Råd om sjuk troph. moorii önskas, se film

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jens
    Användare
    • april 2002
    • 17

    Råd om sjuk troph. moorii önskas, se film

    Hej,

    Har varit på sem i 10 dagar och upptäckte vid hemkomsten att en tropheus moorii orange mår dåligt. Den ligger på botten, ibland ppå sidan ibland upprätt. Fäktar då endast med bröstfenorna. Simmar ibland kortare bitar med sjunker snabbt ner igen. Har svårt att klara att få mat. Den har fått ett ljust område precis under ena bröstfenan. Annars är färgerna som vanligt. Fiskarna matades varannan dag med sitt vanliga tropheus-mix foder medan vi var bortresta. Dock har vattnet varit varmt, åtminstone 29 grader. Har nu fått ner temp till 27-28 grader genom vattenbyte.Vattenvärdena är ok (pH 8, KH 1=14). Några uppstaplade kolstenar låg nedrasade när vi kom hem. Alla andra fiskar (inkl 19 tropheus) i detta 375 liters akvarium verkar må bra och äter som de ska.

    En Quicktime film (6Mb) på fisken finns här:


    Kan den blivit sjuk pga värmen?
    Eller blivit klämd av en sten (och skrapat sig och fått den vita fläcken)? (eller kanske varit i slagsmål).
    Eller kan den fått någon sjukdom?

    Känner någon igen detta? Tacksam för snabba råd!

    Funderar på att koka den eftersom vi inte har möjlighet att lägga den i något sjuk-kar.

    Jens i Åkerberga

  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Hej Jens !

    Jag har kollat på filmen och det verkar som fisken fått sig en törn av en annan eller flera fiskar och ev. skadat simblåsan, ev ett angrepp av parasiter etc.. ! Samma symptom hadde jag på en RedCheek hona för ett tag sedan, hon dog inom några dagar ! Eller rättare sagt beteendet är precis som min redcheek hona hadde.


    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • jens
      Användare
      • april 2002
      • 17

      #3
      Hej Daniel,

      Tack för svaret!

      Ja det låter rimligt, den verkar ju inte kunna hålla sig flytande...

      Den har inte blivit bättre under de 2 dagar vi sett den så här, och jag antar att den inte kan det heller om simblsan är skadad(?). Det lutar mot avlivning.

      Jens

      Kommentar

      • Daniel
        Användare
        • april 2002
        • 156

        #4
        Hej Jens !

        Ja det krävs nog operation för att det skall bli bättre !
        Några mediciner tror jag inte hjälper.

        Jag skulle nog överväga att avliva fisken, pga. att den verkar ha det väldigt jobbigt. Och frågan är om fisken också har ont men det har den nog, man kan se att när den simmat okontrollerat en bit så lägger den sig sidleds å flåsar etc.....

        Det lutar åt att fisken får hälsa på hos Sankte Per
        om det inte blir bättre.

        Avliva den smidigast med en vass kniv och skär av huvudet.
        Det låter väl brutalt för vissa, men det är det snabbaste och smidigaste sättet.

        MVH
        Daniel

        Kommentar

        • jens
          Användare
          • april 2002
          • 17

          #5
          Hej!

          Ja jag följer ditt råd och gör det på det snabbaste och smidigaste sättet...

          Tack för din hjälp!

          Jens

          Kommentar

          • jens
            Användare
            • april 2002
            • 17

            #6
            Nu är den hos Sankte Per.

            Jens

            Kommentar

            Arbetssätt...