Demasoni hona tuggar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Demasoni hona tuggar

    Idag tror jag bestämt att jag sett att min ena Demasoni hona tuggar. Hon har inte käkat på över en vecka men ser ändå alert ut. Det är första gången detta händer i mina kar så jag är lite osäker. Men hon står och tuggar och gälarna är liksom större.

    Nu har jag inget extra kar men om jag fixar ett, vad behövs i det. Hur kraftig filtrering skall ett sådant kar har och när skall man lyfta över henne, redan nu?

    Till och från blir hon jagad, men hon har lyckats hitta ett bra ställe att gömma sig på, så hon får vara ifred nästan jämt. Ganska högt upp på ett "berg".
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    citat:Nu har jag inget extra kar men om jag fixar ett, vad behövs i det. Hur kraftig filtrering skall ett sådant kar har och när skall man lyfta över henne, redan nu?
    Det räcker med ett litet filter för hon ska juh inte vara där så länge och yngelena skräpar inte ner värst mycket...Och i yngel kar brukar man även byta vatten ofta..

    Sen en doppvärmare med ifall du inte får upp tempen utan en sånna alltså...Sen räcker det med ett rör eller stenar som hon kan gömma sig i/bakom..

    Du kan lyfta över henne nu eller vänta ca 1vecka till...Men om dom jaggar henne och så redan nu så tycker jag du gör bäst i att flytta henne nu så hon får vara i lugn och ro

    Lycka till!

    Kommentar

    • korall_is_back_again
      Användare
      • juni 2004
      • 13

      #3
      vad svårt det låter

      Kommentar

      • Cyntolopia afra
        Användare
        • juli 2004
        • 29

        #4
        Tja

        Jag brukar flytta mina honor så fort jag ser dem tugga för att de dels kan bli så stressade att de släpper ut äggen/ynglen för tidigt och dels för att man kan hålla bättre kåll på dom i ett yngelkar.

        Filteringen skall enligt mig inte vara för kraftig för att då finns risken att ynglen sugs in i pumpen.
        Malawiciklider

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Om jag plockar ut henne nu så kommer hon gå och tugga ett tag i yngelkaret och vara ifrån sitt hem rätt länge. Vilka erfaranheter har ni av att släppa tillbaka fiskar efter en tids frånvaro?

          Jag har hört att det händer att de spottar när man tar upp dem. Om hon spottar när hon har yngel så borde det väl vara rätt lugnt, men det borde vara mindre bra om hon spottar medans äggen inte är kläckta, eller?
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            citat:Om jag plockar ut henne nu så kommer hon gå och tugga ett tag i yngelkaret och vara ifrån sitt hem rätt länge. Vilka erfaranheter har ni av att släppa tillbaka fiskar efter en tids frånvaro?
            det brukar inte vara några större problem när det gäller mbunas...Har aldrig hänt nån gång när jag släppt tillbaks fiskar att dom inte kommer in i gruppen igen...Så det är nog lungt!

            citat:Jag har hört att det händer att de spottar när man tar upp dem. Om hon spottar när hon har yngel så borde det väl vara rätt lugnt, men det borde vara mindre bra om hon spottar medans äggen inte är kläckta, eller?
            Det kan hända ibland...Har dock bara blivit så för mig när jag ska flytta C.moorii annars har det vart lungt, men visst kan det hända..Japp det har du rätt i!

            Kommentar

            Arbetssätt...