Salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas 58
    Användare
    • april 2003
    • 26

    Salt

    Hej.Har nyss startat ett malavikar och jag undrar hur viktigt det är med salt?En del säger att det ska vara salt i karet och en del tvärt om!Isåfall hur mycket i ett 222L kar[?]
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Undvik saltet om du inte har bakterieinfektioner eller dyl som måste behandlas.

    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • sillstryparn

        #4
        På tal om salt, kan inte de som håller Tanganyika även skriva lite om dosering här?! Det är verkligen en något som kan variera från akvarist till akvarist.

        Sillstryparn

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag har ganska mycket både Malwi och Tanganyika i både Malmö och Lund (olika vatten) och jag har aldrig tillsatt något. Varken salt, bikarbonat eller några typer av mediciner eller medel (har dock kalksubstrat). Det ser ut att fungera bra här.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #6
            Jag har tropheus och tillsätter 1/2 dl ssalt/200 liter vatten. Och detta troligen helt i onödan.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • februari 2003
              • 708

              #7
              Har man inga problem så är det säkert ingen mening med att tillsätta salt. Mina fiskar kliade sig hela tiden och när jag nu kör med 5 tsk salt/100 liter så har dom slutat helt. Salt ska väl också vara bra för att sår läker fortare, vilket kan vara nödvändigt om man har aggressiva centraler som jag har.


              MVH Martin
              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8
                Det här med att regelbundet tillsätta salt är något jag har så att säga i ryggmärgen, och har lite svårt att sluta med. Orsaken till detta är att jag fått lära mig bla att salt piggar upp fiskarna, och med ett mjukt vatten som det är här så kan jag även med saltet väga upp detta o få ett hårdare vatten samt att saltet har en förebyggande verkan mot parasiter o dyl.
                Det mesta av detta är nog [u]helt felaktigt </u>därför ska mönstret nu brytas och när jag bytade vatten i går använde jag därför inte något salt alls. Får väl se om jag även framöver kan låta bli...
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Hej

                  Läs vad som står på http://www.ciklid.org/faq_artikel_visa.asp?NR=668 Där finns förslag på docering samt beskrivet varför salt tillsätts och hur det verkar. Salt är utan konkurrens den vanligaste medecinen i fiskodlingar. Salt höjer inte hårdheten men konduktiviteten. Konduktiviteten är ofta låg i mjukt vatten.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    aha, då är det kanske inte fullt så felaktigt ändå, tack Ola.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Janne E
                      Användare
                      • april 2002
                      • 382

                      #11
                      Alla salter höjer hårdheten i vattnet, men när vi mäter GH så reagerar det bara med kalcium och magnesiumsalter som är de absolut vanligaste salterna i sötvatten.
                      Har man mjukt vatten och vill hålla tangaynika ciklider så är det inte helt fel att tillsätta salt eller ännu hellre en blandning av salt och kalcium för att höja hårdheten (konduktiviteten).

                      Mvh Janne

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Höjer NaCl hårdheten? På vilket sätt? Det finns en stor mängd definitioner på hårdhet. NaCl påverkar (vad jag vet) inte vattnets buffertförmåga (förmåga att neutralisiera syror och baser) vilket många är intresserade av. Konduktiviteten (mängden salter i vattnet) är av intresse eftersom fisken kan få problem om den hamnar i en salthalt som den inte är van vid. Vissa Apistogramma mm går i en salthalt som är mycket låg. I Tanganyika är den hög och i vissa mellanamerikanska kratersjöar är den tokhög.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Janne E
                          Användare
                          • april 2002
                          • 382

                          #13
                          Alla salter höjer totalhårdheten dGH/GH men de reagenser som vi använder mäter endast kalcium och magnesium vilket normalt står för 99% av hårdheten i sötvatten.
                          Natriumklorid påverkar inte buffertförmågan det gör endast karbonater/kH som inte har något att göra med om vattnet är mjukt eller hårt.

                          Mvh Janne

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            Höjer NaCl hårdheten?
                            Nej, inte ett dugg. NaCl påverkar varken hårdhet, pH eller alkalinitet.

                            * GH = koncentrationen Mg och Ca salter.
                            * KH = koncentratinen karbonat och bikarbonat (i teorin i alla fall, i verkligheten är KH detsamma som alkalinitet)
                            * Alkalinitet = vattnets totala buffertförmåga ned till cirka pH 4.5 (där allt bikarbonat omvandlats till kolsyra, eller den valda indikatorn slår om, beroende på kit).

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              #15
                              Förr använde man en annan metod att mäta totalhårdheten = tvålhårdhet vilken tog hänsyn till alla förekommande salter även natriumklorid.
                              Men den metoden är krångligare att använda och eftersom totalhårdheten utgörs till största del utav kalcium och magnesium salter så tog man fram en enklare och snabbare metod att mäta totalhårdheten = dGH som vi använder idag, eftersom övriga salter förekommer i sådan liten mängd så är de ointressanta.
                              Så har jag fått lära mig men det kanske inte riktigt stämmer eller?

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...