flytta stenen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    flytta stenen?

    Hej hopp. Mina Burundiska prinsessor fortsätter att leka och producera ägg. Dom flesta ynglen blir mat.
    Men nu senast så la honan äggen på en sten som jag med lätthet kunde plocka upp. Sagt å gjort. jag har precis flyttat hela stenen till ett litet akvarium. Hmm kan man göra så??? Vattenvärdena är likadana. Nästan, det skiljer lite i tempratur bara
    Bosse.J
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Se till att vatten fläktar över rommen annars kommer den mögla skulle jag tro.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Loket65
      Användare
      • september 2003
      • 176

      #3
      Ett bra tips är att använda en bunke som man sänker ner i akvariumet och lägger stenen i, så att stenen ligger i vatten under flytten till det andra karet. "Ägg" är enligt vad jag lärt mig känsliga för kontakt med luften. Tror att det står mer om det här i forumet.
      Den som äter lever får sej
      *Magnus*

      http://www.orumsnygard.se

      Kommentar

      • Bosse.J
        Användare
        • augusti 2003
        • 205

        #4
        har sett till att dom inte torkade. dom var max 10 sekunder ovanför ytan. Och det är bra cirkulation i yngelburken. Ett korn är vitt efter ett dygn. Det är väl mögel?
        Bosse.J

        Kommentar

        • Vannar
          Användare
          • april 2002
          • 339

          #5
          finns en risk att dom kommen mögla och ruttna när inte honan finns där och sköter om dom. Men har du tur så kommer det gå bra, man kan oxå tilsätta lite kemkialier om man vill, bromtylblått tror jag det heter för att öka chanserna för en lyckad kläckning. sätt igång en artemiakultur snart så att du har mat när dom kläcks, för dom är ruskigt små till en början.

          vill du odla på brichardisarna så rekommenderar jag ett särskillt lekakvarium där föräldrarna får ta hand om sin avkomma ostört.

          detta är nog förövrigt
          / Jonas Vannar

          Kommentar

          • Ted
            Användare
            • november 2003
            • 157

            #6
            Jag har tagit hand om rommen från ett par N.Brichardi tog bara vattnet från akvariumet och fyllde ett litet 20 liters.
            Sedan la jag en syresten brevid rommen så det fläcktade vilket gav ett bra kläckresultat..
            /Ted
            750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

            Kommentar

            • abborre
              Användare
              • juni 2002
              • 16

              #7
              Hej!!

              Om du skall använda en kemikalie som hindrar äggen från att mögla, så använd METYLENBLÅTT, inte bromtymolblått!!

              /Jens

              Kommentar

              • Vannar
                Användare
                • april 2002
                • 339

                #8
                ållrajt så var det visste det var nått blått iaf!
                / Jonas Vannar

                Kommentar

                • Bosse.J
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 205

                  #9
                  Försent tror jag. Det verkar som om alla äggen har dött. Dom har liksom släppt stenen å flyter lite huller om buller. Två stycken verkar vifta på svansen som sticker ut, men det kan vara vattencirkulationen som gör det
                  Bosse.J

                  Kommentar

                  • Bosse.J
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 205

                    #10
                    nej fan.. det verkar som om en del fortfarande lever.. hmmm hur lång tid brukar det ta för rommen att kläckas till simmande yngel?
                    Bosse.J

                    Kommentar

                    • Bosse.J
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 205

                      #11
                      nu så här en vecka senare så simmar det omkring ett 30-tal små yngel. tur att man väntade, annars var ju tanken avsluta å släppa ner dom ordinarie innvånarna. Å då hade dom blivit mat.
                      Bosse.J

                      Kommentar

                      Arbetssätt...