Back to nature

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2003
    • 44

    Back to nature

    Hej jag undrar om det är någon här som vet var det går att få tag på gBack to nature boken om Malawi ciklider

    mvh malawi victor
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Den är slutsåld, men kan kanske hittas i någon affär om du letar runt.
    Men ge dig till tåls - i November kommer en helt ny uppdaterad bok (recension kommer i CB nr 4).
    Denna innehåller flera nya avdelningar, 80 ytterligare sidor, samt 300 ytterligare foton jämfört med den förra boken - så det är definitivt värt att vänta på den nya versionen.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • juli 2003
      • 44

      #3
      är det också en back to nature och handlar den om malawi ciklider

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Den har exakt samma namn - Back to Nature guide om Malawiciklider.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Det var ju trevligt att det kommer ut en ny btn-malawi-bok. då får jag köpa en egen istället för att låna bibliotekets varannan månad =)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Innehåller den nya arter och djupdykning i alla olika variationer på respektive art?

            Kommer det erbjudande till NCS medlemmar om denna bok eller är den helt utanför föreningens möjligheter att sälja?

            NCS har ju inget med själva boken att göra, men jag tycker att det vore en bra sak om föreningen kunde sälja denna bok rabatterad till sina medlemmar. Någon sorts samarbete kanske "Back to Nature" och NCS kunde göra angående detta...eller?

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Kommer det att göras en Back to Nature guide om Amerikanska ciklider någon gång?

              Det tycker jag skulle vara jätteintressant, en bok om allt från små dvärgciklider till diskus, gäddciklider och stora rovciklider, en bok om hela spektrat liksom.

              Jag tittade i en amerikansk ciklidbok alldeles nyligen, det var ingen bok om skötseln direkt utan mer som en referensbok med en bild per fisk och lite fakta om maxlängden osv, varje fisk hade dessutom ett referensnummer och jag tror att boken främst var tänkt att användas av butikspersonal och de som importerar och beställer hem fiskarna till butikerna...
              Hur som helst så var det helt sanslöst många arter som fanns med, många otroligt vackra arter som jag aldrig ens hade varken hört talas om eller sett på bild. Efter denna upptäckt så ser jag gärna att det kommer en svensk bok som gräver lite mer på djupet bland de amerikanska cikliderna.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                kjell, vad kommer den största skillnaden mellan btn malawi och konings senate att vare. finns det något i den nya btn som inte finns i konings bok? jag menar då tredje utgåva av malawi i sin naturliga miljö.

                Kommentar

                • pleco
                  Användare
                  • april 2002
                  • 516

                  #9
                  "Jag tittade i en amerikansk ciklidbok alldeles nyligen"

                  Vad heter boken?Finns den att köpa i Sverige?
                  ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Det var en himla massa frågor det. Jag gör ett försök att svara.

                    citatnnehåller den nya arter och djupdykning i alla olika variationer på respektive art?
                    Ja den innehåller de nya arter som har tillkommit sedan den gamla boken skrevs.
                    BTN-böckerna är basic böcker och innebär inte att att den går på djupet i alla varianter för detta är "Malawiciklider i sin naturliga miljö" samt Ads Malawi-CD betydligt bättre.

                    citat:Kommer det erbjudande till NCS medlemmar om denna bok eller är den helt utanför föreningens möjligheter att sälja?
                    Även om det är jag som ger ut boken så säljer jag den inte till affärer eller privatpersoner. För varje språk (8 olika språk) har jag sålt hela upplagan till en grossist.
                    Den som plockar ihop årets "bonuserbjudanden" i NCS-styrelse är David så det är väl egentligen han som skall svara på frågan. Rent allmänt kan dock sägas att det brukar vara svårt att få tillgång till absoluta nyheter, de brukar ju kunna sälja dessa utan någon extra puff.
                    Just dessa böcker är ju också i sig väldigt billiga (någon tia över 200 spänn) så jag ser det väl också som viktigare att vi kan erbjuda de dyrare böckerna med en rejäl rabatt.

