Varför dör Saulosi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Varför dör Saulosi?

    Hejsan!
    Har ett irriterande problem:
    Mina Saulosihonor dör hela tiden, och jag kan inte begripa varför! Inga andra fiskar har dött. Jag hade två hanar och åtta honor från början (typ i våras. Nu återstår två hanar och endast fyra honor. Man blir ganska matt! Först dog en i somras och sen nu i höst har det dött ungefär en i månaden. Jag fattar inte, det har varit samma fiskar, och ingen annan har dött och värdena och allt är bra. Är dem känsliga på nåt vis?

    En annan mystisk grej med mina Saulosi är att det har parat sig säkert en 5-6 ggr när jag sett på, men inte en enda hona har tuggit eller haft några yngel nån gång! Jag fattar inte.....

    mvh

    Markus
  • Emil Martinsson
    Användare
    • november 2003
    • 167

    #2
    Jag har haft saulosi och inte stött på några av de problem du beskriver. De hade inga problem med ruvningen och visade aldrig tecken på sjukdom. De problem du har är knappast artrelaterade.
    Hur stort kar har du? Har honorna någon möjlighet att gömma sig ifall hanarna är väldigt aggresiva?
    Emil
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

    Kommentar

    • macson
      Användare
      • april 2003
      • 133

      #3
      Jag har ett 540l, och honorna har absolut plats att gömma sig i. Rör, grottor, bakgrund är bara några exempel på gömställen.
      Jag tycker också detta är konstigt!

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • januari 2003
        • 82

        #4
        Jag har också haft samma problem.. Fått för mig att dom är lika känsliga som Demasoni.. Allså ha en stor grupp och mycket grönt i fodret.. Men som sagt det kan vara individuellt..

        Kommentar

        • Emil Martinsson
          Användare
          • november 2003
          • 167

          #5
          Vad har du mer för fisk i akvariet?
          Emil
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

          Kommentar

          • elof
            Användare
            • juni 2002
            • 225

            #6
            jag hade xakt samma problem med mina saulosis när jag körde mbunas. dom dog en efter en, köpte från aquarium malawi så jag vet att det inte var några "skitfiskar". hade ordentligt med gömställen i karet etc etc. när dom var nere på 4st från ca 16 så lugnade det ner sig, trodde att jag hade 1+3, men efter mer än ett år så började en till hanne färga ut så det visade sig att det var 2+2.

            min teori är att alfahannen var så pass bossig så han jagade ihjäl dom andra och att det var därför den andra hannen inte vågade färga ut på ett bra tag.



            MVH Simon

            Kommentar

            • macson
              Användare
              • april 2003
              • 133

              #7
              intressanta teorier....men när jag tittat på honorna så har dem inte alls varit skadade på nåt vis innan dem dog, det är i sånna fall om haen fick något riktigt cp-ryck och dödade henne på stört?!
              Jag har 10 rödzebra, sju bright blue (fullvuxna), en ahli, samt två maingano.

              Det var riktigt tragiskt att se liket gnagas sönder av min mal imorse, snyft!

              mvh

              Markus

              Kommentar

              • Emil Martinsson
                Användare
                • november 2003
                • 167

                #8
                Jag hade 2+3. En av hanarna var ej utfärgad till en början pga att den var yngre men blev sedan lika fin som den andre hanen. Visst fanns lite småskruff dem emellan men inget allvarligt. Honorna blev även dom jagade med jämna mellanrum men detta ledde alldrig till något allvarligt. Den situation ni beskriver gör mig förbryllad.
                Emil
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                Kommentar

                • Niro
                  Användare
                  • december 2002
                  • 12

                  #9
                  Hej

                  Jag har haft samma problem som du Markus. Fiskarna dog regelbundet med ca en månad mellan och detta gällde bara Saulosi. Problemet upphörde när jag började ge dem lite mer mat (räkmix) och bytte mer vatten vid varje vattenbyte (byter nu ca 50% i veckan). Jag rekommenderar dig att testa detta.

                  Mvh

                  Niklas

                  Kommentar

                  • aquan00b

                    #10
                    Hmm har väl fungerande Saulosi med två tuggande honor i 240L.!
                    Bright Blue Hongi O Polit.
                    2+4 Saulosi funkar bra.!
                    Kör 50%vattenbyte varierad kost Hikari pellets,Artemia,Cyclops,har faktiskt ej provat räkmix men dom ser ut till at trivas gärnet .
                    Salt i vattnet oxå en matsked jodfritt vid varje vattenbyte.
                    Lycka till .!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...