Varför vill ingen ha viktorior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Varför vill ingen ha viktorior?

    Ja, det är en sak jag undrat på länge...Nån som har något att säga?Varför?

    Jag kan behöva lite grund till min kommande artikel...
    Mvh
    Robin
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    Svårt att få tag på fakta om dem
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Kan gissa:

      * Tillgången är ojämn, så man har svårt att planera inköpen. Jag skulle gärna ha ett viktoria-akvarium, men på ett helt år kanske jag ser två arter... och alla fiskarna av vardera arten är syskon, och jag torde inte hitta några obesläktade av samma art på flera år.

      * Malawi-folket, som håller fisk som skulle passa med viktoria, vill inte blanda Malawi & Victoria.

      * De är i stort sett okända, så folk vet inte vad de är för nåt ens om de stöter på dem.

      * Det är aggressiva fiskar, så de kan inte hållas i ett snällskapsakvarium.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Mike: Jag kan ju nästan på direkten säga att viktorior inte är mycket aggressivare än ett gäng mbunas. De har tom svårt att hävda sig i ett mbuna kar.

        Om jag ska göra lite reklam så har Kent på Nols ciklidhobby inne en hel del (kanske 7-8 arter) viktorior som kommer från odlare världen över. Jag tycker personligen i dagsläget att det är svårare att hitta jaggor i en butik än viktorior.

        Åter till ämnet, det kan ju väl inte vara för att dom är fula? För det är dom inte. Jag tycker inte det iaf. Dom ska ju yngla av sig ganska redigt men är det en nackdel som gör dom mindre eftertraktade?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Nej, jag menade att de skulle kunna funka bra i malawi, men att malawiägare inte vill blanda.

          Ett snällskapsakvarie vore nåt med skalarer, platies, neontetror och kanske en gurami.

          Kan också direkt säga att det inte är lätt att hitta viktoria i stockholm. Senaste året har jag sett en liten lessen grupp viktoriazebror, som Arninge zoo fått in tydlingen av misstag, och det är allt.

          Nej fula är de ju absolut inte. Tvärtom är det väl världens vackraste ciklider, klart snyggare än de flesta malawis.

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Det tycker jag med.

            Jag vill inte att ni ska tänka: "Oj, jag vet inte varför jag inte har viktoria" utan veta om det är så att ni inte ens funderat på att ha fisk ifrån sjön. För ni har väl tänkt tanken?

            Om tillgången skulle vara större, skulle ni köpa viktorior då?
            om inte, varför?
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              jag skulle ha viktorianer om jag hadde plats. eller rättare sagt, jag skulle gärna hålla de intresanta arter som finns i: Sjöarna Viktoria, Kioga, Eduard, Georg, Nabugado, Kachira, Nakavali och de flodsystem är förbunda med dessa sjöar.
              fish r friend

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Visst har jag funderat många gånger på att skaffa viktoriaciklider, särskilt efter att ha läst Sven-Bertil Hedmans artiklar om viktoriaciklider i Ciklidbladet ( http://www.ciklid.se/ciklidbladet_forfattare.asp?TEXT='Sven%2DBertil+He dman' ). Anledningen till att det aldrig har blivit av är toligen att jag känner till för lite om dem. Tanganyikaciklider vet vi alla att de har många intressanta beteenden, malawiciklider fantastiska färger och mångfald av arter, med vad gör viktoriacikliderna speciella? Därför har det väl blivit så att jag hellre satsat på att utnyttja platsen i mina akvarier till "säkra kort".
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Samma här. Viktoriacikliderna är iofs rätt ovanliga men det är ju även centralamerikanarna så för min del så är det platsbristen som gör att jag tvingas prioritera bort massor av arter jag egentligen hade velat ha.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Det är precis sånna här "teorier" jag vill höra...
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Mohlin
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 139

                      #11
                      Mike skrev

                      citat:Nej, jag menade att de skulle kunna funka bra i malawi, men att malawiägare inte vill blanda.

                      Ett snällskapsakvarie vore nåt med skalarer, platies, neontetror och kanske en gurami.
                      Fungerar säkert alldeles utmärkt, om man har ett snällskapsakvarie! :-)

                      Underbar felskrivning!

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Hade några victorianer på 80talet som jag tyckte va lite för "tjurskalliga" för min smak, stog oftast o vakta sina grottor o va allmänt tjuriga =)
                        kanske hade pms... hehe
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • jacko

                          #13
                          Tjena alla ny medlem i forumet! jag och en polare ska skaffa ett gäng olika victoria framöver tycker de är otroligt vackra, vad jag har hört så ska man inte köra olika victoria arter tillsamans. Men man kan tydligen köra i hop med malavi då ska dom inte bli så tok sura, vet inte om det stämmer det lär å visa sig antar jag.
                          Mvh Stefan

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            jacko: vad jag vet så brukar man säga att man inte ska ha arter av samma "familj" typ. Haplochromis i samma kar utan kan ha fiskar som är lite mindre lika varandra. så tex. Pundamilia Nyererei och Haplochromis ch44 "Thick skin" går att ha i samma kar.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1338

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av robin

                              Mike: Jag kan ju nästan på direkten säga att viktorior inte är mycket aggressivare än ett gäng mbunas. De har tom svårt att hävda sig i ett mbuna kar.
                              Det var nog snart tio år sedan jag hade viktoriaciklider men jag skulle vilja påstå att aggressiviteten varierar ganska mycket mellan de olika viktoriaarterna. Jag minns att arten som i handeln kallades Blå Rundnos var extremt aggressiv (och lättlekt).

                              Andra viktoriaarter var betydligt beskedligare och hade det svårt att klara sig bland tuffa mbuna, precis som du skriver. Bland snällare mbuna som tex Golden och bland haplochromider som tex Copadichromis gick de dock utmärkt.

                              De viktoriaciklider jag hade hade dock alla en sak gemensamt; deras yngel växte betydligt långsammare än mbuna, och de var svårsålda som ungfiskar innan hanarna börjat färga ut ordentligt (Viktoriazebran var ett undantag!) så på detta sätt liknade de malawisjöns haplochromider.

                              Om blå rundnosen var lättlekt så fanns det andra arter som var riktigt kinkiga (och fick små kullar när de väl lekte), i alla fall om man jämförde med mbuna. Att viktoriaciklidernas behov och beteenden varierar mer än bland mbuna kan kanske förklaras med att viktoriasjön och sjöarna runt omkring inte är lika enhetliga som Malawisjön vad det gäller vattenvärden och biotoper.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...