                    citat:vad kommer den största skillnaden mellan btn malawi och konings senaste att vare. finns det något i den nya btn som inte finns i konings bok? jag menar då tredje utgåva av malawi i sin naturliga miljö.
                    De är helt olika som böcker. "Malawiciklider i sin naturliga miljö" är en mycket omfattande bok som är en nästan total genomgång av de arter och varianter som finns i Malawisjön. Den är också skriven utifrån deras naturliga miljö och inte utifrån akvariesynpunkt.
                    BTN-böckerna är billiga böcker som går igenom de olika arterna men utan att visa en massa foton på olika varianter och den handlar också i betydligt högre grad om akvariets inredning, sjukdomar och odling etc., dvs den är mer akvaristiskt inriktad.

                    citat:Kommer det att göras en Back to Nature guide om Amerikanska ciklider någon gång?
                    BTN-böckernas princip är att de skall kunna säljas till ett lågt pris och för detta krävs stora upplagor (malawiboken kommer att tryckas i mer än 30.000 exemplar) och för detta krävs det att det finns en stor marknad.
                    Kanske skulle det finnas underlag för en om sydamerikanska ciklider men det krävs också att att det finns någon bra författare (som inte kräver för mycket pengar) samt tillgång till foton av hög kvalitet. Jag har ännu inte lyckats få ihop detta till en lyckad kombination så att det blivit någon bok av det. Så svaret är - jag vet inte, men förhoppningsvis.
                    Hoppas att jag svarade alla nu.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      #11
                      "Kanske skulle det finnas underlag för en om sydamerikanska ciklider"

                      Du glömde en sak, centralamerikanerna


                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • walle_1
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 708

                        #12
                        för er som är intresserad av amerikanska ciklider så finns dessa böcker på www.zoosaker.se

                        Aqualog
                        Crenecilchla, geophagus 249 kr

                        Aqualog
                        Apistogramma, nannacara 249 kr

                        Aqualog
                        Aequidens, cihlasoma 329 kr

                        Aqualog
                        Discus, skalar 619 kr






                        MVH Martin

                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          citatu glömde en sak, centralamerikanerna
                          Nej då inte alls, i mitt svar står det
                          "BTN-böckernas princip är att de skall kunna säljas till ett lågt pris och för detta krävs stora upplagor och för detta krävs det att det finns en stor marknad.
                          Kanske skulle det finnas underlag för en om sydamerikanska ciklider..."
                          Med andra ord marknaden kan finnas för en bok om sydamerikanska ciklider, men definitivt inte för en om centralamerikanska ciklider.
                          Detta är också anledningen till att det ges ut så få böcker om Centralamerikanska ciklider.
                          Se bara här på ciklid.se - i Forumet finns det 1241 ämnen om Afrikanska ciklider, 442 om Sydamerikanska och 115 om Centralamerikanska så statistiken talar för sig själv. Intresset för Centralamerikanska ciklider i övriga länder är inte heller större än i Sverige.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            "Se bara här på ciklid.se - i Forumet finns det 1241 ämnen om Afrikanska ciklider, 442 om Sydamerikanska och 115 om Centralamerikanska så statistiken talar för sig själv."

                            Nejdu, den där statistiken säger inte mycket... den är förmodligen så fel som den bara kan bli...
                            Vi som snackar i "jaguartråden" är nu uppe i del 6 och varje del har haft mellan 150 och 200 inlägg... skulle vi sprida ut oss och skapa småtrådar där det kanske var 3-10 inlägg per tråd så skulle vi förmodligen ta över hela forumet och vi skulle förmodligen bli utkastade.
                            Antalet trådar i varje kategori säger alltså inte ett skvatt.

