Fiskfrakt & Akvariebyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas.
    Användare
    • april 2002
    • 142

    Fiskfrakt & Akvariebyte

    Hej.

    Hur fraktar man bäst fisk, tänkte ta dom i hinkar eller finns bättre lösningar? Flytten är ca. 10-15 mil med bil.

    Jag ska byta akvarium från 375 till 720 liter och jag undrar om jag bara ska fylla i nytt vatten eller om jag ska blanda med det gamla akvarievattnet också. Har filter som jag inte tänkte rengöra och stenarna flyttas bara över utan tvätt. Hur behåller jag bäst balansen med vattnet?

    Tacksam för snabba svar.

    Mvh// Jonas.

  • kilova
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #2
    jag rekomenderar att fraktar dina fiskar i plastpåsar 1 fisk i varje påse om dom är stora .nu till vattnet spara allt ditt gamla vatten bara skicka i vattnet i ditt nya kar fyll sen upp resten med nytt vatten det blir som ell vanligt vattenbyte.
    mvh kim



    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • Anne E
      Användare
      • april 2002
      • 117

      #3
      Hej Jonas !
      Har du möjlighet att starta upp ditt kar på det nya stället någon vecka eller två innan inflyttning ?(med viss inredning) Det vore en lösning. Jobbigt att frakta så mycket vatten.Då skulle du kunna starta upp med ca 2/3 och 1/3 nytt vatten vid framkomsten och sedan koppa i fisken....
      Vad har du för filter ? Om ytterfilter vet jag inget..kan vara svårt att hålla bakterierna intakta.Resan tar väl ca 2 h med packning och allt ??
      Mvh Anne

      Kommentar

      • Jonas.
        Användare
        • april 2002
        • 142

        #4
        Hej Anne.

        Tack för svaret men det är redan löst. Har ett ytterfilter som ej rengjordes, fiskarna verkar trivas än så länge. Akvariet har varit i gång ca.4 dagar.

        Mvh// Jonas.

        Kommentar

        Arbetssätt...