beteende i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    #16
    3 meter sa du!? mer än dubbelt så stort som mitt tilltänkta akvarium, tog kanske i när jag funderade på grupp bestående av 40-50st, kanske bättre med 10 hanar 10 honor? jag funderar i tropheus termer-att en för liten grupp gör att nåra hanar tar över, och en för stor grupp skapar mer stress o mindre beteende-svårt att teoretiskt hitta en balans. vad rekommenderar du?

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • augusti 2002
      • 330

      #17
      jag tror på så många som möjligt,jag kunde "trycka" mer fisk i mitt men fick inte ha dom ifred.Såg i ett försäljnings kar med ungefär din storlek,den mängd fisk du säger,alla vf,men utan inredning förståss,såg ingen hane där i som hade tagit över.jag har också provat att hålla i grupper 1-4 imindre kar,men då(tycker jag) måste man ha mer koll,har dött en del honor när hanen fått spel,Tycker att det blir lite som P.demasoni,efter vad jag läst o hört om den i beteende.Sen även om auratus inte är så dyr vf,så kostar det en hel del med så många som du vill,Prova att odla fram ditt eget "stim",ungarna växer på bra om du använder lite större uppväxtkar och blir väldigt fina dom med(f1).

      Kommentar

      • spec_mats

        #18
        när jag pratar om odlat som skräp är det i första hand de exemplar som är vanliga i handeln och som säkert är långt ifrån f1r i kvalitet,sen ang. priset så kan jag tänka mej att betala nåra tusenlappar för en fin vf-grupp, var i örebro nyligen och såg en superb hanne som jag vill ha,finns även nåra fina ex på akv.leasing, sen får jag leta lite, en fördel med att komponera ihop en mbunas grupp är att man kan köpa fina ex från olika ställen-tvärtemot tropheus där man är hänvisad till en "färdig" grupp och det är otroligt meckigt att tillföra nya individer till en etablerad grupp.

        Kommentar

        Arbetssätt...