salt och tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    salt och tanganyika?

    Hej
    Jag har inte på länge använt salt i akvarium, jag har inte riktigt förstått varför.
    Men nu är det så att jag har hittat en liten kräfta som man kan odla och använda som mat. Den vill ha lite salt i vattnet och jag hade tänkt odla dom i ett kar tillkopplat till huvudburken (typ automatisk matning).
    För att dom skall föröka sig krävs det 88 gram salt per liter vatten. En del av det vattnet kommer i sådanna fall att skickas till huvudkaret ett par gånger om dagen.

    Vilka toleranser finns det för salt i tangkar som jag kan använda att räkna på. Ange gärna i gram per liter, så har jag rätt enheter.
    MVH
    Magnus
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    88 gram salt per liter vatten? Inte en chans. Det är rena döda havet. Havsvatten har 35 gram salt per liter vatten.

    Tanganyikor tål nog 1 - 3 gram salt per liter, och redan det är mycket mer än de stöter på i naturen.

    Men som sagt, börja med att dubbel och sen trippelkolla vad ditt kräftdjur vill ha för salthalt: 88 gram per liter är orimligt.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Check......88 gram per 10 liter vatten. Huvudet på skaft .
      Det borde bli ganska så lätt att hålla sig inom gränserna då med andra ord. Tack
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        citat:en liten kräfta som man kan odla och använda som mat. Den vill ha lite salt i vattnet
        Det låter ju onekligen som om det är artemia du pratar om, om det är det så kolla på denna sida eller på nätet om hur man enklast odlar artemia...

        Förövrigt så klarar tanganyika av ganska stora mängder salt, även om det är en hel dela andra salter än just nacl som ger den höga ledningsförmågan i tang sjön.
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          1dl salt på 100liter tål tanganyika.. räkna själv

          Kommentar

          • CavemaN
            Användare
            • februari 2004
            • 17

            #6
            Vi bruker 100 gram salt per 100 liter vann på malawi/tanganyika/diskus, fungerer utmerket!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Vilket salt används?

              Kommentar

              • CavemaN
                Användare
                • februari 2004
                • 17

                #8
                vanlig havsalt, uten jod

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  citatet låter ju onekligen som om det är artemia du pratar om
                  Kan man odla artemia? Jag trodde bara att man kunne köpa ägg och kläcka. Blir lite väl dyrt som standardmat.

                  Nej räkan jag talar om heter Gammarus roeseli. Med lite mer surfande har jag hittat en som funkar bättre till mitt ändamål, nämligen Hyalella azteca. Den trivs bra i vatten motsvarande tanganyika och förökar sig snabbt under dom förutsättningarna.

                  Jag har en automatisk vattenpåfyllning i karet som fyller på ca 10 liter på en vecka (dunstat vatten). Tänkte odla dom små (0,5 cm) kräftdjuren i karet med påfyllningsvatten. På det sättet kommer det en dust småkräftor till karet någon gång i mellanåt. Dom skall tydligen vara bra mat åt fiskar som äter plankton naturligt.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:Kan man odla artemia? Jag trodde bara att man kunne köpa ägg och kläcka. Blir lite väl dyrt som standardmat.
                    Jodå, Artemia går ganska enkelt att odla, fast avkastningen är låg.

                    citat:Nej räkan jag talar om heter Gammarus roeseli.
                    Hmmm... Jag gjorde en sökning på nätet, och såvitt jag kan förstå är G. roeselii en sötvattensart med viss förmåga att överleva i låga salthalter (skall t.ex. vara vanlig i Boden-sjön), och mycket lik Gammarus pulex, sötvattensmärla.

                    citat: Med lite mer surfande har jag hittat en som funkar bättre till mitt ändamål, nämligen Hyalella azteca. Den trivs bra i vatten motsvarande tanganyika och förökar sig snabbt under dom förutsättningarna.
                    Japp, den är nog ett ännu bättre val.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      citat:Hmmm... Jag gjorde en sökning på nätet, och såvitt jag kan förstå är G. roeselii en sötvattensart med viss förmåga att överleva i låga salthalter (skall t.ex. vara vanlig i Boden-sjön), och mycket lik Gammarus pulex, sötvattensmärla.
                      Enligt min sökning så behöver G roeselli salt i vattnet för att föröka sig.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        citat:Enligt min sökning så behöver G roeselli salt i vattnet för att föröka sig.
                        Jag ställer mig som sagt mycket tveksam till det. Se t.ex.



                        ...där G. roeselii alltså sägs vara vanlig i helt vanliga sötvatten.

                        Det finns också en artikel vid namn:
                        Baumgärtner, Daniel; Koch, Ulrike & Karl-Otto Rothhaupt (2003): Alteration of kairomone-induced antipredator response of the freshwater amphipod Gammarus roeseli by sediment type. Journal of Chemical Ecology 29 (6): 1391-1401. Pub. Nr. 907

                        Den finns också upptagen på artlistan för Ungern, Tjeckien och Schweiz (som saknar kust).

                        Jag hittar märkligt nog inga uppgifter om förekomst i Östersjön. Den borde finnas här.

                        Kommentar

                        • Vannar
                          Användare
                          • april 2002
                          • 339

                          #13
                          Odla, kläcka, eller vad man vill kalla det samma sak...

                          Nja ingen jag vet använder artemia som standardmat, oftast som yngelfoder men det finns dom som alltid har en liten kläckning igång...

                          Visst kan du pröva dig på att försöka få igång en kultur av ovan nämnda kräftdjur men tyvärr så tror jag chanserna att lyckas bra är ganska små, vill du nöfvändigtvis pröva odla egen mat så försök dig på någon av dom daphnia arterna som har jungfrufödsel, där är det lättare att lyckas få tillräcklig avkastning.
                          / Jonas Vannar

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            För länge länge sedan fick jag med ett litet provrör med ägg när jag köpte ett begagnat akvarium. Detta skulle tydligen vara Japansk vattenloopa (om jag kommer ihåg rätt). Dessa skulle tydligen kunna leva och föröka sig i akvariet, någon som hört om något liknande eller har tips vad det kunde ha varit?

                            Skulle ju vara perfekt till ett akvarium med leptosoma tex

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #15
                              Det är ett akvarium med leptosoma jag skall ha självmatning i.
                              Vilka daphnia arter har junfruförsel?
                              Enligt försäljaren så förökar sig Hyalella azteca väldigt bra och man behöver bara mata med någon frukt/rotfrukt.
                              MVH
                              magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...