Algätande Malawis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanr

    Algätande Malawis?

    Jag är sugen på att göra om mitt 375-litersakvarium till ett Malawi-akvarium. Är det någon som har tips om Malawiciklider som äter alger men inte käkar upp alla växterna (och som förhoppningsvis är lite snälla)?

    Mitt akvarium står i ett läge så att solen lyser in i det ett antal timmar om dagen på våren och hösten, så det skapas en del alger i det. Just nu har jag dock ett antal Siamesiska algätare som utan problem äter upp alla alger som bildas. Innan jag köpte dem hade jag problem med att små (upp till ca en centimeter) trådar eller borst växte upp på alla stenar och växter.

    Jag vet att det finns några arter som äter alger men vet inte om de käkar upp växterna också. Jag har inte heller någon aning om de äter just de alger jag får i mitt akvarium.

    Tacksam för tips och förslag!
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Om dina malawi skall käka alger, så som de gör i naturen, får du svälta dem ganska rejält innan du kan studera det beteendet. Det händer att mina rödzebror gör det, men inte så ofta och inte så effektivt heller. De lär dock äta dina växter om du inte skaffar lite kraftigare sådanna, typ anubias.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Cyntolopia afra
      Användare
      • juli 2004
      • 29

      #3
      Tja

      Om du vill ha algätande Malawi så bör du köpa Mbunas.
      De äter alger i naturen men vill du ha dom att jobba som algätare så får du som Zaphi sade svälta ut dom rejält(rekomnderas ej).
      De kan dock äta lite alger då och då men det betyder absolut inte att de håller akvariet fritt från alger. Köp gärna Mbna fiskar men köp så också till Ancistrus eller någon annan mal art. Tips på Mbuna arter är Rödzebra,Golden,Cynotilapia eller tex Maingano.
      Malawiciklider

      Kommentar

      • spec_mats

        #4
        Labeotropheus är mitt råd till dig-massor av snygga färgvarianter och de främsta algbetarna inom mbuna-gruppen, i hård konkurrens med Petrotilapia

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          alla mbunas käkar inte alger..
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • spec_mats

            #6
            -Sant, vissa äter fjäll

            Kommentar

            • Johanr

              #7
              Tack för tipsen!
              Labeotropheus, Petrotilapia och Cynotilapia är alltså bra (hittade inga beskrivningar på Rödzebra,Golden eller Maingano. Heter de något annat också?). Jag läste att de kan vara lite aggresiva. Kan man kombinera dem med varandra och kan man ha fler av samma art utan att det blir bråk och kiv i akvariet?

              Hittade också en artikel precis om Pseudotropheus auratus som enligt författaren skulle vara bra på att äta alger utan att mumsa i sig växter. Jag hittar ingen info om denna art. Är det någon som känner till den?

              PS. Ancistrusar har jag redan i mitt nuvarande akvarium och de gick inte på dessa alger. DS.

              Tack igen!

              Kommentar

              • PsyM
                Användare
                • mars 2004
                • 460

                #8
                Golden = Labidochromis caeruleus
                Röd Zebra = Metriaclima estherae "Minos Reef"
                Maingano = Melanochromis cyaneorhabdos

                varsågod =)
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  golden äter väl kräfdjur och cynotilapia äter plankton..
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    #10
                    Den heter Melanochromis Auratus o är min absoluta mbuna-favorit-den är väldigt populär o det finns tonnvis med info på nätet.

                    Ang. Petrotilapia så blir den ganska stor-nästan 20cm! men är vackra o ganska milda, Labeotropheus Trewavasae blir lite mindre

                    Kommentar

                    • ZakatH
                      Användare
                      • april 2004
                      • 313

                      #11
                      Min Melanochromis auratus hane betade friskt på stenar och rötter, trots att jag matade normalt(2-3 gånger/dag)

                      Kommentar

                      • Johanr

                        #12
                        Är det här fiskar som trivs bäst en hane och en hona? Eller trivs de bäst i större stim?

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #13
                          Dom trivs bättre i större grupper..

                          Kommentar

                          • spec_mats

                            #14
                            Du ska absolut skaffa Auratus om du tycker om den, vacker-intressant-temperamentsfull-billig som vildfångad

                            Kommentar

                            • malawi´n
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 78

                              #15
                              Japp...
                              Auratus är min favorit, väldigt vackra hanar! Har dock inte sett ngt algätande från mina, men det kan bero på att jag inte har så mkt alger på stenarna.

                              Mvh malawi´n
                              Mvh Malawi´n

                              Kommentar

                              Arbetssätt...