artanpassad Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    artanpassad Räkmix

    ni som var på stämman kanske fick några tips ang föreläsningen om matning av ciklider där föreläsaren menar att varje ciklid-art har sina egna matbehov.
    någon som har ett typiskt artanpassat Räkmixfoder för Tropheus?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Den gamla vanliga räkmixen på http://www.aquariummalawi.se/rakmix.asp finns ju även i tropheus-tappning. Lite mer ärtor och lite mindre räkor.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag ger mina Tropheus detta:



      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:någon som har ett typiskt artanpassat Räkmixfoder för Tropheus?
        Vanlig standard räkmix (hälften räkor hälften ärtor plus lite tillsatser, ett exempel kan ses här: http://www.aquariummalawi.se/rakmix.asp) är avpassad för just Tropheus och mbuna.

        För icke-algätande fiskar kan man dra ned på ärtorna och öka andelen animaliska produkter. Eller köra helt animaliskt.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Mike vadå menar du att man ska ha en 50/50 mix för tropheus??
          Dom ska juh ungefär ha 70%ärtor/30%räkor + tillsatser?

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #6
            Jag ger numer mina Tropheusar en mix bestående av 50% räkor och 50% vegetabilier(ärter, lite spenat samt vetekli)och har inte märkt av några som helst problem med detta. Jag provade på denna mix efter att ha läst följande på Aquarium Malawis hemsida:
            Citat:För Tropheus som är väl acklimatiserade kan man på sikt övergå till ett recept motsvarande Malawireceptet(50/50 mix). Men vid nyinköpt fisk eller vid andra förändringar är Tropheus receptet(37,5%räkor-62,5% ärter) det säkraste.Slut citat.

            Men det är klart, vill man göra en mix som mer efterliknar Tropheusarnas naturliga födointag så är både Fredriks och Henkes förslag mer riktigt, eller kanske istället en mix bestående av 5% räkor o 95% ärter
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Det går alldeles utmärkt att ge Tropheus precis vad som helst så länge man vänjer dem vid det succsesivt. Jag känner till flera odlare som ger dem 100% Hikari pellets och liknande. Det kan få fart på leken under några månader men brukar kräva en bantning efer att man hållit på ett tag. Vill man ha "broilers" så är det bara att köra på med köttet, även den långa tarmen kan lära sig att arbeta med detta.

              Personligen tycker jag att det är helt otroligt att det ska gå till på det viset. Tropheus och Discus odlare verkar var de som snabbast tappar sitt ursprungliga intresse för djuren. Snacka om en mun full dollar.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                hehe ok det visste inte jag att man kunde köra med 50/50...

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har en lite modifierad räkmix som fungerar kanon med mina fiskar (Malawi), men det är dock med ett grundrecept på denna fördelning mellan räkor och gröna ärtor: Räkor 30%, Gröna ärtor 70%...

                  Efter denna mix så tar jag in både vitaminer, spirulina, astaxanthin, fibrer och pellets vilket gör att "räkprocenten" kanske i slutändan håller ca 15% allt som allt.
                  För att få upp "proteinhalten" så använder jag mig av det lite kontroversiella "proteinpulvret" istället för att tillsätta mer "kött".

                  Jag skulle nog förorda denna metod när det gäller herbivora arter framför att vänja in fiskar på en 50/50 diet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...