Dosering...Agar Agar..??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas
    Användare
    • oktober 2003
    • 37

    #16
    Jo, det går ju som sagt att komplettera med andra sorters foder för att få med alla nödvändiga ämnen. Jag är med på din tanke om att spirulinan räcker länge, men med tanke på att jag än så länge "bara" skaffat mig ett 170liters kar (varken sambo eller vår lägenhet tillåter mer så lär nog mina 9 påsar räkmix räcka om inte 4 år så väldigt länge i alla fall. Men jag ska ha spirulinans hållbarhet i åtanke när jag införskaffar mig ett mycket större akvarium med tillhörande yngelkar och matkonsumtionen kommer igång lite mer.

    Mvh Niclas

    Kommentar

    • Ozzp
      Användare
      • augusti 2002
      • 34

      #17
      SOrry att jag kanske var lite otydlig där Tricella...

      Agarn låter jag koka upp i vattnet så den löser sig samtidigt som jag värmer själva mixen i micron, allt för att agarn skall gå att fördela ut i hela satsen mix. Grejen med att värma mixen i micron (mixerskålen är ju plast...) är att jag sedan kan mixa ner agarlösningen i mixen, allt blir perfekt fördelat och det gör att man kan minska ner mängden agar och ändå få en fast och bra mix som inte dammar.

      Min agar har jag köpt på en hälsokostbutik och är i små påsar i flingform. Receptet på min mix finns i början av tråden.

      Lycka till med mixandet
      Fredrik

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Jag vet att man kan värma (lösa) upp Agaren eller Gelatinet i varmt vatten först så är det betydligt lättare att ta ned den i smeten...men av någon underlig anledning så missade jag detta denna gång. Det gick dock förträffligt bra ändå...men tack för upplysningen då det kan vara bra för framtida läsare av tråden.

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #19
          citat:men tack för upplysningen då det kan vara bra för framtida läsare av tråden.
          Japp, det var det.

          Har äntligen fått tag på AGAR(flingor)så jag måste testa att göra en sats med räkmix med det här som bindemedel.

          Jag kommer nog att göra ungefär som OZZP skrev i den här tråden och använda 6msk agar till 2,5dl vatten. som jag sedan blandar i räkmixen.

          (Synpunkter?)

          //Stefan
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Jag läste på cichlid-forum hur man bäst tillreder agar-agar. Man gör gelen separat och låter den svälla med vatten och när agar-agar har svällt till en bra konsistens så blandar man den med räkmixen. När den sedan är väl blandad så fryser man in den.

            Man doserade bara med lite mindre vatten än vad som anges på paketet så får man agar agar att ta upp räkmixens vätska också.

            Jag letade efter den där "guiden" men lyckades inte finna den nu. Återkommer!

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #21
              Ja det var ungefär så jag hade tänkt göra.

              Lite mindre vätska än vad som står på förpackningen... Det står 1msk per 200ml vätska på min förpackning.
              Kanske det då blir rätt att göra agar för 1 Liter vätska(om man ska göra 1kg räkmix). Alltså använda 5 msk och lösa upp det i några dl vatten bara, och sen blanda ihop det med räkmixen som väl kan vara 8dl, egentligen ungefär som "Ozzp" rekommenderar ovan.

              //Stefan
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Jepp...såg det nu...läste bara ditt inlägg eftersom tråden var lite till ålder.

                Ähum...[]...såg att jag talar med dubbel tunga. Här förordar jag agar agar framför gelatin trots att jag själv gått tillbaka till gelatin igen. Aj aj aj...

                Faktum är att jag fått något sånär sammanhållning av räkmixen med agar agar, men jag har fått bäst sammanhållning med gelatin. Nu är agar agar troligen att föredra framför gelatin som bindemedel beroende på vad de är tillverkade av. Jag har haft problem med fiskar på slutet som inte mått så bra och jag ska prova att ta bort gelatin som bindemedel för att se om det kan vara en avgörande faktor.
                Jag kan inte utesluta det...MEN jag kan inte heller peka på att det är svaret.

                Här är iallafall en bra tråd, eller ett bra första inlägg på cichlid-forum hur man arbetar med agar agar. Det här gör att jag känner mig sugen att prova det igen...

                A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #23
                  Ok.

                  //Stefan



                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #24
                    Agar är visst gjord på en röd alg, den här: http://www.biltek.tubitak.gov.tr/can...g/Gelidium.jpg

                    Det måste ju vara en hit att ha i räkmix til Tropheus istället för vanligt gelatin.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Troligen är den bra mycket bättre att använda till herbivora arter OM man får den att binda räkmixen på ett lika bra sätt som man får med gelatin...men det är ju det som är stort problem.

                      Det blir onödigt arbete att använda bindemedel om räkmixen ändå släpper när man lägger ned den till fiskarna.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                        Jag undrar hur man skall dosera med Agar Agar till sin räkmix. På påsen (25g) står det att det räcker till 3 kg (!) vatten. Man skall röra om tills pulvret smält.
                        Jag använde laboratorie-agar, och körde med 0.5%, dvs 5 gram pulver till ett kilo räkmix. Det blir en rätt hård mix, man kunde nog komma undan med mindre.

                        Gissar att matlagnings-agar är mindre rent än labb-agar, men 8 gram per kilo låter helt rimligt för mig (dvs enligt rekommendation).

                        Jag har inte haft några problem med att mixen inte tålt infrysning eller fallit sönder i vattnet efter upptining. Agar måste dock lösas upp noggrant i kokande vatten, och det stelnar snabbt när temperaturen ramlat under 50 grader.

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #27
                          citatet blir onödigt arbete att använda bindemedel om räkmixen ändå släpper när man lägger ned den till fiskarna.
                          Ja det har du rätt i. Nåväl, får se hur det funkar när jag har gjort mixen.(väntar på en del grejer från Linkan som jag ska ha i mixen)

                          //Stefan
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...