Hur många maingano i ett 222 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matshall
    Användare
    • mars 2003
    • 31

    Hur många maingano i ett 222 l

    Hej

    Är det någon som kan rekomendera hur många maingano jag kan ha i mitt 222l burk? Och går den att kombinera med t ex palettciklid?
    ---------------
    222 l golden, rödzebra o ancistrus
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Maingano brukar var väldigt aggresiva och man bör ha dom i större kar men det kan funka,1+3 eller fler honor kan kanske gå i ett så pass "litet" kar,
    Jag tror absolut inte den kommer att passa med palettciklid...

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      22,2 st
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • matshall
        Användare
        • mars 2003
        • 31

        #4
        OK då får man donera bort paletterna och skaffa lite maingano. Tycker dom är rätt så snygga. Ska bara fixa in lite mer stenrös och dra upp tempot på pumparna innan jag skaffar dom. Tack för svaret

        ---------------
        222 l golden, rödzebra o ancistrus

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          citat:22,2 st
          Den där regeln har jag aldrig brytt mig om eftersom jag inte tror ett shit på den,Och man kan inte säga att den alltid funkar men om du tror att 22 fullvuxna maingano funkar i 220liter så ok,

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ibland får jag känslan av att Zaphi vill vara ironisk, men det är bara en känsla...

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Så kan det också vara,Men om han menar allvar så var det så här jag mena att man ska nog inte tänka på den regeln när det gäller så aggresiva fiskar som Maingano mina var det dock inte men jag har juh hört ett och annat om deras aggresivtet b.la av dig tricella har jag för mig;P

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Blir nog så när det i princip är samma återkommande frågor om samma fiskar i princip hela tiden..=)

                Henke hehe du förutsätter oftast att alla har fullvuxna fiskar eller att dom inom en snar framtid är det =)80 procent av alla nybörjare har ju bytt ut all fisk innan det händer iof ..

                23 fullvuxna i ett 480L =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Melina
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 55

                  #9
                  Tycker inte maingano är speciellt aggressiv. Hade själv en hane och fem honor och de var väldigt snälla, men jag kanske hade tur? Tror själv att fyra-sex fullvuxna maingano skulle klara sig fint i ett 220l.
                  Mvh Melina
                  Mvh Melina

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    citat:jag har juh hört ett och annat om deras aggresivtet b.la av dig tricella har jag för mig;P
                    Det stämmer...gott minne är en bra egenskap.

                    Det problem som jag hade med mina var att jag hade snedfördelning på hanar. Jag tror jag hade 3 hanar på 4 honor och det var ett himla jagande i karet. Till slut blev de så hispiga att de attackerade andra arter också, men då var det slutåkt i mitt akvarium. Jag bytte dom på en zooaffär...decimerade till hälften.

                    Jag tror att detta gäller alla arter som bäst hålls i större grupp...gruppen måste ha en bra balans för att den skall vara harmonisk. Nästan omöjligt då handlare sällan säljer 1 hane på 4-5 honor.

                    Kommentar

                    • klassisk ära
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 139

                      #11
                      Jag tror precis som Zappi! Man kan ha 22,2 och fyra gyppys och fem black mollis som "target fisk", som Ormen och FI brukar säga[xx(][xx(].

                      Mikael[xx(]

                      [xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]
                      5 liter fisksoppa (på spisen)[:p]
                      1 gullfiskskupa med ciklider (tanyanjisa)
                      [xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]v[xx(]

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        deelay det tror jag inte alls jämt,men jag tycker att det är roligt om man kan ha dom tills dom är fullvuxna eller hela deras liv,Och det brukar inte ta lång tid innan ens M'Bunas är i fullvuxen storlek.Och många säger att dom skaffar större akvarium med tiden,har hört av många men sett att få gjort det!

                        Kommentar

                        • matshall
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 31

                          #13
                          Wow! Det blev många åsikter men jag tror att jag försöker få tag på 1 + 3 så blir det kanske lagom. Vad finns det för annan fisk som man kan ha tillsammans med maingano som inte är så revirhävdande. skulle vara trevligt med några fler fiskar än 4 plus några ancistrus.
                          ---------------
                          222 l golden, rödzebra o ancistrus

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #14
                            Golden funka kanon för mig tillsammans med Maingano..
                            När mina maingano fick "spel" så rörde dom aldrig några andra en sin egna sort,Så golden tror jag passar bra!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Läs detta och kolla länkarna innan du bestämmer dig...



                              Jag förordar hellre en fördelning 1+5 eller 2+5 istället för 1+3 när det gäller Maingano.

                              Golden är en av de bästa Malawi man kan ha...de fungerar i stort sett med alla pga deras beteende och temperament. De är ju också väldigt vackra...

                              I mitt Malawi-akvarium så har de en fast plats...de kommer alltid att ingå så länge jag har Malawi.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...