Frågor om Malawikar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    Frågor om Malawikar.

    Som flera säkert redan sett så har jag skrivit ett inlägg om vilka fiskar jag skulle kunna ha i mitt nya kar, då som sällskapskar.

    Som jag säkert också skrivit, så är fallet så att jag ännu inte bestämt om jag skall använda det som sällskaps eller Malawi kar.

    Därför undrar jag lite om några saker om det nu skulle vara så att jag väljer Malawi.

    För det första. Till karet följer 2st innerfilter, som inte verkade ge så mycket drag i vattnet. Mer krusningar på ytan än strömmande vatten. Om jag inte fattat det hela galet så bör många Malawi leva i någorlunda strömmande vatten. Är detta sant, eller har jag fel?

    För det andra, vilka arter kan vara lämpliga att börja med (relativt lättskötta) och vilka arter funkar tillsammans. De får ju gärna vara "fina" (iallafall någon art som "lyser upp" akvariet lite).
    En annan fråga. Hur många indevider kan man ha i 375liter utan att det blir överbefolkat?

    Om jag förstått det rätt så älskar nästan alla vanliga ciklider räkmix. Stämmer detta, för det är ju en klar fördel om man kan ge samma foder till alla innevånare i karet.

    En fråga om utformningen. Vilka växter går att ha tillsammans med Malawi. Dom ska ju tydligen tugga växter och gräva en hel del. Hade Javaormbunke när jag hade Malawi i mitt 90liters för typ 10 år sedan, och dom fick stå ifred. Finns det fler växter som kan passa?

    En annan liten fråga. Eftersom jag gärna skulle vilja försöka få lek av någon eller några arter så skulle det ju vara trevligt om någon kunde ge exemple på någon art som är relativt lättlekt.

    Så ännu en inredningsfråga. Med akvariet jag skall köpa så är det 3 rätt så stora rötter. Vad jag hört så skall dessa sänka PH´t (och kanske inte riktigt passa i miljön) om man ändå skulle vilja använda dessa, är de så PH-sänkade så det är något att bry sig om,eller är det helt förkastligt att använda dessa med Malawi?

    Vad gäller frigolit. Jag har fattat det som att det är fullständigt ofarligt att bygga miljöer i frigolit, stämmer detta? Det lär ju knappast vara billigt eller lätt(viktmässigt) att bygga rösen å grottor i äkta sten, så det borde la vara betydligt billigare och lättare(både vikt å konstruktionsmässigt) att bygga alla stenblok å grottor i frigolit, å limma dom mot en frigolitplatta som läggs uder bottengruset. Eller hur har ni med Malawikar gjort det???

    Långt inlägg med många frågor, men jag hoppas att någon orkar läsa igenom allt å komma med några trevliga svar.
    MVH /Erik

    Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
  • Mrsonk
    Användare
    • december 2002
    • 233

    #2
    Malawi är roliga och faktiskt ganska lätta fiskar att ha. Bra "nybörjar" fiskar tycker jag är Rödzebra och Golden, de är också lättlekta. Effekten från pumparna ska vara minst 3ggr akvariets volym, gärna mer. Tror att alla Malawi uppskattar räkmix. Jag kör med Vallisneria i mitt Malawi, tycker att det funkar bra. Det går att göra snygga byggen i frigolit om man är lite konstnärligt lagd. Lackar du modulerna så påverkar de inte vattenvärdena annars kan husfixen öka hårdheten på vattnet.
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • Datate
      Användare
      • juli 2003
      • 77

      #3
      Trevligt Malawikar du har måste jag säga. Rödzebrorna har jag kollat på tidigare och dom är riktigt snygga om man har ett gäng.

      Vad är Golden för någon, heter den så, eller kallas den bara det?

      Är dom extremt revirbildande, eller går det att ha flera hanar i samma kar, eller ska man ha en hane å ett antal honor?

      Hur många indevider bör man ha i ett 375liters?
      MVH /Erik

      Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...

      Kommentar

      • Mrsonk
        Användare
        • december 2002
        • 233

        #4
        Tackar. Rödzebrorna föll jag för direkt, otroligt vackra. Försök få tag på en blå hane om du kan, rolig färgbrytning. Här har du Golden http://web.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=89 De är inte särskillt revir bildande men ha ett par honor till varje hane. Det går att ha fler hanar i samma burk. Tycker du ska börja med ca 8st av varje fisk, sen kan du ha i en art till när du b livit lite "varm i kläderna". Jag ska ha Demasoni i min burk också, vackra firrar men aningen aggresivare än de andra http://web.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=104
        Oscar Cederqvist
        -----------------

        Kommentar

        Arbetssätt...