Vilka malar med 720 l mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deavil
    Användare
    • januari 2004
    • 9

    #16
    Golden Nugget ....
    Hur ser dom ut ?!?!
    Försökte hitta dem på zoopet men utan framgång.
    Kanske ngn som har en bild eller lite mer ingående info om den.
    Har nämnligen sett många nämna den(både här inne och på andra ställen) och är nyfiken!!!

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • april 2002
      • 953

      #17
      Här har du info på en av Golden nugget http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=317
      mvh Stefan

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #18
        Bra tack för svaren!...
        En liten fråga till,den stiffe visar till är L-85 den jag trodde var "golden nugget" är L-177 men alla dom som liknar varann kanske kallas "golden nugget" eller är det samma fisk!?...Vore kul och veta ifall nån har provat Acanthicus adonis i Malawi kar,för den tänker nämligen jag prova ifall det inte är helt galet?

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

          S Angelicus & S nyassae värkar vara lite svårare och få tag på...har letat länge efter S nyassae..
          Akuarium Atlantis i Umeå har några Angelicus hemma i bra storlek, http://www.ciklid.se/annonsor_visa.asp?NR=9 . Köpte min där

          Rekommenderar dock bara en per burk, för de kan vara grymt ilska på varandra.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #20
            Tack för tipset synd bara att man har 90mil dit ..
            Har inte kollat i karlstad än hos farid men han borde nästan ha dom..

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              #21
              Golden nugget är väl egentligen ett samlingsnamn för de malar som ser ut på samma sätt. De jag känner till som går under samma namn är L-18, L-81, L-85 och L-177. Dessa malar är nästan identiska, teckningen skiljer dock något. Även storleken skiljer, från 10-15cm upp till 20-25cm.

              Jag har med framgång haft L-18 och L-81 samt L-27 och en okänd L-mal med både malawi och tanganyika. Och så de vanliga pleco, gibbiceps, ancistrus och guldancistrus förstås. =)

              Mvh
              Björn
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • stiffe
                Användare
                • april 2002
                • 953

                #22
                L18 och L85 är samma fisk men kallas L18 som ungfisk och L85 som vuxen,tydligen så ändrar den teckning som vuxen.Det finns ganska så bra beskrivet på http://www.planetcatfish.com/cotm/2000-12.htm där ser man oxå skillnaderna mellan dom olika Golden nugget.Jag har själv båda L18 och L81 och tycker att dom är en av dom snyggaste malarna över huvud taget.Har satt in några bilder på min zoon adressen är här under
                mvh Stefan

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Ställer frågan igen...har någon av er som haft, eller har, L-malar i sina akvarier tillsammans med Malawi eller Tanganyika fått lek på dessa??

                  Isåfall...vilka L-malar är lättast att få till lek i dessa förhållanden?

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 546

                    #24
                    Tack för svaren blir nog någon gyllene ancistrus

                    hur många på 720 liter ?
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #25
                      5-7 st bör bli kanon...

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 736

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                        Ställer frågan igen...har någon av er som haft, eller har, L-malar i sina akvarier tillsammans med Malawi eller Tanganyika fått lek på dessa??
                        Jag har fått lek på Ancistrus både bland Malawisar och Tanganyikaner, med inte helt lika vattenvärden. De verkar gilla / tåla / acceptera det mesta.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...