vill inte spotta (malawi hona)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • poffen
    Användare
    • november 2003
    • 16

    vill inte spotta (malawi hona)


    har en yttligare fråga som jag gärna vill ha svar på. i förrgår så såg jag ett yngel så jag trodde att det var på gång att hon skulle spotta men senare på kvällen så var ynglet borta då hon jagade det, men hon har fortfarande hakpåse dock mycket mindre och är svart i munnen, varför spottar hon inte ut dom om dom är färdig utveklade?? ynglet verkade pigg och började äta direkt.äter hon upp dom?? tacksam för svar/ poffen
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag är nästan helt säker på att hon jagade ynglet för att skydda det från dig då du närmade dig akvariet. När ingen är i rummet släpper hon troligen ut alla och låter dem äta. Det är inte ovanligt att färdigutveklade yngel tar mindre plats än ägg eller yngel med gulesäcken kvar. Därav den mindre hakpåsen. Ta det med ro och studera akvariet på långt avstånd.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • poffen
      Användare
      • november 2003
      • 16

      #3
      tack för svaret,vi får väl se om det kommer några fler men jag tycker att det var konstigt då vi har yngelakvariet så man ser det från soffan och jag har inte sett att hon spottat ut dom en enda gång

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        en viktig sak är att det bör finnas, ställen där honan känner sig trygg att pytsa ut ynglen, alltså små stenhögar etc. annars kan hon tjuvhålla på ynglena för länge.

        viktigt om man har flyttat honan till ett separat spottakvarium att detta inte är för kalt. bottensand behövs dock inte.
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • poffen
          Användare
          • november 2003
          • 16

          #5
          hon har nu spottat ut ca 10 stycken yngel och dom verkar må bra,jag tyckte att det var lite, lite yngel men det är första gången för henne då hon är ungdjur själv! nu får hon gå kvar i yngel akvariet nån vecka för hon ser lite mager ut, inte så farligt men det är väl bäst så. dom går i ett 80l akvarie det bör väl räcka eller?? det finns gått om gömställen och jag har haft ner en plastväxt som ser ut som en riktig akvarieväxt och den verkar både yngelen och honan uppskatta! mvh poffen

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            80 liter är perfekt och 10 yngel är helt OK för en ung mamma.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • poffen
              Användare
              • november 2003
              • 16

              #7
              okej!! tack så väldigt mycket för hjälpen

              Kommentar

              Arbetssätt...