? hur lyckas man????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2003
    • 23

    ? hur lyckas man????

    Hej på alla trevliga likasinade.
    Först och främst jag hälsar alla med allt mitt hjärta.
    Jag är ett nytt medlem här i sällskapet som har hållit med akvarium i under några år.
    Jag har två akvarier ett på 100 l. och ett på 200 l.i det lila ,livet frossar vidare med dess invånare. burken innehåller från vanliga guppy till paletciklider, alla är små fiskar men, i det stora akvariet ligger problemet, har inte lyckas ordna ett "top"som ögat kan njuta i sitt helhett, i den burken finns bla. "equinidae"två stycken, 6 st praktbottior, en 30 cm suggmall.
    Har försökt med anubias ( de stora)och andra plantor som inte kommer ihåg just nu. akvariet innehåller två innefyllter,doppvärmare,luftboblar och vatnets byttes varje vecka. ph värde ligger för det mesta under 7,0.
    Kan någon hjälpa mig och leda mig i rätt ritning.

    jag tackar allt hjälp som jag kan få.

    Tack i förhand.
    silver.
    EDUARDO RUBIO C.
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Vad exakt är problemet med det stora akvariet? Är det, som jag tolkar ditt inlägg, att helhetsintrycket inte är estetiskt tilltalande?
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      För mig låter det som om han har problem med växter eller?

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • juli 2003
        • 23

        #4
        Iegentligen är det växter som är problemet, som sagt har försökt med många stora och robusta plantor som har köpt( anubior, svärdplantor och andra som inte kommer ihåg just nu).
        har försökt med att låta fiskarna "bor"i ett annat lite mindre akvarium och lämna plantorna iför sig nån tid, men hender det ingenting- de växer inte i sin format dvs stora 45cm anubior annars dom krymper och frossar inte, samma sak med svärdplantor dom rutnar istellet.
        hur svår är det iegentligen att "fixa" fram ett bio top i ett akvarium?? måpste använda sand iestellet för grus??,måste ändra ph-dh??.

        tack för allt hjälp.
        mvh silver.
        EDUARDO RUBIO C.

        Kommentar

        • patrik_k
          Användare
          • april 2002
          • 125

          #5
          Hej!
          Vad har du för ljus i akvariet?
          Är problemet att växterna inte vill växa eftersom fiskarna biter på dom eller vill dom inte växa?
          Om dom inte vill växa finns det olika saker du ska tänka på.
          1. Ljuset måste vara bra, dvs inte för svagt, bra om du har något växtrör.
          2. Grusets kornstorlek bör vara under 4mm. + Lerkulor i gruset är en bra gödning för svärdplantor, anubias, ormbunkar osv.
          3. Du måste ha tillreckligt med fiskar (eller en co2 anläggning) för att co2 halten inte är för låg.
          4. En flytande näring i små mängder till och börja med.
          5. Inte för stark ström från filtrena.
          MVH Patrik K

          Kommentar

          Arbetssätt...