Tropheus tråd fortsättning

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #16
    Mycket intressant inlägg. Man kan med andra ord dra slutsatsen ät dina efarenheter i mångt och mycket strider ganska kraftigt emot vad jag har fått berättat för mig. Jag har bara haft 4 sorter och dessa vill jag kategorisera som följer:

    Tuffast: T. duboisi maswa
    Nr. 2: T moorii "Kala Island"
    Nr. 3: T sp black "Pemba"
    Mildast: T. sp. red "Lupota"

    Efter allt vad jag har hört från Tropheus-folk sedan en väldigt lång tid tillbaka (inte min tid utan deras) så finns det ingen möjlighet att dra den allmänt populära slutsatsen att "dubbarna" är snälla (-re).

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #17
      Mycket intressant inlägg. Man kan med andra ord dra slutsatsen ät dina efarenheter i mångt och mycket strider ganska kraftigt emot vad jag har fått berättat för mig. Jag har bara haft 4 sorter och dessa vill jag kategorisera som följer:

      Tuffast: T. duboisi maswa
      Nr. 2: T moorii "Kala Island"
      Nr. 3: T sp black "Pemba"
      Mildast: T. sp. red "Lupota"

      Efter allt vad jag har hört från Tropheus-folk sedan en väldigt lång tid tillbaka (inte min tid utan deras) så finns det ingen möjlighet att dra den allmänt populära slutsatsen att "dubbarna" är snälla (-re).

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • februari 2003
        • 527

        #18
        Kan det vara så att man kan ha förväxlat att man kan ha dubbarna till alla sorters Tropheus med att dom är snällare?Alltså jag menar att man kan ju ha dubbarna med andra Tropheus utan att det finns risk att dom korsar sig,tror det var nått sånt min farsa sa,eller nått.

        Våra ungdjur börjar bli könsmogna och gissa om det smäller i karet nu?Ungdjuren har grymma slagge sinsimellan och dom utmanar även honorna på riktiga omgångar ibland,ibland så får honorna faktiskt ge sig fast att dom är större,kanske blir hanar.

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          #19
          Kan det vara så att man kan ha förväxlat att man kan ha dubbarna till alla sorters Tropheus med att dom är snällare?Alltså jag menar att man kan ju ha dubbarna med andra Tropheus utan att det finns risk att dom korsar sig,tror det var nått sånt min farsa sa,eller nått.

          Våra ungdjur börjar bli könsmogna och gissa om det smäller i karet nu?Ungdjuren har grymma slagge sinsimellan och dom utmanar även honorna på riktiga omgångar ibland,ibland så får honorna faktiskt ge sig fast att dom är större,kanske blir hanar.

          Kommentar

          • So
            NCS Medlem
            • augusti 2003
            • 177

            #20
            citat:Efter allt vad jag har hört från Tropheus-folk sedan en väldigt lång tid tillbaka (inte min tid utan deras) så finns det ingen möjlighet att dra den allmänt populära slutsatsen att "dubbarna" är snälla (-re).
            Det stämmer också med det mesta jag har fått berättat för mig om "dubbar" och det verkar ju också stämma med det du skriver tidigare om din grupp. Lite förvirrad blir man ju dock av att Ad Konings i t.ex BTN Guide om Tanganyikaciklider skriver att duboisi är den fredligaste bland Tropheus arterna.

            citat:Kan det vara så att man kan ha förväxlat att man kan ha dubbarna till alla sorters Tropheus med att dom är snällare?
            Det verkar vara en bra förklaring till hur myten om dom snälla "dubbarna" har uppstått.

            Kommentar

            • So
              NCS Medlem
              • augusti 2003
              • 177

              #21
              citat:Efter allt vad jag har hört från Tropheus-folk sedan en väldigt lång tid tillbaka (inte min tid utan deras) så finns det ingen möjlighet att dra den allmänt populära slutsatsen att "dubbarna" är snälla (-re).
              Det stämmer också med det mesta jag har fått berättat för mig om "dubbar" och det verkar ju också stämma med det du skriver tidigare om din grupp. Lite förvirrad blir man ju dock av att Ad Konings i t.ex BTN Guide om Tanganyikaciklider skriver att duboisi är den fredligaste bland Tropheus arterna.

              citat:Kan det vara så att man kan ha förväxlat att man kan ha dubbarna till alla sorters Tropheus med att dom är snällare?
              Det verkar vara en bra förklaring till hur myten om dom snälla "dubbarna" har uppstått.