                            Men du har givetvis ändå rätt i att intresset för centralamerikanska ciklider är lägre än ciklider från andra regioner åtminstone på detta forum, men görs det aldrig någon bok om dessa ciklider så kommer intresset aldrig att öka. Hur får man någon att bli intresserad av en viss typ av ciklider om inte genom att skriva om dem och förklara hur intressanta de är?
                            Skulle alla ha fått uppleva det jag har upplevt med mina jaguarciklider så kan jag garantera att intresset för åtminstone jaguarcikliderna skulle vara oerhört stort jämfört med hur det är idag. Men som ensammen liten amatörakvarist så är det inte lätt att få alla att falla pladask, det enda jag kan göra är att fortsätta "tjata" om hur speciella de är och hoppas att så många som möjligt får upp ögonen för fiskarna. Som bokförläggare eller seriös och aktad författare inom akvaristik så har man betydligt större makt och man kan i princip forma hela svenska akvariehobbyn åt det håll man vill. En lätt överdrift kanske...
                            Hur som helst, genom att ge ut bok efter bok om malawiciklider så bibehåller man inte bara intresset för dessa ciklider, man tar även bort intresset för de ciklidarter som det inte finns några böcker om.
                            Allt handlar om att göra reklam för fiskarna, de fiskarna som får mest tid och plats i rampljuset kommer också att bli och fortsätta vara mest populära. Så tror jag att det fungerar.

                            Men jag förstår iofs din situation, att göra en bok som säljer i 1000 exemplar här i Sverige kanske inte ger så mycket pengar och någon välgörenhetsorganisation för att få upp intresset för centralamerikanska ciklider är det givetvis inte lätt att bedriva så länge man inte har pengar som i det närmaste växer på träd.
                            Skulle däremot boken översättas till engelska så skulle den förmodligen sälja betydligt bättre, tittar man på hur det ser ut på de amerikanska forumen så verkar de centralamerikanska cikliderna vara populärast följt av de sydamerikanska och sedan de afrikanska. Nu är det iofs svårt att bedömma hur stort ett intresse är baserat på hur det ser ut på diskussionsforum men detta är hur som helst den bilden jag har fått av det hela.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              citat:Men du har givetvis ändå rätt i att intresset för centralamerikanska ciklider är lägre än ciklider från andra regioner åtminstone på detta forum, men görs det aldrig någon bok om dessa ciklider så kommer intresset aldrig att öka.
                              Helt rätt - sådan är kapitalismen - de som har mycket får ännu mer.

                              citatom bokförläggare eller seriös och aktad författare inom akvaristik så har man betydligt större makt och man kan i princip forma hela svenska akvariehobbyn åt det håll man vill.
                              Ett bokprojekt kostar mig en miljon och jag har inte en massa pengar att slänga ut på ett lönlöst bokprojekt bara för att stimulera intresset, sorry.

                              citatkulle däremot boken översättas till engelska så skulle den förmodligen sälja betydligt bättre, tittar man på hur det ser ut på de amerikanska forumen så verkar de centralamerikanska cikliderna vara populärast följt av de sydamerikanska och sedan de afrikanska.
                              Mina böcker kommer ut på 8 olika språk och alla distributörer jag har i de olika länderna säger entydigt att det inte finns en tillräckligt stor marknad för en bok om Centralamerikanska ciklider(även distributören i USA).

                              Måste dock påstå att att det kommer ut oerhört många ciklidböcker på svenska (sett till befolkningens storlek) - totalt ett 20-tal de senaste 10 åren (jag har nog haft ett finger med i flesta av dom) och i minst 7 av dom har det ju också funnits med artiklar om centralamerikanska ciklider. Det lär dock dröja innan det kommer en bok på svenska om enbart dessa ciklider.

                              Tyvärr är det så att det är efterfrågan som styr marknaden sådan är den krassa verkligheten. Jag ser gärna fram emot fler artiklar om centramerikanska ciklider till Ciklidbladet, det skulle med all säkerhet stimulera intresset.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell



                              Kommentar

                              Arbetssätt...