" där honan simmar från hane till hane och lägger ett ägg. är ett beteende som man tyvärr sällan får se. En nertryckt hane som inte kan ägna sig åt att uppvakta och leka med honor kan övergå till sneaking eller någon annan form av "parasitic spawning". Jag skulle ju gissa att arter som Eretmodus och Perrisodus inte har kullar med mer än en fader, men vet gör jag inte.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Cactuzz88

      #17
      det bästa sättet att avliva stora fiskar på är ju att ta in finmgret i hjälarna och rätt igenom och bara dra av dom då dör dom.. men om man vill vara riktigt säker e det ju bara att böja huvudet uppåt så knävks nacken också...

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        För att citera mig själv!: Fortsätt avlivningsdiskussionen på http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7648

        citat:det bästa sättet att avliva stora fiskar på är ju att ta in finmgret i hjälarna och rätt igenom och bara dra av dom då dör dom..
        Förstår inte riktigt metoden men jag skulle inte rekomendera att som en standardmetod köra in fingrar i mun eller gälar. Man kan ska sig något så fruktansvärt på fisktänder. Förstår inte hur metoden kan bli snabbare än med en kniv dessutom.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...