Nytillskott av Röd Zebra, Golden & Afra...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Nytillskott av Röd Zebra, Golden & Afra...

    Idag fick mina 2 honor (en Röd Zebra och en Golden) släppa ifrån sig lite yngel. Röd Zebra honan fick hela 36 yngel med ungefär 50/50 fördelning på könen. Denna hona ger blå hanar.

    Golden honan fick för första gången en kull bestående av 18 yngel...verkligen trevligt då det är första kullen som hela gruppen gett.

    Jag tycker det var rätt otroligt att Röd Zebra honan kunde ge 36 yngel då hon i storlek kanske är 6-7cm. Är detta vanligt eller?
  • spaceace
    Användare
    • februari 2003
    • 93

    #2
    Jag har då aldrig fått mer än 20 rödzebror / kull.
    Man får grattulera!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Vet inte om det är vanligt men min saulosi var i den storleken och jag tror hon fick exakt 36yngel =D

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Min hona på 6cm hostade endast upp 8yngel så det är väl bara att grattulera!
        //marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          gratulerar på golden-kullen! var det hennes första lek? min hona gav mig bara 6 yngel.....kändes lite surt, men de brukar väl inte ge mer än ca 10-15st nomalt, så du har en riktigt fin hona !!
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Tackar.

            Golden honan är riktigt fin och detsamma gäller Röd Zebra honan. Jag har lyckats hitta snygga exemplar och såvitt jag vet och förstått så är det hennes första kull. Jag tyckte att båda honornas kullar tillhör de större i mängd.

            Jag har en tanke på om det kan vara slumpen eller om det kan vara den utfodring de får som ger detta resultat. Självklart vill jag tro det senare...*s*

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Idag blev jag överraskad av att mina nyinskaffade Cynotilapia Afra Cobue blev föräldrar efter enbart någon dryg vecka hos mig. Honan måste ha tuggat redan i affären utan att varken jag eller zoohandlaren lade märke till detta?!?!
              Han påpekade dock att de var i lektagen...men inte att de redan var klara sedan en stund...*s*
              Jag tycker det är rent otroligt att honan inte släppte ynglen under jakten i zoohandlarens akvarium, i påsen för transport eller vid inflyttning i 375liters med andra redan installerade fiskar!!

              Honan fick bara 5st yngel. Jag gjorde vattenbyte imorse och undrade varför honan tuggade så det liknade munruvning...och vid närmare titt så såg jag små yngelögon titta ut på mig ur hennes mun. Rätt häftigt faktiskt!...och en kul bonus.

              Kommentar

              Arbetssätt...