Rädda Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Berzercer

    Rädda Malawi

    Jag har sedan ungefär ett år några (ca 10) Malawiciklider i ett 100 liters kar. Det har fungerat väldigt bra ända tills för en vecka sen då de har blivit väldigt rädda. När man närmar sig akvariet så flyr de mer eller mindre i panik in i något hål eller grotta. De förändringar som har skett i karet är att jag för 3-4 veckor sedan plockade ut 3 hanar som var "överblivna". Detta påverkade inte betendet hos de fiskar som var kvar, åtminstonde inte direkt. Men jag tror inte det är det som har fått dom rädda, jag har dessutom stoppat tillbaka hanarna nu för att se om det hjälper. Den enda händelsen jag kan koppla till deras beteende är att mina Golden lekte friskt ena dan och dagen efter var "alla" rädda.

    Är det någon som har erfarenhet av liknande situation?

    Jag har haft rädda Malawi för längesedan men då var det i ett nystartat kar, det här har ju varit igång ett tag....
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Ju färre malawisar desto skyggare blir de...så tror jag att det är.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Ju färre malawisar desto skyggare blir de...så tror jag att det är.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • toto99

        #4
        Japp, samma råkade jag ut för.
        Hade 1 Labeotropheus trewavasae hane samt 2 honor
        och dom fick panik när man närmade sig karet och sen när jag fyllt på
        med 10 fiskar så ändrades deras beteende helt.

        //Peter

        Kommentar

        • Berzercer

          #5
          De tre hanarna är tillbaka sedan en vecka och jag har märkt en liten bättring, men fortfarande är dom väldigt rädda. Jag låter det gå någon vecka till innan jag gör någon ytterligare förändring.

          Kommentar

          • technofish
            Användare
            • januari 2004
            • 23

            #6
            Har haft samma beteende hos mina malawi´s ett par ggr,men alla gångerna har det gått över av sig själv utan några åtgärder!
            Vet ej varför det blir så ibland,har även haft guldbarber som blev jätterädda en period och sen var allt som vanligt igen efter en vecka.
            540L Malawi/Tanganyika
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

            Kommentar

            • Leif Edvardsson

              #7
              Att det inte omedelbart blev bra igen när du satte tillbaka de urplockade tror jag beror på två saker:
              De tillbakasatta har ju nu blivit hanterade en del och är därmed skyggare och detta "smittar av sig" på de övriga.
              De övriga har ju även de ett skyggare beteende nu som påverkar de tillbakaflyttade.
              Det kommer säkerligen ganska snart vara som förut förutsatt att de nu får vara ifred ett tag.

              Kommentar

              • PontusA
                Användare
                • december 2003
                • 17

                #8
                För mig var de samma sak i när jag precis startat mitt akvarium de fick mongo panik .

                Nu däremot är de så bra så att så fort de ser mina rörelsen av mig så går alla och letar mat vi utan. Börjar oroa mig för att de inte kommer ha nåt naturligt-
                beteende kvar snart
                Inte mycke å ståta med nu. 100l M. Interptus och c. afra. Däremot har ja haft 3-4 akvarier igång för i tiden. Passion var då att olda och föda upp kampfisk, skalarer och malawi.

                Kommentar

                Arbetssätt...