HONGI - HJÄLP!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maddog
    Användare
    • juni 2004
    • 22

    HONGI - HJÄLP!!!

    Hej! Jag har en Hongi-hanne som är så aggressiv!! Jag har även andra arter i akvariet, bla zebror och dom får aldrig någon chans att leka pga denna Hongis aggressivitet...

    Vad ska man göra?????

    Tacksam för svar!!!
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    VAd har du mer för firrar, storlek på kar osv.
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Om denna fisk förstör hela ditt kar så skulle jag i värsta fall göra mig av med honom på något vis. Givetvis helst ge bort eller sälja honom.

      Det du kan testa först om du inte redan gjort det är att göra om ordentligt i akvariet och samtidigt ta ut Hongi hanen medan de andra fiskarna får göra sig hemmastadda i den nya miljön. När det gjort det en stund kan du släppa tillbaka huliganen och så får vi se om han beter sig likadant.

      Gjorde detta när en "bright blue" fick för sig att han ensam skulle ha halva mitt 375 liters. Ingen annan fisk fick vara i närheten. jag byggde om ordentligt så att det inte liknade det förra och efter det blev han lite lugnare och tog sig ett mindre revir.

      Berätta gärna hur det går!
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag skaffade ett par Hongi till mitt akvarium där det redan fanns en del mbunas. Hongi-hanen övertog karet och gjorde så att min Röd Zebra hane ännu inte kommit tillbaka till sitt vanliga.

        Hongi-hanen lekte t ex med en Golden hona så att jag fick korsning. Han var väldigt dominant och styrde allt. Jag skall dock påpeka att det var en fullvuxen Hongi...mot icke helt fullvuxna.

        Kommentar

        • Per H
          Användare
          • mars 2004
          • 147

          #5
          Ursäkta att jag sticker in med en artfråga mitt i akvariekonflikten:
          Jag försöker hänga med i snacket. Då ni skriver "hongi", vilken avses? Jag slog upp namnet o fick två träffar.
          Metriaclima fainzilberi "Hongi"
          Labidochromis sp. "hongi"

          Vad betyder förkortningen sp. i namnet?
          (Om det står ps. = pseudotropheus eller hur?)

          /PH

          Kommentar

          • maddog
            Användare
            • juni 2004
            • 22

            #6
            Tog ut Hongin för några timmar sen, möblerade också om, får väl se hur det går...

            Det är ju synd för att dom är ju så vackra, om man nu vart tvungen att göra sig av med den..

            Akvariet är på 220 liter och jag har några röd zebra honor och ett par "bright blue", några golden och 3 hongi yngel på cirka 3 centimeter...

            Tacksam för fler tips hur man kan göra!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Man pratar först och främst om Labidochromis sp. Hongi när man skriver "Hongi".

              sp. betyder "species" och är väl egentligen en benämning som används innan arten fått sitt artnamn registrerat eller blivit inplacerad i en redan etablerad art inom samma släkte. Det är så jag förstått det iallafall.

              Ps. används ibland för att förkorta Pseudotropheus.

              maddog: Hongi är väldigt vackra...så jag förstår att du vill försöka med den så länge det går.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                ospecifierad brukar det användas som har jag för mig.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  jo det har jag oxå fått för mej, att det betyder ej artbestämd..
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • Harry

                    #10
                    Verkar som om många har problem med Hongins aggressivitet.
                    Och så sägs det att Labidochromis är de fredligaste Mbunasarna :-)

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Harry: Labidochromis Caeruleus är den fredligaste Mbuna. Det är alltså "Golden"-arten och inte Hongi...

                      Kommentar

                      • maddog
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 22

                        #12
                        Hej igen!
                        Han e lika aggressiv... har möblerat om och han tror att han äger hela akvariet..

                        har någon fler tips eller ska man fundera på att göra sig av med Hongin...

                        Tacksam för svar!!!!

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 330

                          #13
                          I ett mbuna kar på bara 220l så är det bästa att "överbefolka" för att främja aggresivitet,hongin beteer sig bara normalt,tänk dig den ytan i sjön.tar du bort den brukar bara någon annan ta över.

                          Kommentar

                          • malawi_voodoo
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 790

                            #14
                            De insäktsätande Labidochromisarna är "fredliga" eftersom de inte har revir.

                            Algätande Labidochromisar är "aggresiva" eftersom de har revir
                            /Glenn Wouda

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Tror faktiskt inte att det kommer att fungera alls,oavsett om du bygger om,tar ut honom ett par veckor etc.
                              L.sp.Hongi är FÖR "tuff".

                              Tycker också att 220 l är alldeles för litet för de flesta mbunas.
                              Går att förvara dom där, men det lär inte hända så mkt,och det är väl det man vill...?Inte bara glo på färgerna...

                              Varning för bastarder om du mixar röd-zebra & Bright blue!!Särskilt om du inte har nån hanne.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...