Tropheus duboisi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • november 2003
    • 368

    Tropheus duboisi

    Jag skall ny etablera ett 720 liters akvarium. Tanken är att ha någon typ av Tropheus art. Men finns det någon som är relativt "billig" och lite enklare att börja med.Eller kräver alla Tropheusarterna lika mkt omsorg.(har Malawi sedan 8 år tillbaka, kul att prova ngt nytt).

    Kan man ha Frontosa ihop med någon Tropheus art?

  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag upplever inte att det finns någon större skillnad mellan olika arter av Tropheus. Däremot finns det stora skillnader mellan olika individer. Det är däremot väldigt vanligt att man hör att duboisi är snällast och brichardi är styggast om mpimbwe är störst osv. Att alla kräver samma omsorg tror jag däremot att vi alla är överrens om.

    Frontosa är olämplig som sällskap eftersom den kräver helt annat foder som Tropheus kan må dåligt av.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag har haft Tropheus Moori Kachese, Tropheus sp. Black Pemba och Tropheus Duboisi Maswa. Jag tycker att deras beteende generellt sett är lika, men jag har erfarenheten att den dominanta Duboisi Maswa-hanen var betydligt grymmare (grinigare) än vad de andra arternas hanar var.

      Enligt mina egna erfarenheter var det ingen skillnad alls på omsorgen...och samtliga fiskar mådde ypperligt (förutom Duboisi som jagades ihjäl av hanen tills han själv stod kvar).

      Kommentar

      • Micke_720
        Användare
        • november 2003
        • 368

        #4
        Tack för de snabba svaren.
        Då är det bara välja mellan Tropheus och Frontosa.

        Kommentar

        • pontus
          Användare
          • oktober 2003
          • 514

          #5
          Det är många som vill ha både tropheus och frontoser,det har varit många forum fråger om den här heta potatisen. Jag har både tropheus och frontosor i en burk nu.Jag har en vuxen grupp Moliro på 28st och sex frontosor, det går jätte bra för mig. Men man ska tänka på som Fredrik säger,dom har oliga diet.Men räkmix fungerar bra för båda aterna. Någotatt tänka på är om frontosorna är stora hinner dom inte riktigt med när maten hamnar i karet. Jag skulle föreslå att skaffa en liten grupp frontosor ej vuxna djur med toffarna. Man ser tydligt att mina små frontosor inte har problem att hinna med att få mat, min erfarehet är att om frontosorna får växa upp med toffar så går det bra även när djuren når vuxen ålder.

          MVH Pontus
          Passenger on Planet Earth:
          Pet.macro nsumbu
          Pet.moshi ikola
          Pet.Trewavasae
          Pet.Bulu-Point "Red"
          Pet.orthognathus tricolor mvuna
          Pet.Longola
          Tr.Ilangi
          Tr.Muzi
          Tr.Katonga
          Neo.Leleupi

          Kommentar

          • Marcus1979
            Användare
            • januari 2003
            • 404

            #6
            Hallo!
            Hakar på tropheus tråden när det finns en uppe. Min enkla fråga lyder: Går det att ha två olika grupper/sorters tropheus i samma kar? (ex.20+20 i 720L) Har på känn att det inte är så men det står inte någonstans vad jag sett iaf. att det inte går.

            Mvh/Marcus
            960L Malawi

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Det går att ha men se då till att du inte skaffar 2 grupper av tex sp red eller black. Kombinera då duboisi och tex moori gruppen ev.

              Personligen skulle jag aldrig blanda 2 grupper. Dels för att det kan bli korsning, dels för att det är mkt snyggare med en stor sammansvetsad grupp som drar runt i karet.

              MVH
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              Arbetssätt...