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • april 2002
                • 787

                #22
                Finns det några jämförelser mellan de olika arterna i exakt lika inredda akvarier? Jag menar, olika inredning ger ju enligt mina erfarenheter mycket olika beteende. Just nu är mina Chaitika snällast, men dom har också minst inredning/revir att slåss om. Pemba-gruppen är den styggaste, men dom har också mest inredning och större antal hanar i gruppen.
                Min slutsts är att nästan ALLT beror på under vilka omständigheter fiskarna lever. Dubbar KAN säkert vara snälla som lamm, men dom måste inte vara det bara för att det är dubbar.

                Mvh
                Björn

                Mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #23
                  Finns det några jämförelser mellan de olika arterna i exakt lika inredda akvarier? Jag menar, olika inredning ger ju enligt mina erfarenheter mycket olika beteende. Just nu är mina Chaitika snällast, men dom har också minst inredning/revir att slåss om. Pemba-gruppen är den styggaste, men dom har också mest inredning och större antal hanar i gruppen.
                  Min slutsts är att nästan ALLT beror på under vilka omständigheter fiskarna lever. Dubbar KAN säkert vara snälla som lamm, men dom måste inte vara det bara för att det är dubbar.

                  Mvh
                  Björn

                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • H.E.J.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 179

                    #24
                    Hej!
                    Min erfarenhet är att Brichardi sorterna är elakast mot varandra.
                    Red cheek, Fiery fri och Kipili samtliga är extremt agresiva medans alla dom andra sorter (varianter) jag har är inte lika agresiva, men viss agrisivitet är det alltid.
                    Och inredningen är ungefär det samma i alla kar jag har (stenrös i miteln och två stora stenar i varje hörn).
                    Mvh...
                    4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                    Kommentar

                    • H.E.J.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 179

                      #25
                      Hej!
                      Min erfarenhet är att Brichardi sorterna är elakast mot varandra.
                      Red cheek, Fiery fri och Kipili samtliga är extremt agresiva medans alla dom andra sorter (varianter) jag har är inte lika agresiva, men viss agrisivitet är det alltid.
                      Och inredningen är ungefär det samma i alla kar jag har (stenrös i miteln och två stora stenar i varje hörn).
                      Mvh...
                      4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #26
                        Henrik:
                        Det här stenröset som du har i mitten, går honor med yngel dit och släpper sina yngel? För tillfället har jag som inredning enbart 3st ganska stora(20-30cm i diameter) stenar i mitt kar(en i mitten och en i var sida) och funderar på att ändra om lite.
                        Det som jag hade tyckt vore det optimala är om man kunde inreda karet så att honor med yngel kunde gå kvar i huvudkaret och spotta där, och fungerar din setup bra så kunde ju detta vara något att ta efter.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #27
                          Henrik:
                          Det här stenröset som du har i mitten, går honor med yngel dit och släpper sina yngel? För tillfället har jag som inredning enbart 3st ganska stora(20-30cm i diameter) stenar i mitt kar(en i mitten och en i var sida) och funderar på att ändra om lite.
                          Det som jag hade tyckt vore det optimala är om man kunde inreda karet så att honor med yngel kunde gå kvar i huvudkaret och spotta där, och fungerar din setup bra så kunde ju detta vara något att ta efter.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • H.E.J.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 179

                            #28
                            Stefan L.
                            Jag tömmer honorna efter ca:3-4v och låter någon eller några yngel kvar hos honan så hon kan spotta resten i stenröset.
                            Jag tycker att det fungerar bra efter många om och men.
                            Mvh...
                            4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                            Kommentar

                            • H.E.J.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 179

                              #29
                              Stefan L.
                              Jag tömmer honorna efter ca:3-4v och låter någon eller några yngel kvar hos honan så hon kan spotta resten i stenröset.
                              Jag tycker att det fungerar bra efter många om och men.
                              Mvh...
                              4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                #30
                                Tömma honor har jag också gjort fram tills nu. Men tänkte som sagt nu istället prova något annat. Jag tror därför att jag provar din setup. Sten i lagom storlek har jag sedan tidigare. En hona som går o tuggar har jag det också. Hon har nu gått med dom i tre veckor så kanske man nu äntligen ska få se även tropheus yngelvård. Hursomhelst så ska det bli spännande att se hur det går.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...