Yngel som trycker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Att ge 1,5 cm yngel gömställen i ett kar där de är de enda fiskar som finns anser väl jag är lite onödigt. Risken finns ju också då att vissa fiskar äter mer än andra då vissa kanske inte vågar sig fram vid matdags, iallafall inte i början när de är riktigt små. Det är kanske inte bra att vissa hamnar på efterkälken, fastän det väl egentligen inte spelar någon större roll. Det är helt upp till dig. Dina fiskar kommer ju bli modigare med tiden ändå. Om det är bra eller dåligt att ge yngel gömställen, vet jag inte, men jag skulle inte oroa mig för mycket, se bara till att alla börjar äta.

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Att ge 1,5 cm yngel gömställen i ett kar där de är de enda fiskar som finns anser väl jag är lite onödigt. Risken finns ju också då att vissa fiskar äter mer än andra då vissa kanske inte vågar sig fram vid matdags, iallafall inte i början när de är riktigt små. Det är kanske inte bra att vissa hamnar på efterkälken, fastän det väl egentligen inte spelar någon större roll. Det är helt upp till dig. Dina fiskar kommer ju bli modigare med tiden ändå. Om det är bra eller dåligt att ge yngel gömställen, vet jag inte, men jag skulle inte oroa mig för mycket, se bara till att alla börjar äta.

      Saludos,
      Zaphi
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Har iof ingen erfarenhet av så få yngel i ett kar eftersom jag bara tar han om ynglen när jag kan tajma 3-4 honor på samma vecka pga av att jag inte kan ha så många små burkar med yngel men 12st blir kanske lätt lite ödsligt kan jag tänka mig.En vän till mig som plockar upp sina mbunas yngel 10-15 åt gången ibland mer han har ganska mycket växtlighet i yngelburken som förmodligen får dom att känna sig trygga på ett natirligt sett eftersom många yngel lever sin första tid i växtlighet.

        Så här lever mina yngel =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Har iof ingen erfarenhet av så få yngel i ett kar eftersom jag bara tar han om ynglen när jag kan tajma 3-4 honor på samma vecka pga av att jag inte kan ha så många små burkar med yngel men 12st blir kanske lätt lite ödsligt kan jag tänka mig.En vän till mig som plockar upp sina mbunas yngel 10-15 åt gången ibland mer han har ganska mycket växtlighet i yngelburken som förmodligen får dom att känna sig trygga på ett natirligt sett eftersom många yngel lever sin första tid i växtlighet.

          Så här lever mina yngel =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #20
            Kan jag ha en 15 cm pleco i yngelkaret utan att den äter upp ynglen?
            Det är en del alger på rutorna och den äter ju upp all mat som inte ynglen får tag i...
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #21
              Kan jag ha en 15 cm pleco i yngelkaret utan att den äter upp ynglen?
              Det är en del alger på rutorna och den äter ju upp all mat som inte ynglen får tag i...
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #22
                Du tycker inte 45 liter är lite för lite för en 15cm pleco ? *bara undra* =D

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #23
                  Du tycker inte 45 liter är lite för lite för en 15cm pleco ? *bara undra* =D

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #24
                    Jo, själva karet ja men om man tänker på att han har ca 7 dm2 att beta alger på... (rutorna)
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #25
                      Jo, själva karet ja men om man tänker på att han har ca 7 dm2 att beta alger på... (rutorna)
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #26
                        45 liter är för litet för en 15cm pleco..

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #27
                          45 liter är för litet för en 15cm pleco..

                          Kommentar

                          • Vannar
                            Användare
                            • april 2002
                            • 339

                            #28
                            ha ingen mal i yngelakvariet! dåt slinker det ner yngel på natten!

                            tycker det är bra med alger i akvarietr så fiskarna kan gnaga på.

                            vill du inte ha alger så gfår du ha lyset släckt.
                            / Jonas Vannar

                            Kommentar

                            • Vannar
                              Användare
                              • april 2002
                              • 339

                              #29
                              ha ingen mal i yngelakvariet! dåt slinker det ner yngel på natten!

                              tycker det är bra med alger i akvarietr så fiskarna kan gnaga på.

                              vill du inte ha alger så gfår du ha lyset släckt.
                              / Jonas Vannar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...