Malawi till ett 250l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    Malawi till ett 250l

    Skulle uppskatta lite förslag på Malawi till mitt 250l projekt.

    Kommer med största sannorlikhet att ha Pseudotropheus crabro i det och undrar vad som kan funka bra med dessa.

    Tack på förhand!

    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Finns mängder som passar utmärkt med crabro. Bara att välja, men försök undvika en till "pseudotropheus" för att minska risken för korsningar.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Crabro tycker jag blir alldeles för stor för den burken, det e ju en av dom mbunas som kan bli riktigt stora i akvarium, jag har sett exemplar uppmot 18cm.Sattsa på några mindre arter som tex Ps.Msobo Magunga kanske eller ännu mindre, Ps.Polit blandat med tex golden som folk verkar uppskatta kraftigt.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        I ett 250 liters går det allt att ha alla möjliga mbunas.
        L.Trewavasae är en egen favorit. Även M.Auratus.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jag anser också att 250 funkar med de flesta mbunas, även om L. fuelleborni kanske är gränsfall..
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Mbunas funkar bra men fulleborni o typ crabro blir ju väldigt stora o tuffa.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Kommer nog backa på Crabro. De blir lite väl tuffa enligt många och så blir de ju nästan svart vid vuxen ålder/storlek. Inte så kul kanske.
              När du säger: L.Trewavasae är en egen favorit. Även M.Auratus. Vilka menar du då? Försökte mig på en sökning av Trewavasae men fick ju en massa träffar. Kanske kan du ge mig hela namnen?
              Annars var jag och tittade på Hongis på lunchen vilka tilltalar mig mycket. Vad tror ni om dessa?

              När det gäller Golden så är jag lite kluven. Verkar vara mycket vanlig och det är ju både för och nackdlear med det.

              Tack för alla era svar!!
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Labeotropheus trewavasae & Melanochromis auratus

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                  Jag anser också att 250 funkar med de flesta mbunas, även om L. fuelleborni kanske är gränsfall..
                  Fuelleborni är för mig en större fisk än Trewavasae pga kroppsformen.

                  Hongin är fin, mycket trevlig fisk.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    roccster: Labeotropheus trewavasae är en art som finns vid flera olika platser i sjön i olika färgvarianter. Det är alltså samma art men olika former av arten och bör inte blandas...

                    Samma sak med Melanochromis auratus egentligen, även om det i det fallet finns en mycket vanlig fargvariant och några mindre vanliga...

                    Så när det står L. trewavasae, Thumbi west så är Thumbi west fångstplatsen för den varianten och där ser fisken ut på ett speciellt sätt...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 583

                      #11
                      Ahaaa!!

                      Tack för infon. Lär mig nya grejjer hela tiden och det är inte dåligt när man passerat 30

                      Tittade på lite bilder och läste om L. trewavasae. Verkar ju vara en riktigt trevlig fisk. Jäkligt fin.
                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av roccster

                        Annars var jag och tittade på Hongis på lunchen vilka tilltalar mig mycket. Vad tror ni om dessa?
                        Pigga o roliga o fina.

                        citat:Ursprungligen skickat av roccster

                        När det gäller Golden så är jag lite kluven. Verkar vara mycket vanlig och det är ju både för och nackdlear med det.
                        Dom e nog bland dom tristare att ha men dock dekorativa=(
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Ett 250 mbuna:
                          ett gäng L.trewavasae (thumbi west är min favorit)
                          ett litet gäng av de mindre pseudotropheus (typ yellowtail och longior, blir runt 9-12cm)

                          Sen måste jag slå ett slag för Melanochromis johannii, även om jag förespråkar golden så passar golden inte så bra med tufft sällskap. Då är Johanni perfekta. M. johanni's honor har rikigt lysande gul färg och kan på så sätt "ersätta" goldens medan hannarna är svarta med blåa streck. Kan det bli mycket snyggare?

                          Labidochromis sp. hongi är en fisk jag har ett gäng av. En ganska aggressiv art, tar lätt hela akvariet i besittning om du inte har mycket fisk i karet. Dock är de väldigt vackra och bara sprutar ur sig yngel. Ett tips kan vara att inte ha någon hongi red top-variant med Labeotropheus trewavasae thumbi west eftersom båda har rödaktiga ryggfenor och då fightas rejält. (min lilla 10cm hongi gick på en fullvuxen trewavasae-hanne på över 15cm, den höll på att totalt mobba ut den store tills trewavasaen visade upp sin kraft. Hongin rör inte honom längre men stör alla andra i karet ändå).

                          Hoppas de funkar bra med ditt kar!
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            #14
                            Lägg i det som du tycker är snyggt och skit i vad alla "experter" säger. Jag har ungefär 10 arter i mitt malawikar och det fungerar utmärkt, och kom ihåg att ha mycket fisk annars börjar dem slåss.

                            mvh/ Bright Blue

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #15
                              Aulonocara går utmärkt i ett 25o liters + någon happlis som inte blir allt för stor.

                              Blir lätt jobbigt både för ägare och fiskar om man har för aggresiva fiskar i ett litet kar, eller väldigt livliga. Får nog ha rätt många av samma art i så fall.
                              Jag prövade att ha 5 Demasoni i ett 222 liters. Antagligen var det för få, nu är det bara hanen kvar och han bor nu bland de andra Mbuna i mitt 375 liters. Där är han inte lika stursk! Han började nämligen jaga mina aulonocara och happlisar när alla honorna var döda.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...