Vilken är eran favoritmalawi??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shcolsson
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 256

    #31
    Vilken svår fråga... men det får nog bli Cyrtocara Moori en fisk jag alltid återvänder till. C.Borleyi Kadango Red Fin är inte dum alls heller.
    Experience is something you get right after you need it.

    Kommentar

    • martinrw
      Användare
      • maj 2003
      • 58

      #32
      Måste nästan helt instämma med Christer T, men som sagt, det finns många underbara fiskar att välja mellan.
      Massor av malawi

      Kommentar

      • Fred
        Användare
        • oktober 2003
        • 67

        #33
        Hopplöst, men Dimidiochroms compressiceps, Nimbochromis livingstonii, Tramitichromis intermedius och Placidochromis sp "phenochilos tanzania" står (för närvarande) högst i kurs.

        /F
        Min Zoon

        Kommentar

        • Sub
          Användare
          • november 2003
          • 51

          #34
          Tramitichromis intermedius är den fisk som färgat ut vackrast hos mig men det krävdes att det fanns två stora hanar i burken.

          Favoriten annars är som hos många andra C Moori!
          Sub

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #35
            Hej!

            Jag tycker att det verkar som att c.moorii är den populäraste cikliden.. eller har jag fel?
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #36
              Jag ångrar mitt tidigare inlägg och skriver Placidochromis sp. "phenochilus tanzania" istället. Men det där går ju i vågor. C. moori har alltid varit en top-3 med.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #37
                Enligt mig så är Bright Blue den snyggaste arten tillsammans med (Ahli), Greshakei är inte dålig den heller. Du har nog inte läst fel Nyllet, det verkar som Moorin är populärast.

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #38
                  Undra vad det var för odds på att Bright Blue var din favorit? Inte så höga kanske!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #39
                    Nä det var väl inte skyhöga odds på Bright Blue från min sida

                    Ha det bra/ BB

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #40
                      Metriaclima Zebra från Katale!!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #41
                        Jag har fått en ny favorit förutom golden, det är ju såklart demasoni från pombo rocks......snyggare malawi får man leta efter
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Mård
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 285

                          #42
                          Fick hem ett gäng Moorii idag....men såklart får man med sig mer hem än vad man tänkt sig. Mitt nyförvärv Ahli är inte att leka med. Hanen är redan som ugn ordenligt blå. Men sen tidigare diggar jag också Compressiceps.

                          Så jag säger Ahli och Compressiceps
                          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                          Kommentar

                          • J H Christer

                            #43
                            Odlade mycket Malawi, främst mbuna i mitten av 70-talet. Är inte uppdaterad på alla namnändringar, men det är ett par arter jag minns särskilt.

                            1 Melanochromis Melanopterus ett vf par. De lekte så ofta att man blev tvungen att låta honan vila upp sig i separat akvarium efter varje lek. 30-50 yngel varje gång under tre år i följd. Levererade yngel till affärer kanske 5 ggr om året. Trots ett högt inköpspris en mycket bra affär. Vackra, trevliga, produktiva.

                            2 Labeotropheus Fulleborni. Hade en gigantiskt stor hona, vildfångad. 80 yngel var ett minimum. Helt otroligt. Dessutom hade hon en yngelvårdande instinkt som gick utanpå det mesta. Olika odlade hannar, som var hälften så stora köade troget.

                            Trean och fyran deltar utom tävlan, eftersom de kommer från systersjön i samma sprickbildning...


                            3 Julidochromis Transcriptus. I ett 120-l kar fanns flera generationer samtidigt. Fredligt och lättskött. Blev nån slags storfamilj av det hela. Ibland såg man yngel som måste ha hållit sig gömda i veckor. Levde väl på småsmulor från Tetraphyll-blandningen.

                            4 Det värsta jag haft var Lamprologus Brichardi. Rena talibanfasonerna. 8 ungdjur blev två efter två dygn. Sen blev det ett par lekar med yngel. Därefter tog den ena livet av den andra. Den kvarvarande dog av ensamhet eller kan det ha varit en självmordsattack...? Hur som helst var det intressant så länge som det varade, men det fick mig samtidigt att ifrågasätta akvaristik som hobby. I naturen hade detta inte hänt. Då hade de flytt ett par meter och klarat sig. Skulle egentligen vilja prova igen med ett ännu större akvarium ( hade 450 l då, vilket inte räckte trots alla gömställen)

                            Sen blev det på modet med Haplocromisar (Har de bytt namn?) Gillade dem aldrig, trots lyckade lekar. Lite tråkiga jämfört med sturska mbunas.

                            J H Christer

                            Kommentar

                            • the king
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 34

                              #44
                              citat:Ursprungligen skickat av J H Christer

                              .

                              4 Rena talibanfasonerna.
                              Så sant som det är sagt
                              Jag kör BMW! fast mest Jagga

                              Kommentar

                              • giggsan
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 80

                                #45
                                Av de jag har så har jag en liten förkärlek till mina Auratusar [:X]

                                Kommentar

                                Arbetssätt...