Flera tuggande honor i samma kar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Flera tuggande honor i samma kar ?


    Hej !

    Vet att detta ämne varit uppe på forumet tidigare men minns inte vad som blev sagt.
    Har just nu 3 tuggande honor men endast 1 tuggkar. Går det att ha alla tre i samma kar eller gäller det att prioritera ?

    Mvh Cassandra
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    menar du att ha dom i samma tuggkar eller att ha dom i samma akvarium med resten av fiskarna?

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      De gånger jag provat har det inte fungerat dessvärre. Man kan ju alltid försöka spärra av spottkaret med någon plexiglasskiva eller något annat man har hemma så man får två "fack".
      /Mikael

      Kommentar

      • Cassandra
        Användare
        • december 2002
        • 152

        #4

        Jag hade hoppats på att de tre tuggande honorna kunde få gå i ett eget akvarium men börjar förstå att jag får prioritera en utav dem.
        Synd, resten blir förmdodligen fiskmat trots hålsten samt övriga gömställen. Just i det karet går det riktiga elakingar som förmodligen bara väntar på att de skall få lite levande föda. Får se om de leker igen. Kanske får jag en ny chans.

        Mvh Cassandra

        Kommentar

        • rytter
          Användare
          • juli 2003
          • 51

          #5
          Det kan funka (har gjort det för mig) men du får nog räkna med att några av ynglena kan bli uppätna. Jag har botten full med vinbärssnäckor, då har ynglen många gömställen där honorna inte kommer åt dem.
          Fisk bygger muskler !

          Kommentar

          • rytter
            Användare
            • juli 2003
            • 51

            #6
            Jag tycker att du ska testa iallafall, funkar det så är det bra, blir det inga kvar vet du ju att det inte funkar !
            Fisk bygger muskler !

            Kommentar

            • smalltown

              #7
              Jag var tvungen och sära på mina, för den störste av dem jagade runt dom andra och stressade upp en ev dem så hon spottade äggen. Men nu var mina av samma art.

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8597

                #8
                Hej
                Talas det om mbuna här? Det kan i så fall variera mellan olika arter, med Labeotropheus trewavasae t.ex. har det inte fungerat hos mig, däremot har flera Labidochromis Golden-honor kunnat samsas i samma akvarium. Men, en ruvande hona behöver inte mycket plats, ett ämbar med genomluftning och en kruka till gömställe borde räcka. Efter en-två veckor kan man flytta ynglen till ett större kar så de har plats att växa.

                Jag brukar låta honorna gå kvar hos de andra fiskarna och flyttar den till tugg/spott/karet så sent som möjligt.

                En plexiskiva kan hjälpa, ännu bättre är om den är ogenomskinlig, så blir honorna inte stressade av varandra.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Cassandra
                  Användare
                  • december 2002
                  • 152

                  #9

                  I det här fallet handlar det om mbunas.

                  Det är min ena stora Crockodile Rock-hona som bär på en "jättepåse" samt 2 honor av ps. ndumbi. De två sistnämnda är ungdjur.
                  Just nu går de i ett 253 liters kar med tufft klimat. Crock-hannen är kungen i akvariumet, de andra får huka sig....

                  Mvh Cassandra

                  Kommentar

                  • Ante
                    Användare
                    • november 2002
                    • 571

                    #10
                    låt dom gå i det akvarium dom är till det är dax att spotta, då tömmer du dom i spottkaret och sätter tillbaka honorna där dom var.
                    då kan du spara alla yngel

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Jag vet inte om jag är den ende som har mbunas-kannibaler, men de gånger jag försökt dela spottkar på flera honor har det slutat i katastrof. Max 5% överlevande, resterande i honornas hungriga magar.

                      Som grädde på moset är även mina 3cm goldenyngel för stora för att sammanföras med nyspottade yngel då de större syskonen lätt tuggar i sig de små stackarna.

                      Sammanfattningsvis tror jag att både du och dina honor/yngel skulle må bättre av ett antal spottkar. Själv har jag några 70-liters som spottkar. 70 liter fungerar fint att dra upp ett 50-tal yngel till 2 cm storlek.

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Wiiken
                        Användare
                        • maj 2003
                        • 24

                        #12
                        Jag har 4st Moori-honor som går å tuggar i samma kar. Tänkte låta dom gå ihop med alla andra fisk tills det är dags och tömma dom i spottkaret (170l) och sätta tillbaka honorna där dom var.
                        Brukar ju va lite svårt att ta upp dom utan att dom spottar... så vi får se hur det går.. det är väl dags i helgen tror jag..

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

                        Kommentar

                        • Cassandra
                          Användare
                          • december 2002
                          • 152

                          #13

                          Flyttade över Crockodile Rock-honan i går kväll.
                          I morse när jag kikade till henne hade hon spottat ett antal yngel. Påsen under hakan finns kvar och jag gissar att det finns fler kvar i munnen. Hon simmade efter de små liven och skrämde dem, körde huvudet mot rutan och sprätte i gruset. Tyvärr var jag tvungen att åka iväg till arbetet. Får se om de finns kvar när jag kommer hem....

                          Mvh Cassandra

                          Kommentar

                          • supermick
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 151

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Tony

                            Jag vet inte om jag är den ende som har mbunas-kannibaler, men de gånger jag försökt dela spottkar på flera honor har det slutat i katastrof. Max 5% överlevande, resterande i honornas hungriga magar.

                            Som grädde på moset är även mina 3cm goldenyngel för stora för att sammanföras med nyspottade yngel då de större syskonen lätt tuggar i sig de små stackarna.

                            Sammanfattningsvis tror jag att både du och dina honor/yngel skulle må bättre av ett antal spottkar. Själv har jag några 70-liters som spottkar. 70 liter fungerar fint att dra upp ett 50-tal yngel till 2 cm storlek.

                            instämmer helt !!!!!!
                            det kan funka.. bara kan
                            men med lagen om alltings jävlighet så ska du inte räkna med nått annat än katastrof ...tyvärr
                            hej hopp i plurret

                            Kommentar

                            • Cassandra
                              Användare
                              • december 2002
                              • 152

                              #15

                              Jippie !

                              Crock-honan spottade samtliga yngel och åt ej upp dem. Jättekul ! Nu simmar de i ett 105 liters kar. Äter och mår gått.
                              Åkte senare på kvällen iväg och inhandlade två stycken 40 liters akvarium. Flyttade över ndumbihonorna och kan ni gissa vad ?! Nästa morgon när jag vaknade hade även dessa honor spottat varsin lite kull i respektive burk. Väldans kul !
                              Nu tuggar även en maingano-hona men vete tusan hur jag skall få upp henne från det stora 540:i akvariumet. Där finns en massa grottor och hålsten. Har läst era knep om nattfångst och fällor. Får se hur jag gör.

                              Mvh Cassandra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...