Tropheus äter sina egna yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • towel

    Tropheus äter sina egna yngel?

    Har en grupp med 14 tropheus orange i ett kar på 310 liter. Nu har de börjat leka och då jag inte har något extra kar för tillfället hoppades jag att ynglena skulle klara sig i föräldrakaret, som bara innehåller troffarna och ett par ancistrus.
    Nu när jag bytte vatten hittade jag ett yngel som var ihjälbitet (tror jag), det hade iaf ett stort hack i ryggen.
    Tror ni att det är troffarna som gjort det eller är det ancistrusarna som spökar?
    Jag har två honor kvar som går och tuggar i karet, tror ni att ynglena har en chans att klara sig i karet? Har ju hört ryktas om att troffar inte äter sina egna yngel om de är ensamma i karet.

    Tacksam för tips
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag har haft massor av Troffar som äter sina yngel så visst händer det. Det viktigaste är att se till så att det finns bra gömställen för ynglen. Stora rösen med stenar i pingisbolls-storlek eller Vinbergssnäckskal bukar funka bra.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Precis som Fredrik säger .. troffar hugger gärna ett ett yngel. Men jag har även sett 3 kar på 540 liter där det kan gå 2 grupper med olika troffar och det vimlar av yngel blande de stora. Ett trevligt exempel är Zoo Fritid i Lidköping. När jag var där och fotade så lyfte vi på några stenar i ett kar och det fullkomligt vimlade av yngel .. 30-40 st lätt. Mäktigt att se
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      Arbetssätt...