Tanganyika och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Tanganyika och alger

    Jag har precis startat upp mitt första Tanganyika-kar och har inrett med fin sand och sten men utan några igentliga växter.

    Eftersom jag inte har några växter som kommer att ta hand om näringsämnena i vattnet så undrar jag om ni har några tips på hur jag undviker att hamna i en cyano-fälla framöver, eller hur brukar ni göra för att få biologisk balans i ett sådant kar ?



  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Risken för cyano är försvinnande liten så länge du inte har växter som tar slut på nitratet, mer att oroa sig för är grönalger och tofsalger. Jag har ett tang kar med mycket fisk i.

    Jag byter vatten en gång i veckan och har ett överdimensionerat filter. Det går 4 ancistrus i karet och ett 50tal äpplesniglar, de håller rent så när som på en tunn hinna av ljusgröna alger som är jättesnygga.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Äpplesniglar? nu blev jag nyfiken. Vad är det?
      Har stött på två olika sniglar i karen. En långsträckt som jag tror var en malaysisk strandsnäcka eller nåt. Den andra är en vanlig som en kanelsnäcka som bara sitter på ruter/inredning...

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Samam här, den där snigeln lät lite spännande, länk till lite info och kanske ngt kort på den? Jag har också bara sett de 2 som Ola nämnde.

        Och för att komma till ämnet så brukar inte alger vara några problem, ha några algeätare i.

        I mina 133 hemma där jag orlar daffodil o olivaceus var det lite problem i början, men nu har jag en algeätare i och det har blivit bättre balans nu. I mitt 540 här hemma har jag rätt många som går och äter i sanden hela tiden, så någon cyano blir det inte, däremot vart det alger på växter och överallt annat så jag slängde ner 15 ancistrus på 2cm där i, nu är det inte alls mkt, bara sådär lagom som säkert gör nytta.

        I troffekaren är det inte alls ngt problem eftersom att troffarna äter det. Så nu har jag väl svarat på de vanligaste sorterna av tanganyika kar, lycka till!

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Allt du vill veta och lite till om Äppelsnäckor:


          Mina har f.ö. lagt ägg, för första gången på två år.

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Bra läsning Mike_Noren. Men borde inte Ampullaria sniglen fungera lika bra?

            Dom skulle såfall gå i ett Tang kar med. Men frågan är om Multisarna hade lämnat sniglarna ifred? Dom ser ju ut som en lekplats för Multisarna¨, så inte multisarna för för sig att gräva ut sniglen... hade ju varit nåt tss...

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Jag har äpplesniglen pomacera bridgesi, dessa säljs ofta som ampularias så det är samma sak. Jag har ca 50 stycken i ett kar tillsammans med 10 multifaciatus. Multisarna rår inte på dom, ibland lyfter dom bort dom mindre sniglarna om dom kommer för nära, men jag har inte sett dom göra någon skada på sniglarna. Dom är extremt duktiga algätare och håller helt rent i karet på foderrester och annat. Om växterna är i gott skick så rår sniglarna inte på dom heller, så dom är perfekta i mitt kar.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Har en kompis med ett frontosaakvarie ... frontoserna är tokiga i äpplesniglar och äter dom mer än gärna. Annars är det inga större problem att få sniglarna att föröka sig .... snarare tvärt om.

                Kommentar

                Arbetssätt...