T a n g a n y i k a [ej troffar!]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    T a n g a n y i k a [ej troffar!]

    I tråden "Malawi eller Tanyangika" så fick ag mina svar och vad jag kom fram till ser ni på denna tråds namn...

    En fråga om ngr arter och dess lämlpighet som kombination....

    Mina funderingar ser ut enligt följande:
    Ett 220l.

    [u]Inredning:</u> två stora rösen med Ölandsskiffer (en form av kalksten som är platt och c:a 4-5cm tjock), fin sand (blästringssand från BILTEMA) och lite valisneria...

    [u]Filtrering:</u> Juwel standard (stort innefilter [600l/h]) (se:http://www.gibbon.se/archive/images/...31/313200a.jpg) Ev. med komplettering av ett 2252 alt Eheim compakt 1000l/h bakom blå filtermatta...

    [u]Fisk som jag funderar på och behöver råd om:</u>

    - Lamprologus ocellatus "Nkamba Bay" Finns denna variant att tillgå? (se: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=115)

    - Lamprologus multifasciatus (se: http://www.zoopet.com/akvarium/images/600/303.jpg)

    - Julidochromis sp. "gombi" (se: http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=555)

    - "Neolamprologus pulcher, Kalambo" (se: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=849)

    Vad tror ni om detta vänner?

    [u]Mvh.</u>
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #2
    Hej där,
    först och främst: Jag har uppmanat dig förut, och jag gör det igen: lär dig stava till Tanganyika. Rätt ska vara rätt. Tanganyika, inte Tanyangika eller något annat. (Möjligtvis Tanganjika om du vill stava på tyskars vis.)

    Inredningen låter väl käck på alla vis. Du kan gärna blanda ut blästersanden med lite grövre korn och grus för att få en mer naturlig botten.

    Juwelfiltret är säker ok om du inte matar alltför mycket. Dock brukar innerfilter ha ganska idiotiska "filterpatroner", som dock ofta går att byta ut mot vanlig PPI10-matta som du skär till lagom storlek. I ett Fluval4 ökar filtervolymen med åtminstone 100% genom detta enkla ingrepp.


    Du kommer säkert över gula ocellatus även om de inte kommer just från Nkamba. Tänk dock på att fångstplats alltid är att föredra, särskilt med en så (i många fall) inavlad fisk som gul ocellatus. Jag tycker du ska köpa sisådär 6 stycken och se hur det går. Räkna med att du kommer få plocka bort fisk.
    Multifasciatus köper du gärna ett gäng av. Du kommer säkert få en massa onödiga hanar - för att undvika detta se till att få med dig flera riktigt små exemplar (förhoppningsvis honor). Med lite tur så får alla individer plats, men räkna inte med det. Du kommer säkert kunna hålla två par till att börja med i vilket fall.

    Ditt komboförslag är ganska bra, men jag tror du ska välja bort en av snäcklekarna.
    Vill du ha ytterligare en snäcklekarart rekommenderar jag Lamprologus brevis. De lever parvis, delar snäcka, och är mycket enkla att kontrollera (genom att flytta snäckan). Se till att brevis-snäckan ligger åtminstone 30-40 cm från övriga snäckor.

    J. transcriptus "Gombi" är ett bra julle-val för ett såpass litet akvarium. Köp 5-6 exemplar och vänta (det kommer antagligen ta minst några månader från typisk butiksstorlek till könsmognad och parbildning). Du kommer rimligtvis kunna ha ett par på längre sikt. Jättefin liten fisk annars, och inte alls agressiv för att vara en Julidochromis. Kommer uppskatta dina skifferplattor om du lägger dem på rätt sätt (tätt).

    Prinsessan är jättekul att hålla, men se till att de inte kan utöka sitt revir mer än nödvändigt, håll mao de båda stenrösena tydligt åtskilda. När ynglen blivit några centimeter kommer de antagligen ta över det andra i vilket fall.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • april 2002
      • 277

      #3
      Så du vet till nästa gång du skriver ett nytt topic: Det heter Tanganyika och inte något av de andra alternativen du testat. ;D~

      Tänk tangatrosor, inte på Tanja.

      Jag tycker gott att du kan köpa en Project-pump och sätta bakom en filtermatta. Billiga och bra pumpar.


