Frontosa- hur kul är det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • januari 2003
    • 82

    Frontosa- hur kul är det?

    Vad är det som är skoj med Frontosa? Beteendet? Att den kan tyckas vara snygg, kan jag förstå (det kan iofs räcka) men annars? Mitt intryck är att det är en trött gris? Men jag vill allså lära mig.. Har gått från guppy via dvärgciklider och Malawi till Tropheus men aldrig fattat Frontosa.
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Vilken mätmetod använder du för att få fram skojighetsfaktorn hos olika ciklider?
    Olika ciklider har sin charm och tilltalar olika personer. T ex Tropheus som många tycker är det mest spännande man kan hålla på med tycker jag jag är bland det tråkigaste man kan syssla med. Diskus kallas för akvariets konung. Varför undrar jag? Det finns både vackrare och intressantare ciklider samt större utmaningar enligt mitt sätt att se på det.
    Frontosan beskrivs mycket träffande i denna artikel;

    Enligt mig är detta en mycket charmig och trevlig akvarieinvånare som ofta blir mycket tam och äter direkt ur handen på husse/matte. Själv har jag haft frontosa i ett par omgångar men nu har den fått ge plats åt andra intressanta arter, men om jag får plats kommer jag säkert några frontoser igen.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • januari 2003
      • 82

      #3
      Skojighetsfaktorn.... [8D] Det var en bra fråga. Diskus kan jag också förstå att många tycker om. Jag vill ju lära mig, som jag skrev.. Kanske står där själv framöver med ett par Frontosa (inte ännu på ett bra tag men..) Kul artikel! (när ska jag lära mig att det finns massor av bra artiklar på ciklid.se) En morgonpigg ciklid..

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #4
        Smaken är som baken min vän...

        Hur kul är det med tropheus? har aldrig förstått mig på charmen med att ha 30fisk som ser likadana ut, dyra tetror det är vad det är för mej. men det finns massor med akvarister som ägnar sina liv åt dessa fiskar men jag klagar inte på dom. Det är väl bara bra att det finns så många olika fiskar att välja på....
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Rymdis

          #5
          De har en underbar personlighet, mina äter ur händerna på mig och kommer fram och tittar på mig när jag tittar på dem, sedan är de ju snygga oxå samt om man har en liten grupp så får man se intressanta flockbeteenden när de ska enas om vem som har högst rang och vem som får gräva i vilken grotta.

          Jag hoppas att mina frontosa lyckas avyngla sig snart, har sett att en har haft ägg som den tuggat på vid ett tillfälle! (fast ska man vänta på det så måste man ha tåålamod, så länge som de ruvar är det mycket som kan gå fel

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Tycker att frontosor ser mäktiga ut, men då ska de gå i stora kar och i grupp. Som på denna bilden tex : http://home.online.no/~cavemanz/pics/Picture%20132.jpg

            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Det var ett fantastiskt tråkigt frontosakar.

              Tony Englund

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                ja det saknas växter m.m.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  växter??
                  du menar stora stenblock...
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #10
                    Jo det var inte ett så roligt kar,
                    Men det är från hans egna fiskar alltså han har fött upp dom däri!

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

                      växter??
                      du menar stora stenblock...
                      självklart ska där var stenblock !
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Juanito
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 180

                        #12
                        Har just nu Troffar men jag har haft frontosa till sammans med dem. Jag gav bort mina frontosor till en kamrat som hade förlorat alla utom en av sina. Men jag är de första att ta yngel av honnom ifall han lyckas avla fram några. De har verkligen sin sharm.

                        Troppheus är en härlig fisk men lite tråkigt är det att bara ha en art i akvariet. Skulle gärna ha Frontosor med in där. Och jag vet att en del har erhfarenheten att Troffor bara blir till mat för Frontarna men mina erhfarenheter är att Fråntosa är världens snällaste fisk som sällan attakerar andra fiskar.

                        Men jag har då inte heller haft nån vildfångad utan troligen såna som har varit avlade i akvarium i flera generationer.

                        Om man hade 5 kubik vatten så skulle där simma Frontosa, Tropheus (2 arter), Princessor, Leleupi, Snecklekare mm. Men det har man ju inte
                        juanito

                        Kommentar

                        • CavemaN
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 17

                          #13
                          Hei

                          Det er jeg som eier karet in question.

                          Grunnen til at det ikke er planter i karet er at frontosaene har en stor forkjærlighet for å nappe de opp!

                          Og grunnen til at det ikke er noen innredning er at 16 stk F1 frontosa blue mpimbwe tar endel plass. Det er hovedvekt av hanner.
                          Ved å sette opp stein vil hannene ta mye mer revir og agressjonen i akvariet vil mangedobles.

                          Slik karet er nå, går mange hanner fint sammen uten mye krangel.


                          Juanito: Senest igår stod den viltfangede blue mpimbwe hannen min med en OB Zebra på rundt 8 cm i kjeften!

                          Klarte å skremme den nok til at den slapp den løs, og OB zebraen ser ut til å klare seg.

                          Dette selv om man forer fisken godt på frosne reker.

                          Ps. Visste dere forresten at frontosaer er veldig glad i snegler?
                          Den gruppa der tømte en 660 liter for snegler på ca 24 timer!

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #14
                            he he mäktigt !
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Juanito
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 180

                              #15
                              Ja som jag sa så hade jag ingen erfarenhet av vildfångade frontar och jag är övertygad om att det har betydelse för deras rovbetende, om de är vildfångade eller uppodlade tillsammans med andra firrar.

                              De jag har erfarenhet av har gått tillsammans med Tropheus sp.red Moliro Tropheus duboisi, Prinsessor och leleupi hos en kamrat ( jag har haft ungar från dessa, inte full vuxna) och det har bara hänt två olyckor när Frontosa hannen velat ha samma bit mat som en anna firre just nappat åt sig. Frotosan i fråga har alltid släppt firrarna men de klarade inte av bettet i sig. Ena blev utan huvud och den anda avled undangömd bakom nån bakgrund.

                              Som ni ser varierar det och om man absolut ska blanda så rekomenderar jag inte vildfångad frontosa.


                              juanito

                              Kommentar

                              Arbetssätt...