Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thomas1wallen
    Användare
    • oktober 2004
    • 121

    Apropå namn.
    Släkt, art och fyndort.
    Punkt slut....

    Thomas

    Kommentar

    • thomas1wallen
      Användare
      • oktober 2004
      • 121

      Hallåååå
      Har alla tröttnat på denna tråd eftersom ingen skrivit nå´t på ett tag?

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        Är det bara jag som inte får upp "Miss Tropheus"-sidan?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          Nej, tyvärr verkar den ha försvunnit redan.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Mattias Olsson
            Användare
            • september 2003
            • 328

            Inte jag heller, det verkar som om dem har lagt ner den...

            Förövrigt kom Patrik från pwss över till mig igår kväll med mitt nya kar Härliga mått: 160*65*50.

            Nu är man sugen så man spricker på att fixa iordning allt till de nya invånarna. I karet kommer om allt går bra en grupp Tropheus kalambo simma om nån vecka!!!

            Kommentar

            • Norpan
              Användare
              • augusti 2004
              • 103

              Jag har funderat lite på hur mina orange "pemba" ska se ut idealt? Hur ska banden vara för att det ska vara riktigt bra? Vill gärna ha svar på detta om mina små rackare växer upp och får så pass mycket yngel så att jag kan sälja dem..

              Roligt med nya troffarna, Mattias, lycka till
              //Jenny

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                Ofta så brukar man säga att de skall ha breda tydliga band och att alla i gruppen skall se enhetliga ut i teckningen. Detta är dock ett mål som är svårt att uppfylla såvida man inte urvalsodlat och fått ihop en grupp via detta...

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  Jag måste då ställa mig frågande till varför det blivit så som du säger Stefan. Det måste ju nästan uppkommit bland folk som betraktar sina fiskar som rena prydnadföremål. Det ser ju inte direkt ut så i sjön vad jag vet.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Ja du Fredrik...det kanske är en myt som lagt sig som ett kriterie för en snygg Tropheus-grupp.

                    Jag kan också tycka att det inte stämmer riktigt överens med en VF grupp. Jag har dock sett flertalet grupper som varit F1r som haft väldigt fina breda och tydliga band...de är också de snyggaste Tropheus jag sett.

                    Jag ser själv hellre en grupp som har ett enhetligt brett snyggt band än en grupp med spridda storlekar och bredder på banden, men detta är ju högst personligt för vad jag tycker.

                    Det jag skrev till svar på Norpan´s fråga var en generell bedömning som jag hört ifrån många odlare och Tropheus-kännare.

                    Sedan tycker jag inte att en fisk/grupp behöver upplevas som prydnadsföremål bara för att de är snygga och enhetliga i teckningen.

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      Nej, det är ju normalt så folk vill ha det. Jag tycker att det är konstigt och lite tråkigt i alla fall.

                      Beträffande storlekar så återinsätter jag fisk hela tiden just för att jag tycker att det är så snyggt med allt från centimetersyngel till 15 centimetersfiskar i samma kar. Det där med prydnadsföremål har du nog rätt i. Jag upplever ju det som jag eftersträvar som ett idealiskt prydnadsföremål.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        Visst kan det kännas så...jag håller med dig. Det "naturliga" är ju det bästa, men ibland är det tyvärr inte alltid det snyggaste eller ens det mest efterfrågade.
                        Jag är rejält kluven i detta då jag gillar Tropheus som har tydliga breda band med klara färger....samtidigt så är en grupp VF väldigt vackra att se på...oftast.

                        OBS! Miss Tropheus sajten är igång igen.

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          citatet "naturliga" är ju det bästa, men ibland är det tyvärr inte alltid det snyggaste
                          Allt som jag uppskattar blir vackert för mig, även i ren visuell bemärkelse.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Jo...men det finns ju vacker, vackrare och vackrast.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              Så nu har man blivit Tropheus ägare för första gången, blev en grupp Pemba (10st). Var dags att testa något annat än de gråa sillarna folk brukar kalla de andra man haft Men det går ju inte leva utan dessa sillar så de går med en grupp C. pleurospilus "Kigoma" vilket verkar funka ypperligt.

                              Läste denna tråden för att försöka snappa upp lite tips men det var nog lite för mycket om soten för min smak, nu känns det nästan som om man bara satt och vänta på att den skall komma :/ En sak framför allt jag reagerade på var Ante's post om hur hans fiskar visade aggresivitet vid matning och att Troffar skulle vara sociala flockdjur, detta är ju en ren akvariekonstruktion för att dämpa/sprida deras aggresivitet gentemot artfränder.

                              //NJ

                              Kommentar

                              • thomas1wallen
                                Användare
                                • oktober 2004
                                • 121

                                Hej!
                                Jag har inte haft Tropheus så länge som vissa andra som skriver här, men hittills har jag inte fått bukvattensot....mina Tropheus har också hittills varit relativt lugna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...