Är denna fisk sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waros
    Användare
    • februari 2004
    • 172

    #16
    Jahaps, då var fisken flyttad till det lilla akvariet och medicin är inhandlat. Ett bryderi uppstod dock. På MYXAZIN flaskan står det att 1 ml räcker till 15 liter vatten och 60 liter ska ha 4 ml. Om jag sedan läser pappersbruksanvisningen som följde med så står det att 1 ml räcker till 30 liter vatten och således 60 liter ska ha 2 ml. Vilket är det som gäller?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Jag brukar köra den högre dosen, särskilt om jag har ett separat akvarium utan annan fisk och växter. Du har säkert inte mer än 50 liter i akvariet.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • waros
        Användare
        • februari 2004
        • 172

        #18
        Sådär, nu har fisken fått medicin & salt i vattnet. Nu ska det bli intressant att se om den repar sig. Det kan vara bra att ha gjort detta en gång om någon av mina andra större fiskar blir sjuka.

        Här är en bild av "sjukstugan"



        Tackar för de snabba svaren!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Fisken har väll lättare att behålla salt än att stå i mot förhöga halter av salt utanför kroppen som kan bli om doseringen inte är väldigt exakt ?vilket kanske gör att fisken får det ännu jobbigare om man inte lyckas hamna på ett värde som e perfekt för fisken så att saltet lämnar kroppen långsammare ist för att salt söker sig in i fisken vilket händer om koncentrationen blir högre utanför fisken än i.Att slänga ner "smuts" i ett rent akvarium som sammtidigt skall ta hand om en fisk utan att ha lagt i ett filtermaterial med en fungerande biokultur i verkar ju lite farligt, frågan är hur det påverkar om man slänger i lite stenar från ett fungerande akvarium med en biofilm på som har en kultur av aktiva bakterier, hur fort sprider dom sig till filtermaterialet om det är nytt?

          Några tankar bara för att se till att den drabbade fisken slipper onödigt stressande förhållanden.

          Detta är endast funderingar som dök upp när jag läste i deta ämne.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • waros
            Användare
            • februari 2004
            • 172

            #20
            Jag gjorde som så att jag fyllde upp det lilla akvariet 75% med vatten från original akvariet och sedan resten nytt vatten. Fisken verkar "trivas" och beter sig tämligen normalt, skadan ser redan bättre ut efter två medicineringar. Förhoppningsvis kan jag återföra fisken om någon/några dagar.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              citat: Fisken har väll lättare att behålla salt än att stå i mot förhöga halter av salt utanför kroppen som kan bli om doseringen inte är väldigt exakt ?vilket kanske gör att fisken får det ännu jobbigare om man inte lyckas hamna på ett värde som e perfekt för fisken så att saltet lämnar kroppen långsammare ist för att salt söker sig in i fisken vilket händer om koncentrationen blir högre utanför fisken än i.
              Benfiskar består av 1 % salt har jag för mig och den koncentrationen är vi långt ifrån här, men vi har närmat oss den lite. Sötvattensfisk är saltare än vattnet och saltvattensfisk är sötare än vattnet. Sedan är ciklider sekundära sötvattensfiskar (befiskförfäder i saltvatten) vilket är den troliga orsaken till att ciklider är salttåliga.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                Då e det ju en bit kvar innan det blir omvänt =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  citatå e det ju en bit kvar innan det blir omvänt =)
                  Japp, men det var helt rätt tänkt. Tanken är att hjälpa fisken på traven samt att hålla främst svamp men även bakterier borta. Saltet ökar även fiskens slemproduktion.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...