Vad är rätt nitrat & nitrit värden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrslave
    Användare
    • maj 2004
    • 31

    Vad är rätt nitrat & nitrit värden?

    Halloj!

    Gjorde just ett litet nitrit o nitrat och pH test i mitt lilla yngelakvarium, för malawi, och det kändes inte helt rätt.

    Vart ska värdena ligga någonstans? ph har jag väl lite koll på (tror jag) och det är väl att det ska vara basiskt, typ 7-8 eller? (iallafall där jag ligger typ).

    nitraten då..om jag läser av stickan o tabellen rätt så är det typ 50 "no3" mg/l Nitrat och det kändes ganska så instabilt om det är så mkt.

    Nitriten vet jag inte riktigt hur jag ska läsa av så där får jag inte till något värde.

    Kan tilläggas att jag bara fick hem en sticka i en liten vanlig plastpåse från djuraffärn så kvaliten kan vara lite sisådär på den.
    Ville köpa en hel burk med stickor men det verkar inte gå o få tag på så himla lätt.
    Är det bara renodlade fiskaffärer som har sådana till försäjning?

    //Christian
    //Christian
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Jag har fått för mig att det är två olika saker och en är bra och en är dålig.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • ettex

      #3
      ph för malawi ska vara ca 8....
      nitrat...50 dax för vattenbyte
      lite att läsa...

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Dina värden är helt okay ! -Detta med tanke på att du kanske matar ynglen ofta. Nitrit är direkt giftigt för dina fiskar-även i låga koncentrationer.Att du ej kunde se något på denna provstickan är fullt
        normalt. Nitrat där emot är fiskarna tåligare mot. Jag har själv noterat ett värde mellan 150-200mg/l vid ett tillfälle -men fiskarna
        i karet verkade må prima! Alltså att försöka hålla nitrathalten i en uppfödnings burk lägre än 10mg/l är jävligt svårt. Då man i stället riskerar att döda ynglen genom för mycket vatten byten. Försök att
        byta vatten ,så att inte halten överstiger 100mg/l.
        Provstickor för Nitrat-test skall finnas i varje välsorterad Akvarie
        -butik! M.v.h. Patrik

        Kommentar

        • pwrslave
          Användare
          • maj 2004
          • 31

          #5
          Ok tack så mycket för dom bra svaren.
          //Christian

          Kommentar

          Arbetssätt...