      Skippa en snäcklekarsort. I ett 220-kar kommer det nog inte funka med två sorter, speciellt så aggressiva som de är. Tänk sedan på att N. pulcher är väldigt tuffa och tar upp stort revir. Det kan bli väldigt lite plats kvar till två sorters snäcklekare.

      Om du nu vill ha alla sorter då tror jag det är bäst om du släpper i occelatus först eftersom du troligtvis köper färre av dem än av multifasciatus. Låt dem ta ett revir i något av hörnena. Ett par dagar senare lägger du i fler snäckskal i andra hörnet och släpper i multisarna och förhoppningsvis accepterar de det reviret. Efter en vecka släpper du i jullarna och efter ytterligare en vecka släpper du i pulcher.



      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • augusti 2003
        • 476

        #4
        Man skäms en hel del... [V]
        Skall försöka lära mig att stava till Tanganyika! Tack för tillrättavisning! Den behövde jag bevisligen!

        Tackar också Odilou för strategin för isläpp av olika fisk/arter. Kan inte mkt om detta som ni märker...

        Frågan är nu då hur många arter jag kan ha i och om det kanske blir för mkt med två snäckskalssamhällen..[?]

        [u]Mvh.</u>
        Tanganyika-killen med hela svenska folket -
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • B-Lunn
          Användare
          • april 2003
          • 47

          #5
          Tycker det är lite överdrivet att köpa 5-6 jullar. Man brukar kunna se storleksskillnader mellan könen rätt tidigt (redan i affären) och du kommer ändå bara att ha den största honan och den största hanen kvar till sist iaf. köper du fyra (två större och två mindre) så skulle jag villja påstå att du kan vara säker på att få ett par (det skulle förmodligen räcka gott med att bara köpa två tre stycken).

          Kommentar

          • matt.is
            Användare
            • september 2003
            • 386

            #6
            Jag tror att det är lite för många olika arter i ett sådant "litet" akvarium.
            Multifasciatus har den fördelen att de är väldigt bundna till sin kolloni (snäckorna).

            Ocellatus ser jag som ett alternativ till Multifasciatus, men tycker multisarna är trevligare.
            Ev skulle du kunna ha något par av denna art.

            Brevis skulle troligtvis inte kunna hävda sig alls , gentemot de andra.

            Princessor hade jag struntat i eftersom de oftast tar över hela karet.

            Jag har haft transcriptusar och de var agressivare än tex kipilreganin som jag också har haft och som jag har nu. Reganin skall vad jag hört vara en av de "fredligaste" jullarna.

            Mitt svar på fiskval blir alltså:

            L Multifasciatus ca 4-5 st
            J Regani (kipili) ca 3 st

            ev 3 st L ocellatus

            En del trevliga filmsnuttar kan du se på:




            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • augusti 2003
              • 476

              #7
              citat:En del trevliga filmsnuttar kan du se på:

              http://www.cichlid-forum.com/videos.php
              Tack för videsnuttar. Får kolla ikväll. Tackar!

              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • So
                NCS Medlem
                • augusti 2003
                • 177

                #8
                Om du är mycket förtjust i "Prinsessor" (och vem är inte det?) kan du pröva varianten från Cape Tembwe, tidigare kallad Neolamprologus olivaceus, villket den fortfarande vanligen säljs som. Det är en mycket vacker "Prinsessa" och betydligt fredligare än många andra. Den kommer att fungera bra i ditt 220L.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Angående felstavning...

                  Ricard: Du kan ändra rubriken genom att klicka på "pennan" vid menyraden ovanför ditt första inlägg. På denna kan du ändra rubriken. Det kan verka gnälligt med rättstavningen, men det är faktiskt så att detta ämne, eller andra, kan bli väldigt svårt för övriga medlemmar att söka på...

                  Angående din fråga...så undrar jag om jag inte redan svarat på liknande i annan tråd du hade.

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Hej!

                    jag tycker att du ska välja högst 2 arter i detta kar eftersom det i alla fall kommer att bli bråk en snäcklekare och en julle tycker jag är perfekt. sedan angående sanden ska du ha 4-5 cm blästersand så kommer du att få sumpgas i gruset, med fin sand ska du högst ha 2-3cm och gärna se till att flytta stenar ibland för att just därunder blir det ingen rörelse alls
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...