Innavel Malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kapatekk
    Användare
    • januari 2004
    • 39

    Innavel Malawiciklider

    Hur är det med innavel bland Malawiciklider, mina ciklider producerar fullt med yngel. Dom (yngle) börjar nu bli könsmogna, hur blir det när hannen börjar leka med sina döttrar.

    Om jag ska sälja bort en del av fiskarna går det bra att skicka iväg syskon och halvsyskon.
    Patrik Ek, Kiruna
    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Fiskar är relativt tåliga mot inavel och visst går det bra att sälja syskon (annars hade det varit lite jobbigt att vara odlare). Men visst finns det gränser för hur långt ner i linjerna man bör använda sig av släktingar. Ett par, tre generationer är lugnt, sen vet jag inte. Själv hade jag nog inte låtit föräldradjuren avla på avkomman som de fått ihop med deras egna döttrar, men jag vet att många gör det och att det inte skall vara någon fara. Det är ju aldrig fel att blanda in friskt blod och bryta den negativa trenden.

    Jag läste någonstans om nått experiment med fiskar och inavel då de märkte inavel först efter 8 generationer... Men jag vet inte mer detaljer om det.

    Inavel är väl ok annars, bara de håller det inom familjen <-skämt.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=680 står det lite om missbildningar vilket ofta skylls på inavel.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det här är en del i hobbyn som sker nästan helt okontrollerat (av odlarna själva) så frågan är verkligen behövlig. Jag är ganska övertygad om att färgdefekter och dylikt framkommer lika mycket genom inavel som från foder (spirulinafläckar, sotfärger m m).

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Plus att de praktiskt taget alla oavsiktligt avlar för ökad aggression hos hanarna.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Jag skulle vilja kalla problemet för avsaknad av avelsmål snarare än inavel. Man avlar vidare på fisk med oönskade egenskaper som aggressivitet och färgfläckar. Just Malawi med sin begränsade populationsstorlekar i naturen borde vara relativt okänsliga mot inavel jämfört med arter med enorma populationer.

            Ang. färger: Jag hade ett gäng Haplochromis "thick skin". Till slut var det bara ett gäng gamla hanar kvar och den dominanta var kolsvart med röd ryggfena och formad som en Copadichromis dvs. hög kropp. Nu har den gått ensam ett par år och till min förvåning har den fått tillbaka sin ursprungliga kroppsform och färg med gul kropp, svarta ränder samt streck i ansiktet och blått i fenorna.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag tänkte mest på Röd Zebra och Golden. Dessa ser man ofta med ofördelaktiga färger och kroppsformer. Särskilt Röd Zebra kan skilja sig enormt på färg och kroppsform. Det är en nedärvd defekt och jag tror att det kan bero på felaktig avel (t ex inavel eller avel på defekta fiskar) såväl som på felaktigt foder (mindre troligt dock).

              Ola: Hur tolkar du det som skett med din "Thick skin"?

              Jag har börjat att inköpa fisk som är minst F1r som kommer att blandas med andra F1r (Pseudotropheus Demasoni). Allt eftersom så skall jag handla VF då jag vill ha en god grund för avel. Jag gillar att odla fisk, mest för intresse då det knappast ger någon vidare avkastning ekonomiskt sett.

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Jag är inte helt säker på att rödzebrornas bleka färg beror speciellt mycket på inavel. Du kan få nästan vilken rödzebra som helst att se ut som en rubin, bara du matar "rätt" och har groluxrör.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Nja...faktiskt inte alltid Zaphi, men jag förstår vad du menar. Det jag är mest negativ emot när det gäller Röd Zebra är inte färgen i sig utan mer de fläckar som oftast finns på cikliderna i zoobutikerna. Jag har även sett en hel del Röd Zebra som skiljer sig markant i kroppsform och då mest i huvudformen och proportionerna på ögonen.

                  De Röd Zebra som du har verkar vara riktigt fina exemplar. Vart har du fått tag i dessa?

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    De jag har är från många olika ställen, bland annat Nol, andra odlare och egenodlat. Nol har alltid helt suveräna rödzebror inne.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      citat:Ola: Hur tolkar du det som skett med din "Thick skin"?
                      Min tolkning (dvs. jag vet inte): testosteron (eller liknande som ökar när dominant hane konstant slåss med andra hanar) ger grov kroppsform och svart färg. Rent hypotetiskt borde t ex den dominanta rödzebran mörkna på samma sätt.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        citat:Nol har alltid helt suveräna rödzebror inne.
                        Hmm...då blir det farligt för mig när jag är där. Jag hade nästan tänkt sluta med Röd Zebra, men om man får se riktigt snygga ex på Nol så kanske man får med sig ett gäng hem.
                        En art som verkligen fångat min uppmärksamhet är Waros VF Metriaclima Zebra "Maisoni Reef". Oerhört snygg hane (och även hona)!



                        citat:Rent hypotetiskt borde t ex den dominanta rödzebran mörkna på samma sätt.
                        Det har inte stämt för mig efter den teorin. Min hane var ständigt ljust blå när han fajtades som mest...senare så blev han mörkt blå, nästan svart, när han fick spö av Hongi-hanen. Efter den holmgången har lek från Röd Zebra helt avstannat (en del andra faktorer har säkert också spelat in då jag flyttat fiskarna fram och tillbaka under arbetet med min 375:a).

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Då ligger du risigt till Tricella för de brukar även ha ursnygga maisoni reef VF på Nol
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Oj! Kul att man har detta att se fram emot snart...

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Heja Tricella!
                              Rekommenderar stark att du skaffar dig en snygg zebra!!Min favorit är från Katale,ser ut som "Maisoni Reef" fast med ett mer utmärkande band i pannan + ett ,som min fru uttryckte det,svart penseldrag i ryggfenan.Har tyvärr ingen bild...
                              Men betänk att de bör få vara dominanta i karet och att de kan gå rätt hårt åt på honorna.

                              Fan vad jag längtar tillbaka till malawi när jag får syn på snygga zebror...!
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...