Vattenbyte - ofta eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Vattenbyte - ofta eller inte?

    Hej!
    Jag är så trött på tjatet om vattenbyte!
    Mina fiskar leker inte, en del säger att man ska göra vattenbyten ofta, så jag gör det en gång i veckan ca. 40%. Idag sa en kille i djuraffären att man skulle byta vatten en gång i månaden ca. 10% !
    Vad ska man göra? Bildas det inte nitriter om man inte byter ofta?
    (har ett 540 l med 10 rödzebra 2+6 saulosi 2+3 accei, och 7 små frontos-yngel)

    macson!
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    jag hade samma problem. jag tömde ca 30% 1ggr/veckan. sen av misstag glömde jag bort att jag tömde vatten. o det var ca 30% Kvar iställer för tvärt om som det brukar. då helt plötsligt lekte nästan alla fiskarna samtidigt. jag vet inte om det är vattenbytet som gjorde det . men det blev som det blev.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Det är ganska vanligt att man får lek på fiskarna vid olika typer av förändringar. Det kan vara att man bara låter bli att byta vatten en vecka, det kan vara en ny sorts mat eller att de inte får nån mat alls, det kan vara förändringar i inredningen, förändringar i temperatur. En klassiker är "hemkomst från semester-syndromet". Ett misskött akvarium fullt av alger med en decimeter reducerad vattenlinje. Lite dåligt matat eftersom att grannen bara varit inne var tredje dag och tömt en halv burk i vattnet, farligt hög nitrit, gulbrunt vatten, ena pumpen har nästan stannat för att filtret är igensatt. Redan under tiden man fixar iordning ett sånt kar så är leken igång.

      För att man ska kunna göra denna sortens "brott" av rutinerna så måste man först verkligen ha några rutiner. Jag byter 40% varje fredag klockan 17.00 på 19 kar. Detta tar mig 3 timmar all övrig rengörning inkluderat. När leken inte infinner sig i ett av karen så gör jag förändringar av olika slag i det karet varje vecka och skriver vad jag gör på rutan med en bred röd tuschpenna. Tempen upp, tempen ner, PH upp, PH ner, inget vatten byte, större vattenbyte, ingen mat, massor av mat, torrfoder byts mot levande foder och förändringar i inredningen från helt tomt kar till helt fullt med sten. Till sist brukar det funka, och kul är det också, faktiskt det roligaste jag vet.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • macson
        Användare
        • april 2003
        • 133

        #4
        Tack för svaren! Men jag vet fortfarande inte riktigt var jag ska börja?! Ska köpa ph-mätare immorn och checka värdena, om det är fel på dem...annars finns det i stort sett två saker o göra:
        antingen vänta skitlänge på vattenbyte, eller som j. lindgren ovan nämner, att byta massa vatten....

        Tacksam för fler tips! =)

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Lägg ned matningen ett par dagar - gör ett vattenbyte på ca 20-30% - mata stegvis..dvs ytterst lite först för att inom ett par dagar komma upp i "normal matning" igen. Variera fodersorter om möjligt.
          Jag brukar göra såhär. Jag avslutar utfodring med räkmix och sedan när jag börjar igen så får de pellets för att slutligen gå över till räkmixen igen (som bas).

          Det är svårt att veta när de är redo och om ens försök att "trigga" lek lyckas...men så är det med människan också...*S*...inte alltid man lyckas hur mycket man än försöker!

          Ha tålamod med fiskarna...och var beredd när det blir lek för då kan du få yngel som du kanske inte ens har plats för.

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #6
            citat:Hej!
            Jag är så trött på tjatet om vattenbyte! Mina fiskar leker inte, en del säger att man ska göra vattenbyten ofta, så jag gör det en gång i veckan ca. 40%. Idag sa en kille i djuraffären att man skulle byta vatten en gång i månaden ca. 10% !
            - Hur ofta man bör byta vatten beror på flertalet omständigheter! Skit i vad alla andra säger vad beträffar vattenbytena (mig inkluderat) ... det finns tumregler du kan utgå ifrån beroende av vilken typ av fisk du håller, men allt är beroende av omständigheter, så som reningseffektivitet, belastning (hur mycket fisk (cm) per liter vatten), fodermängd, fodertyp, matningsfrekvens osv... 40% i veckan låter iaf. väldigt mycket! Ungefär så mycket byter jag i mina yngelkar om det är vädigt kraftig belastning!

            Mitt tips till dig är först och främst att du ser till att vattnets beskaffenhet är i närheten av vad fiskarna önskar, när du grejat det kan du sedan "laborera" lite med hur ofta och mycket vatten du bör byta. Men MER eller TÄTARE vattenbyten än du gör i dag rekommenderas INTE!

            Vänliga hälsningar

            /Fredrik

            Kommentar

            • alie
              Användare
              • juni 2003
              • 54

              #7
              Vilken bra grej - byta vatten vid samma tidpunkt varje vecka! Att jag inte börjat med det. Det är ju genialiskt. Och nästan som terapi. =)

              Kommentar

              Arbetssätt...