frågor ang. odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • september 2003
    • 176

    frågor ang. odling

    Hej!
    Jag är ny här på forumet och har nyligen betalt in medlemsavgiften till NCS. Har efter ett antal år med mestadels sällskapsfiskar fått upp ögonen för Malawi.
    Jag har kommit över tre st 160 liters (100*40*40) kar som jag tänkte prova på att odla lite Malawi i, Har funderat på Rödzebra, Lombardoi och någon sort till som ännu inte är utfunderad. Nu behöver jag lite hjälp, är det möjligt att odla dessa sorter i 160 liters kar?
    Hur stora grupper kan jag ha, har funderat på 1 hane och 3 honor av vardera kan det vara lagom? Nån som har något förslag på en tredje sort som inte är alltför svår och som jag om jag lyckas odla, kan bli av med? Kommer nog fler frågor efterhand, men jag nöjer mig för tillfället.
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag tror att det kan gå bra att odla dessa arter. Däremot skulle jag vilja ge dig förslaget att ha denna fördelning på könsfördelningen, 1+4. Att ha t ex 1+3 på Röd Zebra är bra, men om du får ett dödsfall på en hona så blir det genast problem. En dominant hona kommer att jaga den mindre dominanta honan. Om du har 3 eller än bättre 4 honor så sprids aggressionen honorna emellan.

    Mbunas trivs bättre i en grupp om 5-10 fiskar. "Haplisar" kan däremot hållas 1+2, men aggressioner mellan honor förekommer fast i mindre skala än hos Mbunas.

    Kommentar

    • Loket65
      Användare
      • september 2003
      • 176

      #3
      Tack för tipsen, tror du att storleken på karen är tillräkliga?
      Den som äter lever får sej
      *Magnus*

      http://www.orumsnygard.se

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Tänk på att du skall lyckas göra dig av med framtida yngel också. Kolla runt lite i annonserna och se hur mycket rödzebror det finns på marknaden.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          För riktigt fina rödzebror finns det nog alltid en marknad. De flesta som jag ser i butikerna nu är antingen ganska bleka i färgen eller har smutsiga partier på kroppen/huvudet.

          Tony Englund

          Kommentar

          • Loket65
            Användare
            • september 2003
            • 176

            #6
            OK, det skall jag kanske också ha i åtanke, Jag har mest valt efter de som jag tycker tilltalar mig mest. Jag har inte tänkt "odla" i någon större omfattning, utan mest för skojs skull. Det är ju att få yngel av ens skötebarn som är belöningen. Kom gärna med förslag på andra sorter som kan vara lämpliga till mina kar.
            Den som äter lever får sej
            *Magnus*

            http://www.orumsnygard.se

            Kommentar

            • roni
              Användare
              • maj 2003
              • 183

              #7
              Någon sorts trewavasae´, jag har just nu 2 som tuggar och har bara haft dom i knappt en vecka.

              Fredrik
              Mvh/Fredrik

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                O. lithobates är en snygg "haplis" som inte blir så stor.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  O. lithobates är snygg men jag skulle inte välja att ha den i ett 160 liters akvarium!

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #10
                    Mbunas som går att sälja i alla väder (iallafall i dagens läge) är golden, demasoni och maingano. Annars får man nog satsa på lite mer udda arter för att man garanterat ska kunna bli av med dom. Rödzebra är som tidigare nämnt svårt att bli av med, iallafall privat. Akvariestorleken ser jag inte som något hinder, så länge du bara håller en art i varje. Själv har jag en grupp hongi i ett 150liters utan problem.

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • Loket65
                      Användare
                      • september 2003
                      • 176

                      #11
                      Är hongin en art som man kan bli av med? Den tycker jag är ganska fin.
                      Den som äter lever får sej
                      *Magnus*

                      http://www.orumsnygard.se

                      Kommentar

                      • Loket65
                        Användare
                        • september 2003
                        • 176

                        #12
                        Demasoni är också en mycket vacker och tilltalande art, har funderat på denna innan, men det föll på att min orutin gör att jag inte skulle kunna plocka ut rätt könsfördelning.
                        Den som äter lever får sej
                        *Magnus*

                        http://www.orumsnygard.se

                        Kommentar

                        • cyntolopia-afra
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 77

                          #13
                          Hej

                          Om du vill ha något lättodlat kan du välja Perlmutt.
                          När dom trivs så får dom yngel varenda sekund som dom inte ruvar
                          Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

                          Kommentar

                          • Mcoist
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 154

                            #14


                            Kan tillägga att trewawase är ganska svåra att odlar jämfört med tex lombardin inte det att dom inte parar sig det är inga problem problöemet ligger oftast i att honan äter upp eller spottar ut äggen och när hon väl inte gör det så brukar det vara väldigt få yngel i kullen även om hon kanske haft 40 ägg från början.
                            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                            Kommentar

                            Arbetssätt...