Sten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hpg-jiyan
    Användare
    • januari 2013
    • 159

    Sten

    Hej ;
    jag och min son var ute idag och har plockat massor mycket fina röda stora stenar,jag tänkte lägga i badkaret och fylla på med klorin, det räcker med klorin för kunna använda i akvariumet? klorin borda döda alla baktaleriet ?
    koka dom i vattnet blir svårt för att lite stora bitar och jag har ingen så stor kastrull hemma
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag brukar faktiskt bara skölja av sten nu mera, men koka du upp vatten och häll över dem så blir det nog bra. Jag har aldrig varit med om att obehandlad sten från naturen har skadat några fiskar än så länge. Undantaget är väl när svart skiffer har läckt ut en del skumt, men det hade nog varit svårt att behandla bort innan.

    Klorin hade jag nog undvikit. Det kanske försvinner, men man vill ju inte ha rester av det kvar i karet.

    /Jocke

    Kommentar

    • hpg-jiyan
      Användare
      • januari 2013
      • 159

      #3
      tack Jocke, tror du innehåller koppar röda stenar ?

      Kommentar

      • hpg-jiyan
        Användare
        • januari 2013
        • 159

        #4
        röd Kullersten,vet du om detta stenar inehåller koppar?

        Kommentar

        • hpg-jiyan
          Användare
          • januari 2013
          • 159

          #5

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Röda stenar innehåller ingen koppar (som skulle vara skadlig) när koppar kommer i kontakt med vatten blir den grön, så se opp med gröna stenar. Den stenen du länkar till behöver du absolut inte vara orolig för. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Hej,

              De spräckliga stenarna är granit som inte påverkar vattnet ett dugg. De rödaktiga vet jag inte vad de är utan att känna på dem men de är garanterat helt ofarliga. Viss skiffer är nog det enda man bör vara försiktig med samt olivin men det finns bara runt Siljan om jag minns rätt. Gruvslagg ska undvikas dvs. den brända stenen som ligger i högar vid gruvor.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...