Varför leker inte mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Varför leker inte mina fiskar?

    Hejsan!
    Jag har ett problem: Mina fiskar leker inte. Jag har haft dem i ett ½ år, och inte ens en enda tuggning!
    Alla andra bara: "Mina leker hela tiden, det är jättejobbigt"!
    Jag förstår inte vad jag gör för fel! Dem gillar helt enkelt inte mitt akvarium. Jag gör vattenbyten varje vecka, har bra cirkulation och syresättning i vattnet, jag har inga nitriter eller sjukdomar.
    Och i princip alla fiskar som jag har nu lekte massor hos förra ägarna (fyra olika stycken). Jag har 13 rödzebror, 2+6 saulosi, 2+3 accei, plus 7 frontosor som är små (ca. 4 cm). OBS! frontosorna har jag bara haft en månad, så det beror inte på dem! Fiskarna gräver inte heller, i affärer och på andra ställen säger alla att malawi gräver hela tiden, skitsnack! Dem har aldrig lyft ett korn i mitt akvarium! Jag är desperat, hjälp mig! Men kom gärna inte med några långsökta teorier som t.ex. att det kan bero på märket på pumpen eller liknande!


    MVH

    Markus
  • Mrsonk
    Användare
    • december 2002
    • 233

    #2
    Vad har du för vattenvärde, Ph och Kh? Mina Rödzebror lekte inte heller innan men när jag tillsatte bikarbonat tog det fart.
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      hur stort akvarium har du?

      Kommentar

      • Tess
        Användare
        • juni 2003
        • 29

        #4
        Förutom akvariestorlek och lämplig inredning: Fiskblandningen, kanske? En del fiskar verkar inte leka om de inte trivs med sina medinvånare i karet.

        Vad hade de förra ägarna för blandning, och har du fått hela deras grupper, eller delar av dem? Om du har fått delar av en grupp kanske någon av hanarnas favvohonor (eller vice versa) blev kvar?

        Hur många hanar har du av rödzebrorna?


        Nyfiken: Varför Frontosor i ett malawikar?

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #5
          Vad har du för märke på pumpen då?

          Nämen allvarligt så ska man inte ha så bråttom. Jag har haft många arter som inte har visat någon tendens till lek alls, och sen helt plötsligt går de inte att stoppa utan leker hejvilt trots att jag inte har gjort någon egentlig förändring i burken.

          Som tidigare nämnde här så påverkar förstås ph, storleken på akvariet, ljuset osv väldigt mycket. Ta en titt på vattenvärdena och om de är ok kan du nog räkna med lek förr eller senare.

          Lycka till!

          Kommentar

          • macson
            Användare
            • april 2003
            • 133

            #6
            Hejsan!
            Jag fick nyligen höra av en polare att jag kunde tillsätta bikarbonat, ska göra det. Jag vet inte om det går och köpa inne i byn(Nyköping) vi har bara två akvarieaffärer som är ganska budget! Vad har bikarbonat för färg förresten, för jag har en påse med något vitt pulver hemma, kan det vara det? Mitt akvarium är på 540 l.

            MVH

            Markus

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              Köp bikarbonat av en bagare, det blir klart billigast jämfört med att köpa småpåsar på Ica.

              Det där vita pulvret skulle nog kunna vara bikarbonat, men kanske också någon medicin (eller en dyrbar gåva från farmor som har Colombia-kontakter??), men har den legat ett längre tag kan du nog slänga det. Köp nytt och färskt istället.

              Och OBS!! Det är viktigt att du gör ett vattenbyte FÖRE du tillsätter bikarbonat, annars kan du få nitritproblem i burken!

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                bikarbonat borde även du fiskaffär ha hemma. det du har nu kan vara något slags salt eller kanske bikarbonat. smaka o se =P

                Kommentar

                • Mrsonk
                  Användare
                  • december 2002
                  • 233

                  #9
                  Häll inte i det du har, det kan som sagt va vara vad som helst. Tillsätt lite i taget och mät Ph efter varje gång. Viktigt att du gör vattenbyte först.
                  Oscar Cederqvist
                  -----------------

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av macson

                    Hejsan!
                    Jag har ett problem: Mina fiskar leker inte. Jag har haft dem i ett ½ år, och inte ens en enda tuggning!
                    Jag tror inte bikarbonat kommer att trigga lek, inte i sig. Vattenbytet innan, däremot, kan nog göra det.

                    Mitt råd vore annars att ge mer mat, eller mat med högre proteinhalt. Om jag var du, och ville få mina malawi till lek, skulle jag mata 2x dag, och ge räkmix varannan dag och växla mellan fryst artemia, fiskfärs, och hackad daggmask varannan dag, och jag skulle ge så mycket varje gång att det tog minst 1 men max 2 minuter innan all mat var borta. Jag skulle också öka belysningstiden till 14 timmar per dygn. Jag skulle naturligtvis se till att vattnet var rent & fint hela tiden, men efter 3-4 veckor skulle jag göra ett stort (50%) vattenbyte, och se till att det nya vattnet är 2-4 grader kallare.

                    Välnärda fiskar som tror att det är regnperiod brukar leka, helt enkelt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...