Belysningstid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rulle

    Belysningstid?

    Hej alla glada!
    Jag funderar om belysningstiden i akvariet har någon inverkan på hur fiskarna mår och deras leklust?
    Jag har ett 1200 liters akvarium med Tropheusar och några andra arter som har igång belysningen från 06.00 till 23.00.
    Tycker att det är lite trögt med lekandet i karet.
    I övrigt verkar dom trivas och må bra.
    Jag matar dom med räkmix.
    Byter 400 liter vatten per vecka.
    Bör väl tillägga att jag haft akvariet igång i 3 år och de sista 1.5 året har Tropheusarna bott där. Jag har aldrig haft problem med alger.
    Har även ett 540 liters med samma belysningstid som varit igång sen 1990 utan algproblem

  • Martin_M

    #2
    Låter som lite länge. Det är väl runt 12h sol per dag nära ekvatorn. Inte för jag vet om det på verkar deras lek.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      10-12 timmar per dag är lagomt,Så din tid är för mycket...

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Jag har börjat med att ha tänt endast på kvällen när jag är hemma typ 6 timmar iof pga dämpa aggresiviteten hos mina P.Virgatus och det jag märker är ju en ökad intensitet i deras div sysslor som att dansa för honor och jaga varandra.Det har helt klart en inverkan på deras betende hos vissa arter om det är mörkt eller ljust men om dom leker mer eller mindre i långa loppet är ju ganska svårt att avgöra utan att göra en lite grundligare undersökning som lär ta ett tag för att nå ett vettigt resultat.En vän till mig har tänt i stort sett dygnet runt i perioder och hans mbunas leker o har sig så om dom skulle leka mer om han hadde släckt längre tider är ju svårt att säga.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...