kulfisk med malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaheriksson
    Användare
    • mars 2004
    • 9

    kulfisk med malawi

    hej!
    jag har tre "socofoli", och tre Labidochromis caeruleus (golden), sedan har jag även tre praktbotia och två ancistrus, nu är min fråga, kan jag också ha en kulfisk i detta akvarium. Äter de samma mat, så att de inte får magproblem eller så. Eller är de alltför aggresiva mot varandra

    /annah
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    Dom flesta kulfiskar är eller bli väldigt aggresiva specieltl med åldern (och framför allt dom afrikanska) och duktiga fenbitare brukar dom också vara. Sen inehåller kulfiskar ett väldigt starkt nervgift som säkerligen kan komma ut i vattnet om dina malawi ciklider istället skulle slakta kulfisken.

    Finns ju kulfiskar som går ut i dom afrikanska sjöarna men kan inte tro att det är någon hit i akvarium.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det är en kombination som man vekligen INTE bör testa. Kulfiskar är aggressiva köttätare som föredrar bräckt vatten. Dina mbunas är alg/växtätare och vill ha hårt sötvatten.

      Det finns många fler anledningar till att de inte funkar, men jag tror de räcker så?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Fiskar.nu
        Användare
        • september 2003
        • 442

        #4
        dom föredrar väl inte bräckvatten! det finns båda bräck och vanligt.
        375 liter till L-malar

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          för en gång skull så måste jag hålla med fiskar.nu =) Finns en hel massa varianter med sötvattensbräckfiskar och många av dom är just afrikaner. (finns iof i både asien och i sydamerika också). Min kula (tetraodon lineatus) har hittats enda uppe i tangyanika sjön (eller hru den nu stavas)
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Gosatta> du menar væl søtvattenskulfiskar!

            Nja tycker inte att man ska hålla kulfiskar med malawi. en av anledningfarna ær att såvitt jag vet finns det inte kulfisk i malawisjøn

            Som gosatta skriver så finns det kulisk i tanganyikasjøn men som jag har førstått det så håller dom egentligen inte till i sjælva sjøn utan dær små bæckar mynnar och bildar laguner etc.

            En annan anledning ær att dom kulfiskar jag sett i handeln knappast har varit køttætande rovfiskar utan snarar 3-4 cm små søta långsamma rackare, har mycket svårt att se att dessa skulle klara av att samexistera med ett gæng snabba och vilda mbunas

            Appropå nervgift, (tetrodotoxin) så finns detta bara hos några arter och jag ganska sæker på att alla dessa ær marina. Vidare finns dettta gift bara i inælvorna hos fiskarna och en skiklig japansk kock kan rensa den utan att køttet blir giftigt. Det ær næmligen av blåsfisken som man gør "FUGU". Jag har æven før mig att odlade blåsfiskar av den art som japanarna gillar inte ær giftig, før giftet produceras av ngn bakterie i inælvorna men skadar inte blåsfisken før den har en mutation som gør den immun. Vidare ska tetrodotoxinførgiftning vara riktigt obehagligt och dom som har øverlevt en rejæl førgiftning har upplevt det som om dom blivit helt paralyserad och varken kunna prata eller røra enns øgonen. Men fortfarande kunna och se och høra.
            Fortfarande stryket det med många mænniskor varje år i asien som har rensat sin fufu sjælv och misslyckats...

            aja det var en utsvævning om blåsfisken... men ganska intressant va?



            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #7
              visst menar jag sötvattensKULFISKAR

              Dom stora arterna förkommer faktist i handeln då och då, min linatusa tex. köpte jag på akvarielagret och den blir upp till 45cm och väger då över ett kilo.

              tetrodotoxin finns i alla kulfiskar av arten terodon (finns även i vissa grodor etc.) både marina, bräck och sötvattensvarianterna DOCK så ska dom inte inehålla giftet om dom är odlade.

              Fugun är otroligt giftig men japanerna odlar nu den arten vilket gör att dom odlade inte är dödligt giftiga (men dom ska fortfarande vara giftiga efter som dom odlas som tex. lax rakt i havet) Men fortfarande så död ca 100 japaner varje år av förgiftning efter som det är ju självklart "finare" att äta VF.

              men men imponerande fiskar är det och ha dom i ett malawi kar bör man nog icke =)
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                Kan ju berätta vad som hände igår för min bror (epoxy här på forumet) som håller en Lineatus tillsammans med guldsöm och festae. festaen gav sig på Lineatus-kulfisken och försökte liplocka med den vilket resulterade i att festaens underläpp förstördes i ett bett.

                jag tycker absolut du ska ha en stor kulfisk med dina malawis, kulor gillar levande foder
                fish r friend

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Jag förmodar att det är den vanligaste varianten, Tetraodon fluviatilis som anna menar? Den föredrar bräckvatten. Jag tror den skulle få en hel del stryk av malawisarna faktisk, å andra sidan kan den ju bita tillbaka.

                  Är inte alla kulfiskar köttätare? Det är skäl nog att inte blanda den med mbunas!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    Nej alla kulfiskar ær inte køttætare, det finns flera arter som æter evertebrater och alger.
                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Ok, men den vanliga är det Vilken kulfisk pratar du om Anna??
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • GoSatta
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 1686

                        #12
                        här iisthlm går det iaf iite längre att säga "den vanliga" efter som vissa sötvattens arter börjar bli lika vanliga som den gammle grönakulfisken. (tex. Colomesus asellus finns ofta nu)
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

                        Kommentar

                        • annaheriksson
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 9

                          #13
                          väldigt bra fråga vad den specifikt heter, har "bokat" en på en fiskaffär, ska kolla upp namnet ordentligt i morgon.

                          Kommentar

                          • annaheriksson
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 9

                            #14
                            hej! frågade vad det var för kulfisk, hon sa bara "grön kulfisk", men men, jag har iallafall beslutat mig för att inte köpa någon. köpte istället en stor fin hanne till mina Labidochromis caeruleus (golden),samt en hona och en ny hanne av Pseudotropheus socolofi. Ska börja med dessa eftersom att jag är ny på fronten med att ha ciklider.

                            Kommentar

                            • Tilden

                              #15
                              Detta har inte med ciklider att göra men kanske nån kan hjälpa mig.
                              Jag har köpt två kulfiskar häromdagen. De bor själva i ett akvarium. När jag köpte dem sa en av de som jobbar där att den skulle ha bräckt vatten och på akvariet kallades den minikulfisk. Ringde idag för att få veta mer och en annan i butiken svarade (Herkules i Gbg) att det var sötvattenskulfisk. Mer visste hon inte för det var det som de var köpta som. Men jag vet inte vilken sort det är om den ska ha bräckt eller sött vatten. Om det räcker att ge den frysta röda mygg som jag blev rekomenderad eller om den ska ha levandefoder.
                              De är bara ca 1 cm nu och liknar Tetraodon schoutedeni men de har inte röda ögon som det ser ut som i boken.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...