Inför/under semesterperiod

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    Inför/under semesterperiod

    Vad gör ni inför och under semestern när ni är borta under en längre tid med era akvarierutiner?

    Så här gjorde jag nu när vi var bort 14 dagar. Det är klart vi alla har olika förutsättningar då våra burkar består av olika arter/antal fisk och storlek på burk. etc.
    Mina burkar är 360-600 liter och är hårt lastade med vuxna troffar, mellan 40-65 stycken i varje burk. Sedan har jag yngelburkar på 200 liter.

    Ca en månad innan resan:
    • Vattenbytena genomfördes oftare
    • Foder ges i något större portion


    Dagen innan resan:
    • Filter rengörs och kontrolleras ordentligt
    • Vattenbyte genomförs
    • Doppvärmare och lysen stängs av


    Under semesterperiod:
    • "Hus/blomvakt" kontrollera enligt tydlig instruktion att pumpar fungerar
    • Om någon fisk är död tas bort


    Återkomst:
    • Vattenbyte genomförs
    • Matning återtas med försiktig mängd och ökas på något varje dag
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag gör ungefär som du. Är jag borta en vecka brukar jag köra foderautomat i yngelburkar eller till fisk som behöver mat.

    Bästa är ju helt klart att ha någon som tittar till burkarna. Men då ska det vara någon som ser skillnad på en akvariefisk och en vaniljglass annars är det risk att det blir totalfiasko istället. Att låta någon mata har jag svårt för, däremot kolla så att alla pumpar går och se så att det inte ligger döda fiskar.

    Jag gjorde portionspåsar en gång till en som skulle vattna våra blommor, hon ville gärna hjälpa till att mata fiskarna också. Jag tänkte som så att hon kommer förmodligen mata fiskarna vare sig jag vill eller inte, för det är ju synd om dom. Kan vara ett tips, göm all annan mat bara för annars vet man aldrig hur mycket som hälls i

    Utan mat i två veckor är ju inga problem för friska fiskar, honor tuggar ju tre veckor och ibland ännu längre. Däremot med matning bör man byta vatten, och få någon att göra det? Nja det känns inte som att jag skulle släppa det till vem som helst

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Portionspåsar har jag också kört med men då kom de och matade bara var 4:e dag och jag ville inte att de skulle frestas att ge en stor laddning mat.

      Är jag borta 2 veckor ber jag någon se till burken, mindre än det ingen åtgärd. Den får tugga och gå bara. Men bra tips med att kolla till filter och annat.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • ansjo
        Användare
        • april 2006
        • 203

        #4
        Eller res utan frugan till Thailand i nästan 4 veckor, så får hon mata fiskarna under tiden...21 dagar kvar.
        / Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...