Vilken art kan detta vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andmob
    Användare
    • november 2003
    • 72

    Vilken art kan detta vara?

    Jag är ganska ny på malawiciklider och för ett tag sedan så köpte jag en grupp på 5 st yngel av en kille, som sa att det var golden (han var nog också mer eller mindre nybörjare). Dåligt påläst, som jag var då, så trodde jag ju att det var golden. Nu vet jag dock att det definitivt är något annat...
    Så jag undrar ifall det möjligtvis går att få hjälp här. Jag är tämligen övertygad om att det är en Melanochromis. De var kraftigt gula när jag köpte dem.. Nu har alla börjat färga om, fått gråaktiga ränder i samma mönster som t ex vuxna johannii har. Det konstiga är att alla verkar ändra färg. Hos johannii fortsätter ju honorna vara gula? Och jag tror knappast att jag fått enbart hanar.
    Två av dem har en enda, ganska stor äggfläck. De övriga tre saknar helt färgskiftningar på analfenan.
    Jag ser att det finns en art, Melanochromis cyaneorhabdos "maingano", där vuxna honor och hanar har samma färg, men jag kan inte hitta någon info om huruvida de föds med den blå/svarta färgen, eller om de kanske är gula som yngel?
    Tack på förhand!
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    citat:jag kan inte hitta någon info om huruvida de föds med den blå/svarta färgen, eller om de kanske är gula som yngel?
    De föds blå/svarta - sannolikt är det fem hanar av någon art du har.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      citat:jag kan inte hitta någon info om huruvida de föds med den blå/svarta färgen, eller om de kanske är gula som yngel?
      De föds blå/svarta - sannolikt är det fem hanar av någon art du har.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • andmob
        Användare
        • november 2003
        • 72

        #4
        Okej... Tack för svaret och god jul!

        Kommentar

        • andmob
          Användare
          • november 2003
          • 72

          #5
          Okej... Tack för svaret och god jul!

          Kommentar

          • andmob
            Användare
            • november 2003
            • 72

            #6
            Hej igen Kjell! Har kikat runt lite på nätet nu. Kolla på sidan http://home.swipnet.se/~w-69666/akvarie/akvarie_1.htm under "Fiskar jag har".
            Precis så som den gula ser allihopa ut just nu. Jag trodde honorna fortsatte vara helt gula, men de får alltså också mörkare teckning?
            Då kanske det ändå kan vara så att de med äggfläck är hanar och kommer fortsätta ändra färg, medan de 3 övriga avstannar?

            Kommentar

            • andmob
              Användare
              • november 2003
              • 72

              #7
              Hej igen Kjell! Har kikat runt lite på nätet nu. Kolla på sidan http://home.swipnet.se/~w-69666/akvarie/akvarie_1.htm under "Fiskar jag har".
              Precis så som den gula ser allihopa ut just nu. Jag trodde honorna fortsatte vara helt gula, men de får alltså också mörkare teckning?
              Då kanske det ändå kan vara så att de med äggfläck är hanar och kommer fortsätta ändra färg, medan de 3 övriga avstannar?

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #8
                HEj andmob!

                De fiskar du hänvisar till via länk ser inte ut som johanni ska göra, jag har själv haft eastern coast johanni och såg inte ut så, de ser närmast ut som en korsning.
                en länk till Johanni:
                Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu


                det var svårt att hitta fina bilder på johanni på nätet, även om johanni kan variera lite i färgerna med lite mera svart i så funkar dessa bilder ok.
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  HEj andmob!

                  De fiskar du hänvisar till via länk ser inte ut som johanni ska göra, jag har själv haft eastern coast johanni och såg inte ut så, de ser närmast ut som en korsning.
                  en länk till Johanni:
                  Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu


                  det var svårt att hitta fina bilder på johanni på nätet, även om johanni kan variera lite i färgerna med lite mera svart i så funkar dessa bilder ok.
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • andmob
                    Användare
                    • november 2003
                    • 72

                    #10
                    http://users.pandora.be/cichlidae/Ma...s_johannii.htm finns ytterligare bilder som liknar mina. Speciellt den nedersta av de gula. Men johannii "kan" alltså inte ha den färgen?

                    Kommentar

                    • andmob
                      Användare
                      • november 2003
                      • 72

                      #11
                      http://users.pandora.be/cichlidae/Ma...s_johannii.htm finns ytterligare bilder som liknar mina. Speciellt den nedersta av de gula. Men johannii "kan" alltså inte ha den färgen?

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #12
                        Hej !

                        jovisst kan johanni se ut som bilderna du hänvisar till sist, men de bilder du hänvisade till förut visade ju på nån helt annan fisk med vertikala linjer.

                        mvh

                        Peter
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #13
                          Hej !

                          jovisst kan johanni se ut som bilderna du hänvisar till sist, men de bilder du hänvisade till förut visade ju på nån helt annan fisk med vertikala linjer.

                          mvh

                          Peter
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Hej Igen!

                            om du kollar på kroppsformen på de du hänvisade först så ser du att den inte stämmer med de du hänvisade till nu senast, det är nån helt annan fisk, varför han kallar dem johanni är en gåta.
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #15
                              Hej Igen!

                              om du kollar på kroppsformen på de du hänvisade först så ser du att den inte stämmer med de du hänvisade till nu senast, det är nån helt annan fisk, varför han kallar dem johanni är en gåta.
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...