prinsessan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    prinsessan

    Hej. Jag är en nybörjare.. vilket kan ses i mitt akvarium. All möjlig blandning om man säger..
    Nu är det så att jag har köppt några Prinsessor från Burundi. Säljaren sa att dom förökade sig som frögurkor. Det kunde vara kul tänkte jag.. Dom började med att möblera om i akvariet, flyttade gruset å byggde tunnlar å grottor under rötter och stenar. Jag gjorde tvärtom. flyttade tillbaka vid varje regöringstillfälle. Men direkt "stökade" dom till det igen. Alla Mina andra fiskar gömmer sig i vegetationen, och visar dom sig så blir dom bortjagade igen. Nu till saken: En kväll för en vecka sedan så visade sig ett helt stim av "småsessor". Skitkul tyckte jag och min familj, speciellt 4-åringen. Visste inte riktigt vad jag skule göra så jag lät dom vara ifred. det verkade som om dom stora fiskarna tog hand om dom små liven. Men efter några dagar såg jag att antalet hade minskat, å nu på morronen var det bara två stycken kvar.vad har hänt??.. Uppätna eller ihjälsvultna??
    Bosse.J
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Tyvärr har dom nog blivit uppkäkade....Vad har du mer för fiskar i akvariet ?

    Kommentar

    • zeke
      Användare
      • november 2002
      • 75

      #3
      Det jag har märkt i mitt kar med bara prinsessor är att när det blir för trångt eller om de inte får frysfoder tex. Artemia,cyclops mm.
      så äter de upp de små kanske för att få i sig proteiner.
      Jag har själv sett föräldrarna äta upp de små.
      Kanske för att det är trångt eller för att de behöver proteiner,
      vem vet?
      Bara det bästa är gott nog ;-)

      Kommentar

      • Bosse.J
        Användare
        • augusti 2003
        • 205

        #4
        OK, Som jag trodde, dom har blivit uppkäkade. I akvariet (200 liter) finns furutom 4st prinsessor 10 tigerbarber. 6 vinkeltetra och 6 glödbandstetra samt två algätare (vet inte det riktiga namnet). Dom får lite röda mygglarver ibland, inte varje dag dock.
        Om det skulle bli fler yngel i framtiden, ska jag plocka upp dom då å sätta dom i ett annat akvarium, verkar lite svårt att få upp dom när jag tänker på det. Och vad ska dom ha för käk då?
        Bosse.J

        Kommentar

        • zeke
          Användare
          • november 2002
          • 75

          #5
          Räkmix och Nykläckt Artemia fungerar bra
          Bara det bästa är gott nog ;-)

          Kommentar

          • Tommy K
            Användare
            • maj 2002
            • 309

            #6
            Tjenare Bosse!
            Du får nog sanera lite i fiskblandningen så småningom. De fiskar du har nu fungerar inte speciellt bra ihop i längden. Visst är prinsessorna fantastiska fiskar - och i längden kommer de säkert att bli fler - det är oundvikligt. Då kommer dina tetror mm att, som Povel sjunger i "gräsänklingsblues" : "Jag ska köpa nya fiskar, för de gamla har ta´tt slut"...
            Prinsessorna tar kål på det mesta om man låter dem hållas. Men njut så länge det varar. De är underbart vackra!

            Hälsningar Tommy

            Kommentar

            • Bosse.J
              Användare
              • augusti 2003
              • 205

              #7
              Tjenare själv Tommy, och ni andra. Jo jag förstår nog att det blir en sanering i blandningen, en självsanering kanske.
              Vad kan man ha för något ihop med sessorna då?
              Bosse.J

              Kommentar

              • Bosse.J
                Användare
                • augusti 2003
                • 205

                #8
                hmmm nu har jag snart inga problem med vilka fiskar jag ska ha tillsammans med sessorna, Dom två som överlevde dom växer till sig. Mamma å pappa fick lite röda mygglarver å låter dom vara ifred. Och så har dom fått en hel massa småsyskon REDAN!!!
                Bosse.J

                Kommentar

                • Juanito
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 180

                  #9
                  Jaq har inte sessorna men jag har kusinen daffodill, hur det nu stavas. Dessa kan ha flera kullar på gång samtidigt om jag inte har förstått det helt fel. Sen så vet jag inte varför sessorna inte skulle låta tetrorna vara. Nåja jag har inga tetror och jag har ett drygt 600 liters akvarium så det kan ju vara annorlunda men jag tycker att de är rätt trevliga mot andra fiskar, så långe de inte kommer för nära. Gör dom det attakerar dom friskt så att inkräktaren försvinner men inte mer.

                  För till fället har jag ett okänt antal daffodillar i storleken 2.5-4.5 cm, föräldrarna är döda sen en tid tillbaka. I burken simmar 3 st "appelsin ciklider" vågar inte ens försöka mig på att stava latinska namet. 4 st Tropheusar Moorii moliro. Några sugmalar. + 3 st Redcheek malawisar som inte skall vara där men i ett desperat försök att rädda arten utan att behöva inhandla mera så har jag några där. Jag har även haft frontosor tillsammans med daffodillarna.
                  juanito

                  Kommentar

                  • Bosse.J
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 205

                    #10
                    JA det är ju det dom gör.. attackerar.. så dom andra fiskarna håller sig i bakgrunden.. bakom växter å stenar hela tiden..
                    Men nu har jag fixat ett litet nytt akvarium, ett käckt med allt i ett för 575 spänn. där tänkte jag släppa ner ynglen pluss några av dom andra fiskarna.
                    Sen funderar jag på om jag ska skaffa nägra leleupi. Går det att ha dom med prinsessan?
                    Bosse.J

                    Kommentar

                    • Monrep

                      #11
                      Såg att du gav röda mygglarver till dina prinsessor. Vet inte om det srämmer. Men någonstans har jag hört att man inte ska ge det åt ciklider över huvudtaget. Rätta mig om jag har fel.

                      Kommentar

                      • Fiskar.nu
                        Användare
                        • september 2003
                        • 442

                        #12
                        krossat flingor går också, dom där bollarna man köper i akvarie affär. lägger i vatten typ 2-4 minuter sen blir det mjuk så gör man typ smular med hjälp av handen så äter dom
                        375 liter till L-malar

                        Kommentar

                        • Bosse.J
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 205

                          #13
                          TJena Monrep och Fiskar.nu. Jo det stämmde att jag gav röda mygglarver åt dom, och det stämmer också att man inte ska ge det. Det fick jag reda på hos handlaren, så nu får dom Artemia och Dafnier i fryst form. Det funkar bra. Men en å annan liten strycker med ändå. Dom två som överlevde första gången är nu lite över en cm. sen är det en kull på en halv och ytterligare en kull på g.
                          Bosse.J

                          Kommentar

                          • Bosse.J
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 205

                            #14
                            Och jag har dessutom fortfarande inte fått tag i några yngel så jag kan flytta över dom till det lilla akvariet. så fort jag försöker så gömmer dom sig i grottan.
                            Bosse.J

                            Kommentar

                            • Fiskar.nu
                              Användare
                              • september 2003
                              • 442

                              #15
                              Det är en fördel om du tömmer ut lite vatten och kanske ta ut stenar/rötter så går det nog bättre.
                              375 liter till L-malar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...